Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada dává lidem vybrat z dvou různých modelů Niva. Jeden je starý 22, druhý 43 let
14.1.2020 | Petr Prokopec
Nová Niva se hned tak do prodeje nedostane, přesto budou Rusové letos souběžně prodávat dva různé modely. Jeden je morálně starý přes 20 let, druhý přes 40.
Ruský trh s novými vozy za sebou nemá zrovna nejúspěšnější období. V předloňském roce to vypadalo na odraz ode dna, loni opět přišel pád. Výsledky za kompletních dvanáct měsíců sice ještě nebyly publikovány, nicméně od počátku ledna do konce listopadu bylo v zemi prodáno 1 580 297 aut. Tedy o 2,8 procenta méně než loni. Pokud si přitom uvědomíme, že během jedenáctého loňského měsíce byl pád 6,4procentní, pak je pravděpodobné, že propad se spíše prohloubí.
Zajímavé je, že Lada v tomto ohledu tahá za silnější konec provazu. Ruská automobilka je vůči nelichotivé ekonomické situaci zjevně imunní a v rámci oněch jedenácti měsíců dokonce své registrace navýšila, a to o 0,6 procenta na 326 654 aut. Díky tomu si udržela více než 20procentní tržní podíl, přičemž nejbližší pronásledovatelé v podobě Kie a Hyundai zvládají AvtoVAZ překonat jen za pomoci kumulovaných prodejů (207 894 a 164 128 vozů).
Je ovšem více než pravděpodobné, že Lada se konkurenci v letošním roce ještě více vzdálí. Stojí za tím rozhodnutí amerického koncernu General Motors, který se po letech rozhodl, že v Rusku ukončí výrobu svých modelů. To se týká zejména SUV, jehož příď sice zdobí logo Chevroletu, ovšem který disponuje tradičním ruským názvem. Jak přitom již tušíte, jedná se o Nivu, konkrétně pak o verzi z roku 1998, jenž původně měla sloužit jako druhá generace Lady.
Vůz však nakonec dorazil do prodeje jako zcela separátní model, o jehož vznik se ovšem AvtoVAZ postaral ve spolupráci s GM. Američanům přitom v rámci spolupráce připadlo i označení Niva. To ale nakonec Rusům vrátí, neboť loni v prosinci bylo oznámeno, že spolupráce končí a AvtoVAZ odkoupí 50procentní podíl protistrany. Kromě legendárního označení se stane i majitelem továrny v Togliatti, jež má kapacitu 100 tisíc smontovaných aut ročně.
Výkonný viceprezident AvtoVAZu Olivier Morne uvedl, že montáž Chevroletu Niva dále bude probíhat na stejném místě. Zároveň dodal, že s logem Lady bude vůz spárován až na konci roku, do té doby bude vyráběn se zlatým křížem na masce chladiče. Oproti dosud nabízenému provedení se ovšem dočká menší modernizace, která mu přinese přepracovanou příď, tedy nový nárazník a světlomety, a zcela odlišné zadní lampy.
Niva se pak o zákazníky popere s Ladou 4x4, jak zní obchodní označení klasické verze, kterou známe hlavně ze seriálu Návštěvníci. Také tento model se dočkal inovace, ta však zvenku nebyla tak rozsáhlá a spočívala pouze v přidání mlhovek do nárazníku u verze Urban. Uvnitř je však již novinek daleko více, přičemž tou stěžejní je příchod nové klimatizace, která se ovládá pomocí kruhových ovladačů.
Oba vozy pak disponují nemalými terénními schopnostmi, ty jsou však v případě Chevroletu spojené s moderněji působící kabinou a výkonnější verzí 1,7litrového benzinového motoru. S tím jsou spojené daleko vyšší ceny, Niva tak de facto začíná tam, kde 4x4 končí. To ale pro AvtoVAZ nemusí být špatná zpráva, naopak mají Rusové nově pokrytou mnohem širší část trhu.
Do budoucna tomu nejspíše bude ještě daleko lépe, od roku 2023 se totiž počítá s příchodem Lady 4x4 druhé generace. Ta již vsadí na úplnou modernu, tedy na soudobou platformu, motory i palubní systémy. Cenově se tak ovšem dostane ještě výše než Niva, jejíž délka životního cyklu zatím ještě nebyla potvrzena. Originál z roku 1977 má ovšem vydržet až do roku 2026.
Niva se vrací do ruského područí, s logem Lady ale začne být prodávána až na konci roku
AvtoVAZ tak bude mít v nabídce hned dvě SUV, které se navzájem spíše doplní, než aby si kradla zákazníky. Niva totiž po stránce cenové začíná tam, kde 4x4 víceméně končí
Zdroj: Auto.Mail.ru
Bleskovky
- Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
včera - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
17.12.2024
Nejnovější články
- Nadšenci „na podpoře” milované Suzuki končí. Další takové auto nevzniklo a ani vyhlížet ho nemáme
před 11 hodinami - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
včera - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
včera - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
včera - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva