Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lady se nečekaně vrátily do prodeje na západě Evropy. A hned tak z něj nezmizí
22.1.2019 | Petr Prokopec
Sám šéf Lady oficiálně oznámil, že západnější části Evropy jsou od září pro značku tabu a nabídne tu nanejvýš nějaké speciality. Zmýlená neplatí, už teď je znovu k dispozici několik verzí Vesty a dokonce i Niva.
Počínaje 1. září loňského roku začaly v Evropě platit nové emisní normy. Souběžně s tím byla zavedena i nová metodika měření spotřeby, která si vyžádala novou homologaci všech vozů v prodeji. Právě kvůli tomu vypadla z nabídek automobilek spousta modelů, z nichž některé se vrátily a jiné už se nevrátí. Obvykle jde o okrajové deriváty schopné oslovit jen pár procent zákazníků, které by na trhu vydržely už jen pár let a výrobcům by se nevyplatila investice do jejich úprav a nové homologace. Jde někdy o nepříjemné výpadky, ve srovnání se situací u Lady ale šlo jen o malou oběť - přímo šéf Lady v listopadu řekl, že nová pravidla znamenají úplný konec prodejů na západ od ruských hranic.
Těžko říci, jestli Yves Caracatzanis záměrně mlžil, došlo ke změně rozhodnutí na vyšších postech nebo se ukázalo, že hlad „západních” zákazníků po nových Ladách ospravedlní další investice, faktem ale je, že výše zmíněné už neplatí. A co více, platit to přestalo už v onom listopadu.
Lada totiž v mezičase doplnila čtyřválcový motor VAZ-21129 instalovaný pod kapotou modelu Vesta o filtr pevných částic a protáhla jej novým homologačním procesem, díky čemuž nakonec plní emisní normu EU6d-TEMP. Ta bude u osobních vozů vyžadována až od letošního září, jí stanovené limity budou platit až do roku 2020. Lada tak může počítat s prodloužením oficiálního působení na „západních“ trzích, mezi něž kromě Německa patří také Slovensko či Maďarsko, nejméně o dva roky.
Stejně jako v případě mnoha světoznámějších značek však ani nová homologace není tak úplně bez poskvrnky. Instalace onoho filtru pevných částic totiž sice snížila produkci emisí pevných částic, nicméně zároveň došlo k částečnému zadušení pohonné jednotky. Ta tedy nyní produkuje 102 koní namísto 106, s nimiž je nadále spojena na trzích mimo Evropskou unii, zejména pak v Rusku.
Nezůstalo ale jen u nižšího výkonu, ekologičtější verze motoru si vyžádala rovněž zdražení, a to v závislosti na výbavě o 500 až 600 Eur (cca 12 800 až 15 400 Kč). Ceny tedy nyní startují na 12 490 Eur (319 400 Kč), což s ohledem na renomé značky mimo Rusko není zrovna láce. A to ani za předpokladu, že jí kompenzuje bohatá výbava, do které se nastěhovalo ABS, ESP, čelní a boční airbagy, Isofix, klimatizace nebo světelné, dešťové a zadní parkovací senzory.
Pokud se navíc rozhodnete, že tato úroveň pro vás není dostačující, lze zamířit až na vrchol ke stupni Luxus. Za ten si značka v kombinaci s automatickou převodovkou účtuje dokonce 15 590 Eur (398 700 Kč), tedy o poznání více, než kolik stojí třeba konkurenční modely Dacie, na něž evropské publikum přeci jen slyší daleko lépe. Navíc takový Logan disponuje prakticky stejným rozvorem, jen je o chlup kratší. V očích mnoha ale není tak přitažlivý jako Vesta.
Verdikt stran designu i samotného pořízení ovšem necháme na vás, my zamíříme k ještě pozoruhodnější věci, než jakou je úprava a opětovná homologace 1,6litrového čtyřválce. Kromě modelů Vesta, Vesta SW a Vesta SW Cross je na evropských trzích k dispozici i Lada Niva, přičemž i její pohonná jednotka se již může chlubit filtrem pevných částic. Jako taková tedy rovněž plní normu Euro 6d-TEMP.
Na rozdíl od modernější jedna-šestky 1,7litrový čtyřválec nepřišel o výkon, i nadále tak produkuje 83 koní. Je otázkou, jak toho Rusové dosáhli, detaily ovšem nejsou až tak podstatné. Spíše proto jen dodáme, že Niva startuje v Německu na 11 990 Eur (Kč). A zároveň zmíníme, že ekologická verze silnějšího 1,8litrového agregátu pro model Vesta se rozhodně nechystá. Jelikož však vůz nebyl s tímto agregátem mimo svou domovinu k mání dosud, o tragédii se nejedná.
Díky za tip, Tomáši!

Dle dat německého klubu ADAC hned několik Lad nakonec plní emisní normu Euro 6d-TEMP...
...a to nikoliv jen v případě modelu Vesta...
...ale překvapivě také u off-roadu Niva
Bleskovky
Aukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
včeraObří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025Audi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
5.3.2025
Nejnovější články
Za cenu Fabie je k mání na míru postavený, dodnes nejetý světově unikátní šestiválcový kombík ze zlatých časů BMW
před hodinouArogantní chování se Volvu opravdu vyplácí, někde jen během posledních tří měsíců přišlo o pětinu dealerů
před 2 hodinamiZ ceny Tesly původně za 3,2 milionu zbylo majiteli už po třech letech krutě málo, levněji by ho vyšlo i Ferrari nebo Porsche
před 4 hodinamiTohle auto má dvakrát větší baterky než ostatní nejlepší elektromobily, přesto nedokáže ohromit skoro ničím
před 5 hodinamiNové Audi A6 v úplném základu je teprve tragédie. Interiér je reklamou na věci, na které jste neměli. A co to má zádi?
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva