Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada našla šalamounský lék na současnou krizi, Škoda ji bude následovat
15.6.2021 | Petr Prokopec
Tak trochu dvě mouchy jednou ranou se rozhodla zabít ruská Lada. Udrží tak produkci vysoko a zákazníky nezklame. Škoda volí trochu jinou cestu, ve výsledku ale skončí u téhož.
Možná si ještě vzpomenete na dobu, kdy v nabídce Škody figurovala Fabia Junior. Tedy základní varianta, jejíž výbava byla oholená doslova na kost. Zvenčí jste totiž dostali třeba nelakované nárazníky, zatímco uvnitř jste se museli spokojit pouze s přípravou na rádio a nikoliv s audio systémem jako takovým. Na druhou stranu jste ovšem do kapsy nemuseli sahat tak hluboko, ve srovnání s první „normální“ výbavou byl totiž Junior levnější o desítky tisíc korun. Kupodivu se však velkého úspěchu nedočkal, zákazníci Škody už od české značky očekávali víc. A tak firma tuto variantu nakonec poslala k ledu s odhodláním ji už do nabídky nevrátit.
Časy se ale mění a byť jsme si jisti, že označení Junior už Škoda nepoužije, ořezanou výbavu česká automobilka nabídnout chce. Důvody jsou nasnadě - nová auta jsou stále dražší a některým zákazníkům se s obvyklým penzem výbavových prvků příliš vzdalují. A pochopitelně, očekávány jsou pořád těžší časy coby sekundární dopad koronavirové pandemie, kdy může jít o způsob, jak klesající prodeje poslat opět o něco výše.
Potvrdil to prodejní šéf automobilky Martin Jahn, nečekejme ale takový krok v dohledné době. Problémem jsou výrobní kapacity v době, kdy automobilkám chybí dostatek jindy dobře dostupných dílů. Pokud tedy Škoda komponenty má, logicky je raději nadělí vyšším verzím toho či onoho modelu, na nichž má vyšší marži. Jakmile ale tato situace pomine, čekejme cosi jako Juniory zpátky.
„Jakmile se dostaneme do situace, kdy produkce naroste, pak s takovými modely rozhodně počítáme,“ uvedl Jahn. Konkrétní termín ale pochopitelně upřesnit nemohl, už jen proto, že zatím nikdo přesně neví, kdy bude lépe. Pokud by ale šlo o nedostatek čipů, může se Škoda inspirovat u Lady, která se právě tímto způsobem současnou krizi řeší.
Rusové se místo marží rozhodli dát přednost objemu produkce a dostupnosti svých vozů a na trh uvedli nové úrovně Comfort Light a Luxe Light, s nimiž je možné spojit modely Largus a X-Ray. Tím ušetří celkový počet využitých čipů a budou schopni vyrábět více aut i pro hůře situované zákazníky.
Kombík Largus je tak k mání mimo jiné zcela bez audio systému či pouze s jeho základní verzí. Kromě toho pak ve všech případech dojde na eliminaci multifunkčního volantu a tempomatu. Lada X-Ray je mání pouze se stupněm Comfort Light, což je ona varianta zcela bez rádia. K tomu se pak samozřejmě přidává i základní volant. Ceny díky tomu klesly o 10 tisíc rublů (cca 2 950 Kč), načež X-Ray startuje na sumě 778 000 RUB (cca 227 000 Kč). V případě Lady Largus si pak na užitkové provedení musíte připravit 805 tisíc rublů (asi 235 0000 Kč), zatímco osobní provedení je k mání od 815 000 RUB (cca 238 000 Kč).
Rusové tedy v podstatě zaplácli dvě mouchy jednou ranou, což jim bezesporu přinese vyšší prodeje. Ve své strategii pak ve výsledku nejsou až tak osamocení, neboť bez některých komponentů začínají posílat svá auta na trh i další výrobci jako Peugeot nebo General Motors. Škoda volí jinu cestu, alespoň zatím.






Lady Largus a X-Ray budou nově k mání s oholenější výbavou, díky čemuž zákazníci ušetří takřka tři tisíce korun. Pro ruskou automobilku je navíc důležité to, že nebude muset kvůli absenci čipů omezovat výrobu. Foto: AvtoVAZ
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins