Koronavirus definitivně ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst

Aktivisté si od lockdownů slibovali, že názorně ukáží, jaký ekologický přínos má téměř úplná eliminace dopravy. A byť nepochybujeme, že některým místům absence aut skutečně pomohla, na německé zákazy dieselů dobré světlo nevrhla.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Koronavirus definitivně ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst

1.6.2021 | Petr Prokopec

Koronavirus definitivně ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst

/

Foto: Majiran Murat, DPA

Aktivisté si od lockdownů slibovali, že názorně ukáží, jaký ekologický přínos má téměř úplná eliminace dopravy. A byť nepochybujeme, že některým místům absence aut skutečně pomohla, na německé zákazy dieselů dobré světlo nevrhla.

Zákazy vjezdu starších dieselů do německých měst rezonovaly zejména v roce 2019. Loni ale toto téma z médií a po jistou dobu i z myslí vystrnadil koronavirus. Jelikož se ale i Evropa začíná postupně vracet k předchozímu způsobu života, je omezování motoristů opětovně na stole. Ke smůle ekologických aktivistů se nicméně kvalita ovzduší navzdory bující dopravě stále zlepšuje a důvodů k omezování razantně ubývá.

Velmi zajímavé je podrobnější rozpitvání dat za loňský rok odhalených německým Spolkovým úřadem pro životní prostředí (UBA). Když totiž přišla první vlna koronaviru, Evropa se v podstatě na pár týdnů uzamknula. Byly zavřené továrny, obchody i hranice a na minimum zredukována doprava. I v místech, kde byste jindy stáli hodiny v koloně, jste tak mohli bez problémů projet. A třeba takové dálnice připomínaly stav ze 60. let minulého století, kdy auto bylo spíše vzácnost než standard.

Za takového stavu by koncentrace emisí údajně způsobovaných osobní dopravou měly logicky razantně zamířit dolů. Nic z toho se ovšem nestalo, lockdowny neměly podle UBA z dlouhodobého hlediska prakticky žádný měřitelný efekt a vinou jiných faktorů, jako je počasí, naopak na některých místech začaly koncentrace oxidů dusíku stoupat. Je tak jasná, že auta zkrátka nejsou takovou zhoubou, jak někteří tvrdí.

Stačí si ostatně uvědomit, že zejména po Německu jezdí stále novější vozy s mnohem účinnějšími anti-emisními systémy a v případě některých emisí vzduch dokonce čistí. Zakazována jsou tak auta, která z celé flotily v Německu registrovaných vozů tvoří jen jednotky procent. Trend je zkrátka pozitivní a zákazy ani lockdowny jej neovlivňují. V roce 2018 v Německu překračovalo povolený limit emisí oxidů dusíku 57 měst. Předloni to však bylo již jen 25 metropolí a loni pouze 6. Jsou jimi Mnichov, Ludwigsburg, Limburg, Stuttgart, Darmstadt a Hamburg.

I spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer tak ony zákazy označuje za „zbytečné, a tedy postradatelné“. Ač tedy mnohá omezení nadále zůstávají ve hře a nikde není psáno, že nepřijdou další, s jejich ospravedlnitelností je to stále horší. A loňské lockdowny jí oproti očekáváním udělaly medvědí službu.


Koronavirus definitivně ukázal nesmyslnost německých zákazů vjezdu dieselů do měst - 1 - Zakazy vjezdu dieselu Nemecko 2020 2021 01
Zákazy starších dieselů se rozšířily po celém Německu, včetně Berlína. Někde zdánlivě měly efekt, než se ovšem ukázalo, že ani téměř úplné omezení dopravy během lockdownů situaci nejen dále nejen nezlepšilo, leckde se i vinou jiných faktorů zhoršila. Foto: Majiran Murat, DPA

Zdroje: UBA, Focus poprvé a podruhé

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše