Lada skončila s praxí, kterou dnes už žádná jiná automobilka neprovozovala

Výroba auta je složitý proces, během nějž se může leccos nepovést. Dříve tak bývalo zvykem zakončit montáž každého vozu krátkou testovací jízdou, v posledních letech už to nikdo nedělá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lada skončila s praxí, kterou dnes už žádná jiná automobilka neprovozovala

20.11.2019 | Petr Prokopec

Lada skončila s praxí, kterou dnes už žádná jiná automobilka neprovozovala

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Výroba auta je složitý proces, během nějž se může leccos nepovést. Dříve tak bývalo zvykem zakončit montáž každého vozu krátkou testovací jízdou, v posledních letech už to nikdo nedělá.

Nejsou zase tak dávno časy, kdy výrobní postup většiny automobilek zakončovala z dnešního úhlu pohledu zajímavá procedura. Ještě z prohlídek závodů BMW pamatujeme, jak čerstvě vyrobený vůz opustil montážní linku,a vydal se na krátkou projížďku po firemním okruhu s různými nástrahami. Cílem bylo pochopitelně prověřit kvality montáže a odhalit případné nedostatky.

Tuto praxi si ovšem automobilky mohly dovolit ve chvílích, kdy tlak na minimalizaci nákladů nedosahoval zdaleka dnešní výše. S rostoucí přesností výroby a menším počtem odhalených chyb testovací jízdy postupně zmizely zcela. Fyzickou prověrku začala nahrazovat jen zběžná vizuální kontrola, která zjevně stačí - i přes větší komplexitu je průměrný věk dnešních aut vyšší než kdy dříve.

Ruský AvtoVAZ byl jedním z mála výrobců, u kterých staré pořádky dále přetrvávaly. Ovšem i tato automobilka nyní začíná měnit své zvyky, a to znovu kvůli úspoře nákladů. Svá auta bude kontrolovat pouze v halách, nikoliv na okruhu. Nebude tak zbytečně plýtváno palivem, potřeba nebude ani důkladné mytí, neboť testovaná auta se do továrny vracela s bahnem a pískem na podvozku a kolech.

Stas Berezij z tiskového centra AvtoVAZu uvedl, že změny odstartovaly u ruské automobilky již před několika lety. Automobilka přestala užívat velký testovací okruh a jízdy začala pozvolna nahrazovat pouhým nastartováním motoru na konci montážní linky a krátkou prověrkou na pohyblivých válcích. I tato procedura ale zjevně byla nákladná, a proto se od fyzických testů upustí zcela.

Je samozřejmě otázkou, jakou kvalitu dostanou zákazníci v ruském případě, nicméně AvtoVAZ poukazuje na skutečnost, že dnes již auta po okruhu ihned po sjetí z montážní linky neprohání nikdo. Přesto kvalita narůstá, ač se to na první pohled nezdá. Rusové tak v dalším ohledu vstupují do 21. století, jakkoliv zrovna v tomto případě proti jejich staromilství asi nikdo - tedy kromě aktivistů - nic nenamítal.


Lada skončila s praxí, kterou dnes už žádná jiná automobilka neprovozovala - 1 - Lada zmeny ve vyrobe 2019 01Lada skončila s praxí, kterou dnes už žádná jiná automobilka neprovozovala - 2 - Lada zmeny ve vyrobe 2019 02
Lada se rozhodla šetřit, proto testovací jízdy prověřující kvalitu nahradí statickou prověrkou na konci montážní linky

Zdroj: Lada Online

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše