Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada Niva v Evropě po 43 letech končí, úplně ji zabít bude ale těžké
1.6.2020 | Petr Prokopec
Ruská legenda dojíždí v zemích EU na tradiční problém - má příliš vysokou spotřebu a tedy i příliš vysoké emise CO2. Do Německa prý již byly oficiálně dovezeny poslední kusy, jenže individuálnímu dovozu nic nebrání.
Lada Niva není kultovním vozem jen u nás, ale prakticky všude, kde se objevila v prodeji. Vděčí za to nejen výborným jízdním vlastnostem v terénu, ale také velmi nízké ceně. A zmínit je třeba i její nesmrtelnost. Ruský off-road zamířil do prodeje již v roce 1977 a v takřka nezměněné podobě se prodává dodnes. Pravda, AvtoVAZ sice za uplynulých již takřka 43 let provedl řadu dílčích změn, ovšem i tak budete potřebovat návod, abyste od sebe původní a v současné době vyrobený kousek odlišili.
Stejně tak ale budete zakrátko potřebovat návod na to, abyste si Ladu Niva mohli v Evropě pořídit. Tedy alespoň za předpokladu, že toužíte po zcela novém exempláři. Na českém trhu ruská značka oficiálně nepůsobí, nově se ale začínají redukovat i její aktivity v dalších zemích starého kontinentu. V Německu již vyšlo najevo, že várka aut dovezených do země v únoru by měla být tou úplně poslední. Po vyprodání skladů tak dealerům zůstane už jen Vesta, jejíž 1,6litrový agregát dokonce plní emisní normu Euro 6d-TEMP. Otázkou však je, zda mu to pomůže.
Hovoří se totiž o tom, že za koncem Lady Niva stojí změna strategie uvnitř aliance Renault-Nissan, do níž Lada spadá. Ze západních trhů by tak neměl zmizet pouze ikonický off-road, ale i celá značka. Její roli pak má zastoupit Dacia, což dává smysl, jejíž zaměření není úplně stejné, rumunská auta ale mají podstatně nižší spotřebu a tedy i emise CO2.
V tomto ohledu je třeba podotknout, že i Niva plní normu Euro 6d-TEMP. Nicméně i tak její 1,7litrový motor kromě 83 koní a 129 Nm točivého momentu produkuje nemalých 226 gramů CO2 na kilometr. To je již přílišná porce i na prodej v omezeném množství, pročež by od příštího roku muselo nevyhnutelně vlivem pokut ze strany Evropské unie dojít ke zdražení. A co hůře, vše by odskákala i Vesta, která je na tom sice nepopiratelně lépe, ovšem za požadovanými 95 gramy také zaostává.
Němečtí prodejci Lady nicméně dodávají, že jakkoliv dochází k ukončení oficiálního prodeje, ani v nejmenším to neznamená konec Nivy na západ od našich hranic. Off-road je totiž nadmíru oblíben hlavně mezi lesníky, nimrody či rybáři. Řada z nich totiž běžně jezdí v Audi, BMW či Mercedesu, ovšem ten si nedovedou představit jako společníka na noční výpravě. Niva je toho ale pravým opakem, proto se již nyní počítá s individuálním dovozem.
Oficiálně by se pak Niva měla na západní trhy vrátit až s příchodem druhé generace, která je očekávána někdy v roce 2022. Jelikož přitom půjde o model plně využívající moderní platformu a motory aliance Renault-Nissan, nebude ani se spotřebou žádný problém. Ovšem v takové chvíli již půjde o vůz, který asi jen stěží dosáhne kultovního statutu jako generace první.
Lada Niva letos v Evropě oficiálně skončí. Prodejci však již nyní dodávají, že zákazníkům zajití individuální import, poptávka po tomto nesmrtelném off-roadu je podobně nehynoucí
Zdroj: Autonotizen
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 2 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 3 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 5 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva