Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada ukázala auto s nejsilnějším motorem ve své historii. Je jako Škoda s motorem Bugatti
15.1.2019 | Petr Prokopec
Sdílení komponentů v automobilových koncernech není výjimečné, obvykle ale nejlevnější modely z portfolia nedostávají techniku těch nejdražších.
Když stojíte u kormidla některé z automobilových značek zapadajících do většího koncernu, pak se při vymýšlení něčeho nového nejenže můžete, ale dokonce musíte podívat do skladů sesterských firem - jen tak lze dosáhnout maximálních synergií a z nich plynoucích úspor z rozsahu. Proto mají auta Škody, Seatu, VW a Audi obvykle velmi podobnou nabídku motorů, liší se jen některými jednotlivostmi. Takový přesah ale není nekonečný, Bugatti je nakonec také koncernovou značkou a jeho zásadní techniku nikdo jiný nepoužívá. A nemusíme ani zacházet do takových extrémů - třeba pohonnou jednotku Audi RS3 v jiném koncernovém autě též nenajdeme.
Ani ruská Lada na trhu neválčí sama. Spadá pod křídla francouzského Renaultu, u kterého by si teoreticky také mohla něco vypůjčit, v případě motorů ale obvykle nejde o nic. Lady jsou příliš levné na to, aby si vůbec mohly dovolit sdílet moderní agregáty současných Renaultů, i kdyby mělo jít o ty nejobyčejnější. O to překvapivější je pak informace, že Lada Vesta se právě dočkala motoru z vrcholu nabídky Francouzů - jde o přeplňovanou jedna-osmičku, kterou má k dispozici vrcholné sportovní kupé Alpine A110. Nic lepšího dnes Renault k dispozici nemá a je to tedy něco podobného, jako by Škoda Octavia dostala k dispozici motor W16 z Bugatti Chiron.
Pokud nyní máte pocit, že se v Rusku někdo zbláznil, je třeba dodat ještě jednu podstatnou informaci - tento agregát nemíří do silničního, ale do závodního auta. Lada se totiž účastní stále populárnějšího šampionátu cestovních vozů TCR, kam poprvé zasáhla před dvěma léty. Dosavadní speciál Vesta TCR ale nebyl bůhvíjak úspěšný, vůz ze závodů odstavily buď poruchy nebo nehody. Letos tak přichází v nové variantě, která slibuje podstatné zlepšení. A důvodem je mimo jiné příchod nové pohonné jednotky, která umožnila také vítané modifikace v rámci podvozku.
Aktuálně tedy již nebude roztáčet přední kola dvoulitr F4RT, nýbrž 1,8litrový motor M5P. I jeho zdrojem je Renault, který jím osadil především znovuzrozené kupé Alpine A110. Výsledkem vskutku svérázného spojení je tak Vesta TCR, která produkuje 350 koní, maximum povoleným pravidly šampionátu. To z ní dělá nejsilnější kdy vyrobenou tovární Ladu, jejíž výkon na přední kola posílá sekvenční převodovka Sadev, která rovněž prošla modernizací.
Podstatné je, že nový motor je celohliníkový a tudíž lehčí než předchozí litinový. Změnilo se tedy zatížení přední nápravy, proto byla přepracována geometrie zavěšení. A kupodivu došlo i na změny vzadu, namísto torzní příčky zde najdeme dvojité lichoběžníky. Přední vzpěry MacPherson ale zůstaly zachovány, mimo to Vesta i nadále počítá s plynem plněnými tlumiči Öhlins. Nezměněná je i vnitřní ochranná klec, brzdy se však dočkaly posílení.
V této konfiguraci bude Vesta TCR soupeřit v ruské divizi šampionátu ve třídě Touring, přičemž za volantem lze očekávat Michaila Gračeva a Kirilla Ladygina. Zda se ovšem vůz stejně jako předchozí provedení dostane do Evropy, závisí jen na zákaznících, přímo Lada se jej s ohledem na vyklizení zdejšího trhu nejspíše účastnit nebude.
Lada Vesta TCR pro letošní rok se vizuálně od předchozího provedení nikterak neliší. Pod kapotou má ale nově přeplňovanou jedna-osmu s výkonem 350 koní ze sportovního kupé Alpine A110
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 2 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa včera 20:00
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 2 hodinami - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
před 3 hodinami - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
včera - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
včera - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.26. 08:05 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.26. 08:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 21:44 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus