Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus změnil podobu nejlépe prodávaných aut světa, bestseller EU zcela propadl
31.5.2021 | Petr Prokopec
Ačkoli se může zdát, že koronavirová pandemie zasáhla celý svět stejně, není tomu tak. Evropa trpěla různými restrikcemi více než jiné trhy a při pohledu na globálně nejprodávanější modely je to sakramentsky znát.
Již mnohokrát jsme zmínili, že loňský rok výrazným způsobem ovlivnila pandemie koronaviru. V důsledku první vlny došlo na jaře na uzavírku továren a showroomů, zájem publika však výrazně nerostl ani po jejich otevření. K tomu došlo až ve druhé půli roku, nicméně již od podzimu museli výrobci pro změnu začít bojovat s nedostatkem čipů. A v Evropě se současně s tím musí prát s neustále se zpřísňujícími regulacemi, které tlačí ceny aut nahoru a prodeje dolů.
Není tedy překvapivé, že žebříček nejprodávanějších aut světa doznal značných změn. My se dnes budeme zabývat nejlepší desítkou, ve které nenajdete hned několik aut, která v ní bývala jako doma. Pro nás nejvíce viditelnou absencí je Volkswagen Golf, po dekády nejprodávanější auto Evropy a už kvůli tomu jedno z nejprodávanějších aut světa. Jenže když se evropské prodeje propadají, propadá se i pozice Golfu, který pro tentokrát v nejlepší desítce zcela chybí.
Jeho prodeje meziročně klesly z 641 322 aut v roce 2019 na 492 262 kusů a potřeboval by tedy najít více jak 100 tisíc dalších kupců, aby na pozici v top 10 mohl pomýšlet. Není to ale jediný zajímavý aspekt loňského pořadí, který ze všech dostupných prodejních statistik dali dohromady lidé z Focus2move, celá nejlepší desítka následuje.
10 nejlépe prodávaných aut světa v roce 2020 dle Focus2move
10. Toyota Camry - 592 648 prodaných kusů
Sedany možná klesají na oblibě, Camry se nicméně nevzdává bez boje. Toyota díky tomu získala v žebříčku deseti nejlepších hned tři příčky, v úvodní dvacítce pak má dokonce pět zástupců. Camry pak sice stejně jako Golf meziročně ztratila, za tím však kromě koronaviru stojí i generační výměna v roce 2019, která pochopitelně ovlivnila poptávku.
Foto: Toyota
9. Volkswagen Tiguan - 607 121 prodaných kusů
K německému koncernu pandemie obecně nebyla vstřícná a Tiguan je jeho jediný zástupce v nejlepší desítce. Ani tak se nemá z čeho radovat - klesl ze sedmé příčky a 770 tisíc registrací v roce 2019. I to nakonec ovlivnilo pád Volkswagenu jako celku, na čelo pelotonu se totiž po několikaleté odmlce vrátila Toyota. A jelikož Němci se chtějí věnovat už jen elektromobilům, boj o titul raději dopředu vzdali.
8. Ram Pickup - 631 445 prodaných kusů
Po jediném evropském zástupci se již budeme pohybovat jen v japonských či amerických vodách. Nadmíru zajímavé přitom je, že v boji o osmou a sedmou příčku se sešly hned dva z nejznámějších pick-upů, jenž nakonec dělilo jen 12 tisíc prodaných aut. Ramu přitom nepomohla ani verze Rebel TRX, jenž pod kapotou hostí 712 koní.
7. Chevrolet Silverado - 643 848 prodaných kusů
V roce 2019 se Silverado muselo spokojit s dvanáctou příčkou, na kterou ji dostalo 642 126 prodaných vozů. A jakkoliv se to v prvním loňském pololetí nezdálo, výrazná poptávka v pololetí druhém nakonec vedla k celkovému vzestupu registrací. Za tím stojí i vzedmutí zájmu o stavební práce, s nimiž je Silverado spojené.
6. Nissan Sylphy/Sentra - 674 663 prodaných kusů
Další z důkazů, že sedany ještě nejsou zcela mrtvé. I když je třeba dodat, že Sylphy za svůj úspěch vděčí zejména Číně, kde se prodalo 542 725 exemplářů. Nissan díky tomu na největším trhu světa překonal své dva úhlavní konkurenty v podobě Volkswagenu Lavida a Hondy Civic. Pomohlo mu přitom i představení nové generace.
5. Honda Civic - 697 663 prodaných kusů
Honda sice s Nissanem prohrála v Číně, globálně však Civic nad Sylphy vede. Meziročně pak sice přišel o zhruba 120 tisíc registrací, japonská automobilka však již pomalu hrne do showroomů jedenáctou generaci. Evropa si pak na ni sice bude muset počkat déle než zbytek světa, tento trh však pro Hondu přestal být stěžejní.
4. Honda CR-V - 736 980 prodaných kusů
CR-V bylo po dlouhá léta nejlépe prodávaným SUV světa, loni však registrace meziročně klesly o 13 procent. Stála za tím pochopitelně hlavně pandemie, kromě toho ovšem vzhled současné generace neláká tak jako dříve. Na druhou stranu si Honda nemusí krýt záda, neboť VW Tiguan je jako nejbližší soupeř daleko.
3. Ford F-Series - 936 084 prodaných kusů
Také v případě modrého oválu zaúřadovala pandemie, neboť pozdržela modernizaci a facelift pick-upu tak dorazil až na konci loňského roku. Ford tak přišel o zhruba 100 tisíc registrací, načež se ani nepřehoupnul přes milion prodaných exemplářů jako v předchozím období. Místo toho klesnul ze stříbrné příčky na bronzovou.
2. Toyota RAV4 - 995 762 prodaných kusů
Důvodem, proč se modrý ovál musel pakovat, je japonské SUV. A zatímco většina světa musela do svých finančních výkazů zadávat pokles, Toyota si připsala růst registrací. Šlo sice jen o 34 tisíc aut, nicméně i to představuje v době, kdy ostatní klesají i o 30 procent, velký úspěch. Letos se tak bezesporu půjde přes milion.
1. Toyota Corolla - 1 134 262 prodaných vozů
Loni byl nicméně pouze jeden jediný model, který překročil danou metu, a to o parník. Přesto ovšem Corolla patří mezi vozy nejvíce zasažené koronavirem, meziroční pokles totiž činil zhruba čtvrt milionu registrací. Zajímavé přitom je, že tento model nepatří mezi favority na jednotlivých trzích. Nicméně zemí, ve kterých je nabízen, je tolik, a všude si vede relativně slušně, že je z toho nakonec jasná první příčka.
Zdroj: Focus2move
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
včera - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli jeden z největších držáků mezi moderními auty, ani se značkou Audi a v aktuální generaci není drahý
před 11 hodinami - Majitel na 36 let odstavil auto s plnou nádrží. I po takové době nastartovalo na první pokus, pořád s původním benzinem
včera - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
včera - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
včera - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva