Japoncům tuhne úsměv na rtech, po letech školení soupeřů je stihly masivní propady prodejů

Velký počet mlýnů porazil i Dona Quijota, říká se. A velký počet problémů na mnoha úrovních zjevně dokáže porážet i ty největší a nejlépe připravené automobilky. Japonci byli dlouho nad věcí, teď už definitivně nejsou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Japoncům tuhne úsměv na rtech, po letech školení soupeřů je stihly masivní propady prodejů

30.5.2022 | Petr Miler

Japoncům tuhne úsměv na rtech, po letech školení soupeřů je stihly masivní propady prodejů

/

Foto: Toyota

Velký počet mlýnů porazil i Dona Quijota, říká se. A velký počet problémů na mnoha úrovních zjevně dokáže porážet i ty největší a nejlépe připravené automobilky. Japonci byli dlouho nad věcí, teď už definitivně nejsou.

Čipová sága, jak bychom nazvali problémy automobilek s nedostatkem komponentů potřebných na výrobu aut, zejména pak čipů, začíná připomínat nekonečný příběh. Když se v roce 2020 objevila poprvé, spousta lidí tvrdila, že jde o krátkodobý problém, drobný výkyv rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou. Když naplno udeřila v roce 2021, slýchali jsme cosi o tom, že v polovině roku s ní bude amen. Jaký omyl - teprve tehdy začala být zásadním problémem, který dosud ani v nejmenším neodezněl.

Na konci loňského roku se začaly naděje optimistických automobilek upínat k polovině toho letošního, ani to už ale dávno neplatí. I firma, která byla na podobné patálie připravena lépe než jiné a pro letošek doufala v rekordní výrobu aut, musela své plány přehodnotit. Řeč je o Toyotě, která v posledních měsících pravidelně zavírá továrny a na některé její modely se čeká až čtyři roky. Díky jejímu specifickému řešení dodávek dílů potřebných pro výrobu aut se soupeřům mohla léta jen smát, teď už ale i ona ví, že každé dobré preventivní řešení se jednou vyčerpá.

Toyota přitom dosud byla značkou, která na nastalé situaci dokázala vydělat. Ne snad, že by její prodeje masivně rostly, ale buď stagnovaly nebo klesaly mnohem pomaleji než trh, což znamenalo citelné navyšování tržního podílu. Ještě koncem loňska bylo hej, nyní ale před sebou máme čerstvé globální výsledky Toyoty za dubne a tyhle časy jsou zjevně pryč.

Japonci konstatují, že za čtvrtý letošní měsíc prodali 763 708 aut, což nemusí znít jako tragédie, oproti loňsku je to ale už hodně výrazný, 11,1% propad. Navíc tak trochu jedou na výpary, neboť výroba klesla na 692 259 vozů, takže zjevně více auto prodávají než vyrábí. Tento výsledek nemá být dán nedostatkem zájmu, ale zejména zádrhely na straně výroby - nedostatkem polovodičů, lockdowny v Číně, konfliktem na Ukrajině... To všechno si vybralo svou daň.

Toyota se skutečně trápí všude. Doma je prodejně níže o 17 % na 103 143 autech, v Číně o 30,7 % na 111 134 autech, v USA o 17,1 % dole na 218 834. A výroba, jak jsme již naznačili, klesá ještě rychleji. Jistý si dnes skutečně nemůže být nikdo ničím a je na místě se ptát, jestli současné problémy s nedostatkem komponentů někdy skončí. A pokud ano, tak zda jinak než masivním poklesem poptávky. To by totiž byl pro výrobce ještě větší problém než současná situace.


Japoncům tuhne úsměv na rtech, po letech školení soupeřů je stihly masivní propady prodejů - 1 - Toyota vyroba prodej 2022 duben propad 01Japoncům tuhne úsměv na rtech, po letech školení soupeřů je stihly masivní propady prodejů - 2 - Toyota vyroba prodej 2022 duben propad 02Japoncům tuhne úsměv na rtech, po letech školení soupeřů je stihly masivní propady prodejů - 3 - Toyota vyroba prodej 2022 duben propad 03
Toyota už si nevýská, také na ni dopadl nedostatek dílů v plné síle. Více jak 11% meziroční pokles prodejů jen za duben je masivní. Foto: Toyota

Zdroj: Toyota

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.