Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus je největší ranou pro svět aut v dějinách, jen dealeři v USA propustí 360 tisíc lidí
1.4.2020 | Petr Prokopec
Svět zažil války, ropné krize i snahy aktivistů odstavit auta na druhou kolej. Nic z toho ale automobilovému průmyslu neublížilo tak jako současné restrikce spojené s bojem proti koronaviru.
Většina z nás má nejspíše ještě v živé paměti ekonomickou krizi z roku 2008. Ta zasáhla v prvé řadě Ameriku a sekundárně i zbytek světa. Výsledkem byly poklesy výkonností ekonomik v řádu jednotek procent, přesto však trvalo několik let, než se z ní svět, automobilový sektor nevyjímaje, vzpamatoval. Nyní tu ovšem máme koronavirovou pandemii, která mění historii. Zatímco ještě nedávno se mluvilo o tom, že svět je na podobný výkyv připraven lépe než před dvanácti lety a velmi rychle se z něj vzpamatuje, nyní již padají názory, že jde o vůbec největší krizi, jaké kdy automobilový průmysl čelil.
Možná si ještě vzpomenete, kterak nedávno padaly odhady, jenž se týkaly propouštění na americkém kontinentu. Mluvilo se přitom o tom, že pokud ve Státech nebude během jednoho týdne prodán jediný nový vůz, přijde o práci 94 400 lidí. K takovému stavu Amerika nemá daleko, třebaže restrikce zavedené v mnohých státech dovolují dealerům nechat své prodejny aut otevřené. Zájem o nové vozy totiž v době nejistoty tak jako tak klesá k nule, i fungující dealeři hovoří až o 80-90% snížení poptávky.
Právě na americká dealerství se nyní nyní zaměříme. V loňském roce v nich mělo pracovat více než 1,1 milionu lidí, už v květnu jich ale má být o 360 tisíc méně - přibližně třetina zaměstnanců tedy má o práci přijít. To opravdu není pozitivní výhled, přičemž je navíc třeba zopakovat, že jde pouze o zaměstnance dealerství. Těžko si lze představit, že by zůstalo jen u toho - automobilky, jejich dodavatelé a další firmy stěží pojedou ve starých kolejích, pakliže dealeři na sníženou poptávku zareagují takovým snížením stavů.
Jak jsme navíc již naznačili, situace je mnohem horší než v roce 2008, alespoň dle Grega Rairdona. Ten je majitelem deseti dealerství ve Washingtonu, tedy v prvním americkém virovém epicentru, a jak uvedl, propustit již musel značné množství lidí. „Byl to asi ten nejtragičtější den v mé třicetileté kariéře. Podle mého názoru je to mnohem horší než v roce 2008. Tehdy jsem nemusel propouštět masy zaměstnanců.“
Evropa na tom pak stěží lépe, třebaže dopady ekonomických výkyvů tu kvůli odlišným zákonům upravujícím trh práce nejsou znát tak bezprostředně. Automobilová asociace ACEA totiž již uvedla, že napříč továrnami, jejich subdodavateli a prodejci je v přímém ohrožení 1,1 milionu pracovních míst. To je navíc stav, který vychází ze současných restrikcí, které zdaleka neskončily. Většina vlád však chce rozličná omezení prodlužovat o další týdny a jejich konec není v dohledu. Pokud budou trvat delší dobu, pak může o práci přijít ještě více z celkových 13,8 milionů lidí, které dnes automobilový průmysl v Evropě zaměstnává.



Většina amerických dealerství kvůli restrikcím zeje prázdnotou. Jen do května má kvůli tomu přijít o práci 360 tisíc jejich zaměstnanců a situace v Evropě nemá důvod být lepší
Zdroj: Auto News, ACEA
Bleskovky
U Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025Kia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
11.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Termas de Rio Hondo: Časový plán GP Argentiny včera 15:00
- Honda Vision 110 2025: v nových barvách včera 08:00
- Testy WSBK a WSSP v Portimão 11.3.2025
- ProDina Kawasaki zachránila kariéru Julia Garcii 11.3.2025
- Zlatá řídítka za rok 2024 získal Martin Michek 10.3.2025
Nejnovější články
Focus už na některých trzích skončil a nejde ho objednat. Ford ho má zabít všude, to pak teprve pozná „nudu”
před 9 hodinamiNěmci radí krajanům: Elektromobil si teď rozhodně nekupujte, sází ale na velmi ošidnou kartu
před 11 hodinamiŠéf Nissanu skončil, situace firmy už je neúnosná. Jeho náhrada by si měla hlídat záda
včeraU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včera„Žlutí andělé” v Německu vyráží na pomoc elektromobilům dramaticky častěji, loni o 46 procent. Hlavní důvod? Baterka
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva