Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada Niva bude znovu Lada Niva, Rusové ji po letech vysvobodili z amerického zajetí
10.12.2019 | Petr Prokopec
Ačkoli ikonickému off-roadu Lady snad nikdo neřekne jinak než Niva, faktem je, že Niva už to dávno není. Nyní ale AvtoVAZ udělal zásadní krok k tomu, aby dal věci znovu do pořádku.
V posledních měsících jsme se několikrát zmiňovali o facelitu Lady Niva. Na mysli jsme samozřejmě měli první generaci legendárního ruského off-roadu, který v roce 1977 skutečně zamířil do prodeje se stejným názvem, jaký dostal do vínku také jeden plesnivý sýr. V posledních letech však toto označení budete v portfoliu ruské značky hledat naprosto marně, vůz se totiž prodává pod obchodním označením 4x4. Důvodem je druhá generace, se kterou AvtoVAZ začal koketovat ještě dříve, než se rozpadl Sovětský svaz, původní plány však vzaly zasvé.
Rusové začali na novince pracovat na sklonku 80. let minulého století, přičemž předpokládali, že do prodeje ji pošlou ještě před příchodem nového milénia. Jenže poté se automobilka dostala do existenčních problémů, kvůli níž nakonec v roce 1998 došlo na vytvoření společného podniku s koncernem General Motors. Tento americko-ruský joint venture přitom získal nejen licenci na nový model, ale zároveň také oprávnění užívat název Niva. Ruská klasika se tak od roku 2002 prodává pod označením 4x4, neříká ji tak ale prakticky nikdo.
Nová Niva nejprve stejně jako originální model disponovala 1,7litrovým benzinovým motorem, ten však doznal značné modernizace. Pod kapotou měl ovšem figurovat jen krátce, neboť v plánu bylo nasazení novější jedna-osmy od Opelu. Jenže ani na tento krok nakonec nedošlo a nakonec byl projekt zrušen. Stejně tak zamířily k ledu i plány týkající se zcela nové generace, jenž se jako koncept ukázala v roce 2014. Tyto trable ale nakonec jsou ku prospěchu věci, byť z popsaného vývoje věcí bude těžit především AvtoVAZ.
S ohledem na problémy na ruském trhu totiž nepřekvapí, že řada zahraničních výrobců zemi opouští. GM je zjevně mezi nimi, neboť americký koncern odsouhlasil, že AvtoVAZ odkoupil zpět jeho 50procentní podíl ve zmiňovaném joint venture. To znamená, že práva na název Niva se vrací zpět do ruských rukou. Stejně tak se AvtoVAZ stane i majitelem továrny, ve které se SUV s logem Chevroletu vyrábí. Podnik pak sice bude přejmenován, zaměstnanci se však padáka nedočkají.
Kromě pracovních míst budou zachovány také stávající smlouvy se subdodavateli, minimálně po určitou dobu, kdy se Niva bude vyrábět ještě jako Chevrolet. Nicméně poté bude i toto SUV stoprocentní Ladou, ruská automobilka tak bude mít ve své nabídce hned dva klasické modely s klasickým jménem. Tuto skutečnost potvrdil šéf AvtoVAZu Yves Karakatzanis, dle kterého má převzetí navýšit spokojenost zákazníků s ruskou legendou - nevíme, jestli má pouhé jméno moc tuto věc ovlivnit, určitě ale není od věci, když Lada Niva budeme říkat opět Ladě Niva a nikoli stroji poněkud násilně přejmenovaném na 4x4.
Niva se už léta prodává jen s logem Chevroletu a ještě nějakou chvíli tomu tak bude. Ovšem čeká jí návrat ke značce Lada, neboť AvtoVAZ odkoupil podíl General Motors ve společném podniku
Auto, kterému snad všichni dál říkají Lada Niva, se ve skutečnosti už léta prodává jen jako Lada 4x4
Zdroj: Auto.Mail.ru
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před hodinou - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 2 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 08:35 - řidičBOB
- Toyota obecně 11.23. 08:17 - Stepan
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis