Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Asterion na nových fotkách a v detailech, výroba je možná
15.12.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Italský hybrid se má zaměřit hlavně na komfort. Značce by přihrál nové zákazníky při ceně 12 milionů Kč.
V dnešní digitální době je pomalu nemožné, aby některá automobilka udržela pod pokličkou tajemství až do chvíle, kdy jej dle plánu představí světu. Své o tom ví především BMW, jehož modely bez jakéhokoliv maskování byly špionážními fotografy přistiženy již tolikrát, že by mnichovská značka pomalu mohla do budoucna přestat mlžit a uspořené peníze raději vrazit do dalšího vývoje. U italské automobilky Lamborghini ale evidentně vědí, jak koncepty a novinky držet v tajnosti prakticky až do premiéry. I když také v případě této značky jsme tu pár úniků měli.
Ten poslední se týkal hybridní studie Asterion, která spatřila světlo světa na pařížském autosalonu. Samotný vývoj tohoto vozu ovšem odstartoval již před čtyřmi roky, jak vysvětluje šéf příslušného oddělení Maurizio Reggiani. „Začali jsme tím, že jsme instalovali prototyp hybritalovali prototyp hybridního ústrojí do standardního Aventadoru, a tak jsme nikde nevzbudili pozornost. Následně jsme museli otestovat chování plug-in hybridu a kombinace baterií, elektromotoru a spalovací jednotky.“
Jakmile bylo vše otestované, nastala fáze „kultivace“. Podle Reggianiho totiž bylo cílem dostat se pod hranici 100 gramů emisí CO2 na kilometr (samozřejmě jen na papíře) a nabídnout 50kilometrový dojezd čistě na elektřinu, což souvisí s budoucností. V mnoha městech totiž prý nebude možné dostat se automobilem do centra, pokud se o to nepostará elektromotor. Ryzí elektromobil ovšem značka nepostaví, neboť stávající baterie jsou příliš velké a těžké na to, aby skončily pod kapotou sporťáku.
„Možná v příštích letech, až se povede srazit velikost a cenu, ale dnešní supersporty jednoduše nemohou akceptovat hmotnost a cenu baterií,“ říká Reggiani. A dodává, že právě proto Asterion funguje. Proto ostatně asi nepřekvapí, že automobilka zvažuje jeho sériovou výrobu. Soupeřit ovšem nemá s Porsche 918 Spyder, McLarenem P1 a Ferrari LaFerrari. Zaměřit se má spíše na každodenní komfort, než aby byl ultimativní okruhovou zbraní.
Důvod netkví pouze v hmotnosti přidané hybridním ústrojím, ale také ve faktu, že Asterion by mohl značce přihřát celou řadu nových zákazníků, pro které je standardní produkce příliš extrémní. Proto ostatně exteriér není tak vyhraněný. Neznamená to ovšem, že by zároveň nešlo o rychlý vůz - spíše než jízdou na hraně se ovšem má vyznačovat působivou ovladatelností, čímž se dostáváme k jeho pohonnému ústrojí.
To je tvořeno atmosférickým desetiválcem o výkonu 610 koní, se kterým jsou spárovány hned tři elektromotory. Jeden je přitom zakomponován v automatické převodovce, pročež dokáže pohánět i zadní kola. Jeho primární funkce ovšem tkví v rekuperaci energie, jíž následně zásobuje lithium-iontové baterie. K pohonu je pak určena spíše dvojice elektromotorů osazená na přední nápravě.
I ty ovšem mají duální funkci, neboť posloužit mohou k vektorování točivého momentu. Každý totiž může v konkrétní moment dosahovat jiných otáček a jiného točivého momentu, pročež de facto dochází k přibržďování vnitřního kola a většímu roztáčení toho vnějšího. To jen zvyšuje rychlost, s jakou se vůz může vřítit a vyřítit ze zatáček.
Celkově všechny tři elektromotory produkují tři stovky koní, a tak celkový výkon činí ať 910 koní. Stovku vůz dokáže zdolat za 3 sekundy a jeho nejvyšší rychlost činí 320 km/h, což jsou více než dostatečné hodnoty. Při zapojení pouze předních elektromotorů pak zvládá jet 125 km/h, díky čemuž byste v mnoha případech nebyli brzdou ani na dálnici.
Od hybridního ústrojí, které k hmotnosti automobilu přihazuje nějakých 250 kilogramů, se můžeme přesunout k samotné konstrukci. Ta užívá spodní část karbonového monokoku modelu Aventador, vršek je však zcela unikátní. Díky tomu mohly být napřímeny čelní sloupky a vznikl lepší nástupní otvor pro cestující.
Mimo to tu máme přední a zadní pomocný rám, jež vycházejí z Lamborghini Huracán. I ty však prošly úpravami. Aktuálně ovšem není zcela jisté, zda produkční verze použije přesně tu samou konstrukci, či zda projde ještě dalším vývojem. Stejně jako je sporné, zda vskutku dostane oficiální požehnání. Pokud však ano, pak Asterion bude stát okolo 350 000 GBP (12,25 mil. Kč).
To je sice o poznání menší suma, než jakou museli zájemci zaplatit za výše zmíněnou trojici konkurenčních hybridních supersportů, stále však nejde o žádnou láci. Je tak dost možné, že místo Asterionu bude nakonec nové zákazníky lovit Aventador PHEV, který by měl dorazit za nějakých pět let.
Ať ale již vše dopadne jakkoliv, jisté je, že stále nebudou ve hře turbodmychadla či downsizing. Podle Reggianiho má na obojí značka dostatek času, momentálně by totiž měla zvládnout vyhovět novým regulacím EU právě za pomoci hybridního ústrojí. Do budoucna se ale zjevně máme připravit na nevyhnutelné.



































Kolegové z britského Autocaru dostali příležitost nafotit hybridní Asterion do nejmenšího detailu
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
před 6 hodinamiStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
včeraNový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- BMW R 12 G/S 2025: syrová zábava v terénu 13:42
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez včera 22:12
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out včera 20:13
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda včera 18:40
- Toprakův portugalský hattrick včera 17:00
Nejčtenější články
První test letních pneu pro rok 2025: Čínské „gumy” šokují svou životností, ani dvakrát dražší Evropané nemají odpověď
28.2.2025Ikonickou Škodu Fabia RS TDI jde pořád koupit krásnou a sotva jetou za málo, dojet si pro ni ale musíte 1 400 km daleko
28.2.2025Levné čínské Porsche rychlejší než to skutečné je nakonec ještě o ranec levnější. Tohle je na hození ručníku do ringu
28.2.2025Je to tady, šéf Škody říká, že se firma zbaví 20 procent lidí, aby mohla tratit na dalších elektrických modelech včetně Octavie
1.3.2025Iluze o dopravě v Evropě zajišťované elektrickými autobusy se rozplývá, v Nizozemsku je ve velkém nahrazují zpět dieselovými
1.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva