Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový levný kombík Lady předčasně odhalil únik patentových obrázků. Divným jménem odrazuje, cenou by měl lákat
29.2.2024 | Petr Prokopec
Jeho jméno nejspíš utvrdí odpůrce Ruska, že se myšlenkově vrací do časů SSSR, ale to dnes nechme stranou. Vůz možná spíš na pomezí kombíku a hatchbacku ve stylu Škody Scala je zajímavý také tím, že i „po rozvodu” používá platformu Renaultu.
Dorazí úplně nová Lada Niva? To je otázka, na kterou je aktuálně těžké dát jednoznačnou odpověď. Ještě donedávna jsme si mysleli, že celý projekt padl ve chvíli, kdy se naplno rozhořel konflikt na Ukrajině a Rusko stihly rozsáhlé ekonomické sankce. V jejich důsledku Renault prodal svůj podíl v AvtoVAZu a ze země odkráčel. Že na tom Francouzi byli biti, asi nemusíme dodávat, ostatně velkými ztrátami skončilo počínání v Rusku také pro Nissan, Škodu, Volkswagen, Hyundai či Kiu.
Nově se nicméně ukázalo, že Renault po sobě nezanechal jen moskevskou továrnu, kde se dnes vyrábí Moskviče. Lada je zjevně oprávněna použít i platformu CMF-B-LS, tedy nízkonákladovou variantu architektury původně určenou pro veškeré budoucí novinky jak této značky, tak i Dacie. Obě automobilky měly na jejich vývoji úzce spolupracovat, což by projektu ekonomicky prospělo. Když nicméně Renault oznámil svůj ochod, vypadalo to, že Francouzi si sebou odvezou i veškeré know-how.
Na platformě nicméně nakonec bude stát nová Lada, o které si povíme dnes. Těm z nás, kteří s hořkostí vzpomínají na mládí plné frází typu „jiskra - pionýr - svazák - komunista”, jméno Iskra asi moc sympatické nepřijde, právě tak se ale novinka jmenuje. Vyvíjena byla s cílem jednoho dne nahradit modelovou rodinu Granta, oba vozy se nicméně po nějakou dobu budou na trhu doplňovat, neboť výroba prvního zmíněného odstartuje na konci letošního roku a prodej na počátku toho příštího. Granta by pak měla vydržet v nabídce někdy do roku 2026 či 2027, než se za ní zavře propadliště dějin.
Iskra se přitom aktuálně ukázala na vizualizacích z ruského federálního patentového úřadu FIPS, a to jako poněkud kratší kombík. Jen s touto variantou ale Rusové nepočítají, místo toho hodlají své portfolio pořádně zahustit. Dorazí tedy i sedan, stejně jako kombi s jistými terénními prvky ve stylu Lady Vesta Cross. Pohon přitom ve všech případech dostane na starosti 1,6litrový motor naladěný na 90 a 106 koní, jenž by měl doplnit také 1,8litrový čtyřválec se 122 koňmi. Standardem bude pokaždé manuál.
Rusové nicméně předpokládají, že Iskra bude k dispozici také s automatem, přičemž převodovku CVT prý dodají Číňané. Novinka tak bude pomalu ve všem kopírovat zmiňovanou Vestu, které se ostatně vizuálně velmi podobá. To by ale překvapit nemělo, neboť design vychází z návrhů Steva Mattina. Lada navíc od premiéry Vesty v roce 2014 udělala z motivu „X“ své hlavní nosné téma, se kterým ostatně měla počítat i v úvodu zmíněná zcela nová Niva.
Jsme tedy vskutku zvědavi, čeho se v příštích letech od AvtoVAZu skutečně dočkáme. Zatím lze s jistotou říci už jen to, že z montážních linek v Togliatti již měla sjet první várka prototypů, takže Iskra není jen teorií, stane se z ní... pionýr nových Lad dob „po Renaultu”. Tuto skutečnost přitom potvrdil šéf značky Maxim Sokolov s tím, že první vyrobené vozy již zamířily na veřejné komunikace kvůli finálním testům.
Oficiální premiéra je tak nejspíše za rohem, pro tuto chvíli už jen dodáme spekulace o ceně. Iskra bude novým nejlevnějším modelem značky, tedy po skončení Granty. Ta startuje na necelých 700 tisících rublech, což je asi 179 tisíc Kč. Pokud má Iskra kráčet v jejích šlépějích, o moc víc jak 200 tisíc Kč v přepočtu by v základu stát neměla. Zajímavé? Posuďte sami.
Chystaná Lada Iskra se již ukázala na snímcích z patentového úřadu, a to zvenčí i zevnitř. Oproti modelu Granta, který v budoucnu nahradí, lehce povyrostla. Bude také dražší, nečekejme ale víc než pár desítek tisíc korun navrch, pakliže Lada chce zůstat v hledáčku většiny Rusů. Foto: FIPS, CC0 Public Domain
Zdroje: RG, FIPS
Bleskovky
- Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
před 9 hodinami - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024
Nejnovější články
- Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
před 5 hodinami - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
před 7 hodinami - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
před 8 hodinami - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
před 9 hodinami - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva