Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní
1.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+živé foto) Koncept Lamborghini Asterion má zvládnout stovku za tři sekundy či 50 km čistě na elektřinu. Je myšlen jako auto na každý den.
Nebýt předchozích úniků informací o Lamborghini Asterion, tato italská značka by se na letošním pařížském autosalonu postarala o docela velké překvapení. Nový koncept je celým jménem Asterion LPI910-4 a je to první hybrid, který Lamborghini postavilo. A hned má 910 koní z desetiválce a elektromotorů. Lamborghini nicméně důrazně distancuje Asterion od tria hybridních hypersportů LaFerrari - P1 - 918, jejich vůz by prý byl pohodlnější pro každodenní používání, nikoliv určený ke zdolávání rekordů na závodních okruzích.
Začněme tedy tím nejpodstatnějším, pohonným ústrojím. Jeho konvenční část je vidlicový desetiválec o objemu 5,2 litru a výkonu 610 koní, pocházející z Huracánu. Ten pohání pouze zadní kola přes sedmistupňovou dvouspojku umístěnou za motorem a spolupracuje se třemi elektromotory, z nichž jeden, ten nejslabší, je přímo v převodovce. Tento motor pohání elektřinou zadní kola spolu s V10. Další dva silnější elektromotory jsou u předních kol, čímž vzniká pohon 4x4. Elektromotory dávají dohromady tři stovky koní, výsledný výkon tak je 910 koní.
Elektřinu Asterion uchovává v lithium-ionových bateriích, které jsou umístěny mezi předními sedadly, tam, kde by u konvenční čtyřkolky Lamborghini byla převodovka. Tím podle zpráv automobilky bylo dosaženo nejlepší kombinace vyvážení vozu a bezpečnosti v případě nehody. Dobíjí se jak rekuperací při jízdě, tak i ze zásuvky a teoreticky stačí na 50 kilometrů čistě elektrické jízdy, kdy budou vůz hnát pouze přední kola. Maximálka v tomto režimu, zvaného Z (podle Zero emissions, jak jinak) na voliči uvnitř, je 126 km/h.
Další dva režimy jsou I, tedy Ibrido, kdy vůz jede v hybridním módu, a T, od slova Termico, kdy se používá „termální síla” - tedy vidlicový desetiválec. Nejrychlejší bude Asterion v režimu I, kdy na kola bude proudit všech 910 koní. Tehdy zvládne zrychlit na stovku za rovné tři vteřiny a dosáhne maximálky 320 km/h.
Udávaná spotřeba benzínu je 4,2 litru na 100 km, tedy přesněji prvních 100 km, protože půlku teoreticky ujedete na elektřinu. V reálném světě by to jistě bylo zcela jinak, počítejte tak s trojnásobkem - tolik podle eurotestů potřebuje na 100 km stejný desetiválec v Huracánu. Hybridní systém tohoto vozu je důležitý ještě z jednoho důvodu - s velkou pravděpodobností ho najdeme v SUV s názvem Urus. Možná se tam objeví s jiným spalovacím motorem, ale architektura by měla být stejná.
Asterion je, podobně jako Huracán, postaven na karbonovém monokoku a má karbonovou karoserii. Kolik vůz váží zatím Lamborghini nezveřejnilo, ale hybridní systém má sám o sobě mít 250 kg. Odhadneme-li tedy hmotnost Asterionu jako Huracán + hybridní ústrojí, dostaneme se na necelých 1,7 tuny. Jak daleko od pravdy budeme, se jistě dozvíme brzy.
Od ostatních Lamborghini se Asterion odlišuje i designem. Příď si bere inspiraci ve zcela jiném italském autě, De Tomasu Pantera, zatímco vzadu vidíme odkazy Huracánu. Panteru spíše než Huracán připomíná i silueta - kapota je nižší a plošší pro lepší výhled z kabiny, nos auta je výše než u ostatních Lamborghini pro lepší orientaci a čelní sklo je naopak vzpřímenější, aby se posádce snáze nastupovalo a aby bylo uvnitř více prostoru. Zavazadla se ukládají za sedačky; pod přední kapotou asi není mnoho místa kvůli elektromotorům. V designu také údajně jsou vidět některé prvky budoucích Lamborghini, a to včetně Urusu.
Novinkou na vnějšku Asterionu je také aktivní chladicí systém, integrovaný do přídě vozu. Mřížky předních sacích otvorů jsou tvořeny titanovými oky šestiúhelníkového tvaru, do kterých je vložena ocel ve tvaru písmene Y. Povšimněte si, že sání na bocích auta tyto "ypsilony" nemá. Také třídílný průhledný kryt motoru je svým způsobem aktivní - podle zvoleného jízdního režimu se trojice panelů různě naklápí.
Stejně jako na karoserii, i uvnitř najdeme prvky, které se dostanou do budoucích Lamborghini. Je to zejména minimalistická přístrojovka, která na první pohled vypadá čistší a jednodušší než například ta v Aventadoru. Opět očekávejme, že podobnou uvidíme i v Urusu. Také sedadla jsou oproti ostatním supersportovním Lamborghini umístěna výše, podle Filippa Periniho, designového šéfa, také napomáhají „pohodlným denním jízdám”.
A konečně, co je u Asterionu stejné jako u ostatních vozů této značky, je původ jména. Asterion byl mýtický minotaur, napůl býk, napůl člověk - Lamborghini tedy přiznává, že novinka je čistokrevný býk jen napůl právě kvůli hybridnímu pohonnému ústrojí. Označení LPI910-4 zase znamená Longitudinal Posterior, tedy umístění motoru podélně za řidičem, a I znamená Ibrido. 910 je počet koní a 4 počet poháněných kol, zde se žádné překvapení nekoná.
Lamborghini o Asterionu mluví jako o konceptu či o „demonstraci technologií” - má zejména ukázat hybridní systém, kompletně vyvinutý u Lamborghini. Je tedy nepravděpodobné, že by takovéto auto skutečně vzniklo pro sériovou výrobu. Ale samozřejmě, nic není nemožné; zejména idea takto navrženého Lamborghini, myšleného spíše jako sportovní vůz na každý den, není bez zajímavosti a jistě by si takový vůz našel spoustu zájemců.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Paříže.
První hybridní Lambo naživo v Paříži
Lamborghini Asterion LPI910-4 se nechává designově inspirovat nejen Huracánem, ale také De Tomasem Pantera
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva