Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada si věří. Brzy chce opanovat 20 procent ruského trhu, chystá se do Německa
30.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf AvtoVAZu nevidí ukrajinsko-ruský konflikt až tak černě. Místo ztrát počítá s růstem, kterému by v případě Lady mohl napomoci i slábnoucí Rubl.
V naší včerejší zprávě jsme naznačili, že ruský trh v blízké budoucnosti dost možná čekají zásadní změny. Snížení cla by totiž mělo navýšit podíl importovaných automobilů, které budou krást zákazníky domácím značkám. V ohrožení je tak především AvtoVAZ, zejména pak Lada. Její šéf Bo Andersson proto v rozhovoru s německým serverem Automobilwoche uvedl věci na pravou míru. Podle něj by značka do roku 2016 měla dosáhnout 20procentního podílu na trhu a šestiprocentní marže. Jsou to ovšem pouhé sny, nebo nevyhnutelná realita?
„Vloni byl náš podíl na trhu jen 16 %, v prvním pololetí letošního roku však narostl na 17 procent,“ zmiňuje dílčí úspěch Andersson a dodává, že potenciál k dalšímu růstu tu je. „Nejprve chceme zlepšit kvalitu našich vozů. Poté přivedeme na trh jejich deriváty, mezi něž patří třeba crossoverová verze modelu Kalina. No a do třetice představíme hned tři zcela nové modely, přičemž první budete moci spatřit v září příštího roku.“
Danou novinkou s největší pravděpodobností bude chystaná Vesta, která se ve formě konceptu ukáže již letos. Na produkční verzi si ovšem AvtoVAZ chce nechat pořádně záležet, neboť plnit má evropské bezpečnostní standardy i novou emisní normu Euro 6. Za základní model byste přesto neměli dát více než 8 000 Eur (cca 220 000 Kč).
Mimo Vestu pak máme očekávat příchod dvou modelů vycházejících z konceptu X-Ray. Oba mají klást důraz na nízkou spotřebu, což je ostatně fakt, který se dotkne také existujícího portfolia. Na ruském trhu totiž získávají na vážnosti verze spalující CNG a LPG. Mimo to se očekává také výraznější elektrifikace, s níž by Ladě mohl pomoci Nissan.
To se ovšem bavíme o vzdálenější budoucnosti, ta bližší je zaměřena hlavně na osekávání nákladů. Andersson proto již zredukoval počet hierarchických úrovní značky z devíti na pět. Mimo to navýšil o 20 procent kvalitu vozů a o 25 procent jejich produktivitu. V Togliatti se tak dnes vyrábí 2 400 kusů denně, do konce roku to ale již budou tři tisícovky.
Souběžně s tím se pak má zlepšit i kooperace se subdodavateli. Aktuálně totiž automobilka do značné míry spoléhá na monopolizované partnery. Chystá se ovšem spolupráce s novými firmami, mnohé komponenty by tak Lada mohla dovážet kupříkladu z Turecka. Důraz na domácí společnosti však zůstane zachován, už kvůli větší soběstačnosti.
Andersson totiž naznačuje, že v úvodu zmiňovaná rusko-ukrajinská krize nebude mít na značku až tak negativní vliv právě kvůli faktu, že většina subdodavatelů pochází z bývalého Sovětského bloku. Platí se tedy Rublem, přičemž jeho oslabování ve výsledku hraje značce do karet. Oproti importované konkurenci totiž Lada nabídne více muziky za méně peněz.
Otázkou samozřejmě bude, jak politická situace ovlivní záměr AvtoVAZu expandovat do Německa a na další vyspělé evropské trhy. V tomto směru však má šéf automobilky jasno, prozatím se totiž budou upevňovat pozice na již dobytých územích. Útok na Evropu má přijít až ve chvíli, kdy budou hotové ony tři zcela nové modely.
Za konkurenci přitom Andersson nepovažuje pouze koncerny Volkswagen a General Motors, ale taktéž čínské značky, které se především v Rusku dostávají na čelní pozice nejžádanějších vozů. A to díky kombinaci nízké ceny, atraktivního designu a bohaté výbavy v kabině. To jsou ovšem faktory, kterými chce zaútočit také Lada.
Uvidíme tedy brzy, nakolik jsou plány vůbec prvního neruského šéfa ruské automobilky reálné. Sami přitom doufáme, že na ně válečná atmosféra nebude mít výrazný vliv.



Bo Andersson má s Ladou smělé plány, jimž kupodivu může napomoci i slábnoucí Rubl
Chystaná Lada Vesta by produkční verzi měla dorazit až příští rok, letos uvidíme na autosalonu v Moskvě pouze koncept
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 2 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 2 hodinamiDodnes novou, zapomenutou Škodu Superb Combi v nabušené verzi nikdo nechce, stojí už míň než polovinu ceny nového auta
před 3 hodinamiZájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
před 4 hodinamiBrusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva