Koronavirus uzavřel první evropskou továrnu, zlepšení situace je v nedohlednu

Stále blíže jsou nám následky epidemie koronaviru primárně v Číně. Situace už zašla tak daleko, že Fiat musel odstavit továrnu vyrábějící model 500L a Jaguar Land Rover se na to chystá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Koronavirus uzavřel první evropskou továrnu, zlepšení situace je v nedohlednu

19.2.2020 | Petr Prokopec

Koronavirus uzavřel první evropskou továrnu, zlepšení situace je v nedohlednu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Stále blíže jsou nám následky epidemie koronaviru primárně v Číně. Situace už zašla tak daleko, že Fiat musel odstavit továrnu vyrábějící model 500L a Jaguar Land Rover se na to chystá.

Začíná být jasné, že koronavirus výrazným způsobem ovlivní globální ekonomiku. Ta byla již dosud poněkud nalomená v důsledku obchodní války mezi Amerikou a Čínou, nyní však dostává úder na solar. Není tak vlastně otázkou, zda problémy přijdou, ale spíše jak velké budou a jaká odvětví zasáhnou. Automobilový segment ovšem bude trpět stoprocentně, zvláště proto, že v posledních letech postavil své výrobní i prodejní strategie založil na Číně. A ta byla infekcí zasažena nejvíce.

I výrobci jiných zemích ale museli kvůli nedostatku dodávek zastavit své výrobní linky a nyní se přidává první evropský. Fiat už potvrdil, že pozastavil výrobu modelu 500L v srbském Kragujevači v důsledku nedostatků dílů pocházejících z Číny. Dle mluvčího by se však montážní linky měly opětovně rozjet na konci měsíce. Mimo to bylo zmíněno, že Fiat se „snaží zajistit budoucí dodávky chybějících komponentů“. Za jejich dosavadní výrobou totiž stály právě Číňané, ti jsou však nyní mimo hru.

Podobné problémy hlásí Jaguar Land Rover. Ten říká, že má v Evropě zásoby nezbytných komponentů přibližně na dva týdny, pokud ale do té doby nedostane další, výrobu zastaví. „Jsme v pohodě pro zbytek února a kousek března, ale jsme v tuto chvíli zásobeni i na celý březen? Bohužel... ne,” řekl k věci Guenter Butschek z mateřské firmy Tata Motors pro agenturu Reuters. Ten zároveň připustil, že v tuto chvíli nemá ani jasný výhled, co se týče dodávek dílů z Číny.

Nemá ho v tuto chvíli nikdo, náznaky budoucnosti ale nejsou dobré, neboť v Číně už dochází k rušení veřejných dubnových akcí. Dosud jsme v tomto ohledu zmiňovali pouze velkou cenu Formule 1, která se měla jet 19. dubna. Nově však bylo oficiálně oznámeno, že konat se nebude ani pekingský autosalon, který měl otevřít své brány dva dny po závodu královské motoristické disciplíny. A zapomenout můžeme také na premiéru nové bondovky, jenž se v Číně měla rovněž konat v dubnu. Stejně tak se na tomto trhu neodehraje ani propagační turné tvůrců a herců.

Začíná být evidentní, že epidemie nebude krátkodobou záležitostí. I proto, že Čína její skutečný rozsah údajně tají a ve výsledku není jisté, kolik je nakažených a kolik mrtvých. Kromě toho jsou nemocní hlášeni z dalších míst světa, za čímž mimo jiné stojí i předčasné zrušení karantény na lodi Westerdam. Ta po 14denním bloumání mořem zakotvila v Kambodži a údajně zdraví cestující mohli zamířit za svým osudem. Již o tři dny později ale byl u jedné pasažérky virus prokázán.

Je tak vlastně otázkou, kolik infikovaných se volně toulá světem a koronavirus přenáší dále. Černý scénář hongkongského profesora Gabriela Leunga, dle kterého by mohlo dojít k nakažení až 60 procent veškeré populace, tak stále nelze vyloučit. To by nicméně vedlo k uzavírkám škol, obchodů, kin či továren po celé planetě a dopady by byly ještě horší.


Koronavirus uzavřel první evropskou továrnu, zlepšení situace je v nedohlednu - 1 - Fiat 500L tovarna Srbsko 2020 odstavka 01Koronavirus uzavřel první evropskou továrnu, zlepšení situace je v nedohlednu - 2 - Fiat 500L tovarna Srbsko 2020 odstavka 02Koronavirus uzavřel první evropskou továrnu, zlepšení situace je v nedohlednu - 3 - Fiat 500L tovarna Srbsko 2020 odstavka 03
Koronavirus již odstavil první evropskou továrnu. S ohledem na aktuální vývoj je velmi pravděpodobné, že další výrobci budou krok Fiatu následovat - u JLR už je to na spadnutí

Zdroje: Reuters, Auto News poprvé a podruhé

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.