Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci si nechali patentovat revoluční řešení pátých dveří, řeší všechny problémy těch současných
21.2.2022 | Petr Prokopec
Páté dveře hatchbacků, kombíků a liftbacků jsou už po dekády řešené prakticky stejně - prostě se vyklopí nahoru, což má své limity. Hyundai a Kia chtějí u příštích modelů používat jakýsi posuvný panel, pochopitelně elektricky.
Pro spoustu lidí, a to včetně značné části Čechů, je zavazadlový prostor podstatnější než ten motorový. Důvodem je mimo jiné chalupaření, kdy víkendového útočiště obvykle dosáhnete s jakýmkoliv výkonem. Pokud ovšem do cíle potřebujete kromě rodiny, domácích mazlíčků a bezpočtu hraček dopravit i hromadu jídla a oblečení, je jasné, že něco takového nezvládnete s nabušeným Ferrari či Lamborghini. Místo toho potřebujete kombík či případě prostorný hatchback, který toho pochopitelně pobere daleko více než sedan, jehož praktičnost je navíc limitována velikostí víka.
S unikátním řešením zadních partiích přitom přicházejí Korejci, kteří chtějí praktičnost pátých dveří posunout ještě dál. Ve Spojených státech si tak nechali patentovat neobvyklé víko zavazadelníku, které se nevyklápí směrem vzhůru. Místo toho spoléhá na elektromotory, jež celý panel nadzdvihnou a posunou nad střechu. Díky tomu nejste nikterak omezeni ani výškou stropu, ani místem za vozem. Navíc vám nehrozí, že se při nakládání či vykládání věcí budete o víko bouchat do hlavy. A je jisté, že systém bude mít dálkové ovládání, díky kterému navíc náklad ani nebudete muset pokládat na zem, nýbrž jej uložíte rovnou do vozu.
Nové řešení by mělo být vhodné nejen pro výše zmíněné kombíky či hatchbacky, ale také pro dnes tak populární SUV. Záď se totiž bude pohybovat po kolejnicích, které budou instalovány jak do koncových sloupků, tak do samotné střechy. Není pak sice jisté, zda bude moci být kombinována s panoramatickou střechou, nicméně ani ta by nemusela být problémem. Vše se ale pochopitelně bude odvíjet od prostorové náročnosti nového systému. Při pohledu na patentové nákresy to ovšem vypadá, že ta není zrovna enormní.
Ani Hyundai, ani Kia zatím nepotvrdily, zda, kdy a na jakém případně modelu se nové řešení objeví. Nejasná je pak logicky i jeho cena, jakkoliv ve srovnání s dosavadními řešeními dojde na zdražení. Ostatně si jen stačí uvědomit, že za elektricky ovládané víko se stále připlácí několik jednotek či někdy i desítek tisíc korun. Novinka by pak měla být ještě dražší, tedy pokud z ní Korejci neudělají nový standard.
Ať vše dopadne jakkoliv, je nadmíru sympatické vidět kráčet vývoj i smysluplným směrem. Jakkoli něco podobného již delší dobu nabízí Porsche u modelů Targa. V případě značky z Zuffenhausenu se nicméně nadzdvihává a posunuje kupředu pouze zadní sklo, zatímco nyní půjde o výrazně větší a rovněž i těžší panel, neboť jeho součástí mohou být také světla - tedy minimálně ta určená pro registrační značku. I když také to lze vyřešit jejím zasazením do nárazníku.




Korejci chystají v případě víka zavazadelníku menší revoluci, třebaže jejich řešení elektricky ovládaného panelu připomíná systém Porsche používaný u modelů Targa. Tam ale otevírá střechu, ne zavazadaelník. Foto: USPTO, CC0 Public Domain
Zdroj: USPTO přes Nissan Z Forum
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nejčtenější články
První automobilka, kterou přivedl ke krachu Henrik Fisker, ukázala nový sexy sporťák. Vrací se s ním ke spalovacím motorům
24.3.2025Jeden z největších držáků mezi moderními auty je jako nový dost drahý, sotva využitá ojetina může být vaše za třetinu
24.3.2025Designér ikonického McLarenu F1 strhal vzhled moderních aut, jsou prý autentická jako elektrické krby
25.3.2025Jízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
25.3.2025Další automobilka nabízí dělníkům až 1,7 milionu Kč za to, aby skončili v práci a šli nadobro domů
25.3.2025
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Policejní kontroly a měření 04.23. 23:11 - bojler
- S větrem ve vlasech.... 04.23. 22:55 - M.Z.
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07
- Detektory policejních radarů 04.23. 12:48 - řidičBOB
- IT poradna 04.23. 10:53 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.22. 21:53 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.22. 19:55 - Kavis