Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci si nechali patentovat revoluční řešení pátých dveří, řeší všechny problémy těch současných
21.2.2022 | Petr Prokopec
Páté dveře hatchbacků, kombíků a liftbacků jsou už po dekády řešené prakticky stejně - prostě se vyklopí nahoru, což má své limity. Hyundai a Kia chtějí u příštích modelů používat jakýsi posuvný panel, pochopitelně elektricky.
Pro spoustu lidí, a to včetně značné části Čechů, je zavazadlový prostor podstatnější než ten motorový. Důvodem je mimo jiné chalupaření, kdy víkendového útočiště obvykle dosáhnete s jakýmkoliv výkonem. Pokud ovšem do cíle potřebujete kromě rodiny, domácích mazlíčků a bezpočtu hraček dopravit i hromadu jídla a oblečení, je jasné, že něco takového nezvládnete s nabušeným Ferrari či Lamborghini. Místo toho potřebujete kombík či případě prostorný hatchback, který toho pochopitelně pobere daleko více než sedan, jehož praktičnost je navíc limitována velikostí víka.
S unikátním řešením zadních partiích přitom přicházejí Korejci, kteří chtějí praktičnost pátých dveří posunout ještě dál. Ve Spojených státech si tak nechali patentovat neobvyklé víko zavazadelníku, které se nevyklápí směrem vzhůru. Místo toho spoléhá na elektromotory, jež celý panel nadzdvihnou a posunou nad střechu. Díky tomu nejste nikterak omezeni ani výškou stropu, ani místem za vozem. Navíc vám nehrozí, že se při nakládání či vykládání věcí budete o víko bouchat do hlavy. A je jisté, že systém bude mít dálkové ovládání, díky kterému navíc náklad ani nebudete muset pokládat na zem, nýbrž jej uložíte rovnou do vozu.
Nové řešení by mělo být vhodné nejen pro výše zmíněné kombíky či hatchbacky, ale také pro dnes tak populární SUV. Záď se totiž bude pohybovat po kolejnicích, které budou instalovány jak do koncových sloupků, tak do samotné střechy. Není pak sice jisté, zda bude moci být kombinována s panoramatickou střechou, nicméně ani ta by nemusela být problémem. Vše se ale pochopitelně bude odvíjet od prostorové náročnosti nového systému. Při pohledu na patentové nákresy to ovšem vypadá, že ta není zrovna enormní.
Ani Hyundai, ani Kia zatím nepotvrdily, zda, kdy a na jakém případně modelu se nové řešení objeví. Nejasná je pak logicky i jeho cena, jakkoliv ve srovnání s dosavadními řešeními dojde na zdražení. Ostatně si jen stačí uvědomit, že za elektricky ovládané víko se stále připlácí několik jednotek či někdy i desítek tisíc korun. Novinka by pak měla být ještě dražší, tedy pokud z ní Korejci neudělají nový standard.
Ať vše dopadne jakkoliv, je nadmíru sympatické vidět kráčet vývoj i smysluplným směrem. Jakkoli něco podobného již delší dobu nabízí Porsche u modelů Targa. V případě značky z Zuffenhausenu se nicméně nadzdvihává a posunuje kupředu pouze zadní sklo, zatímco nyní půjde o výrazně větší a rovněž i těžší panel, neboť jeho součástí mohou být také světla - tedy minimálně ta určená pro registrační značku. I když také to lze vyřešit jejím zasazením do nárazníku.
Korejci chystají v případě víka zavazadelníku menší revoluci, třebaže jejich řešení elektricky ovládaného panelu připomíná systém Porsche používaný u modelů Targa. Tam ale otevírá střechu, ne zavazadaelník. Foto: USPTO, CC0 Public Domain
Zdroj: USPTO přes Nissan Z Forum
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
5.11.2024 - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024 - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024
Nejčtenější články
- Někdo asi přebral při specifikování zakázkového superkombíku, bizarní výsledek teď prodává se ztrátou přes 2 miliony
7.10.2024 - Nový hypersport McLarenu vypadá jako napodobenina z GTA, technikou ale ohromí. Zadní křídlo z něj dělá dvě auta v jednom
7.10.2024 - Prodeje Alf Romeo jsou tak tragické, že je místy všechny překonává nevyráběné auto prodávané jen ze skladových zásob
7.10.2024 - BMW-Renault? Tyto koncerny spolu se Stellantisem prý uvažují o spojení, šlo by o největší alianci světa i historie
7.10.2024 - VW chtěl hloupým testem ukázat, že dojezd elektromobilů už není problém, dokázal spíš pravý opak
7.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva