Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci vyvinuli řešení, které dovolí autům libovolně měnit barvu jako chameleonům
14.8.2021 | Petr Prokopec
To, o čem mnozí tajně sní a o čem pojednává řada fiktivních videí kolujících po internetu se může stát realitou. Barva karoserie sladěná s vaším aktuálním oblečením nemusí být jen fikcí.
Jedna má kamarádka si vysnila Jeep Wrangler. Ten se jí letos povedlo za velmi dobrou cenu pořídit, šlo ale o vůz po italské vojenské policii. Kvůli tomu se dočkal černo-zelené kamufláže, načež je velmi výrazný. Kamarádka jej hodlá přelakovat kompletně na černo, ke svému překvapení ale zjistila, že celé její okolí je proti a přesvědčuje ji, že stávající lak je mnohem lepší. Měla by tak ráda jednou ten, jednou onen a jindy ještě úplně jiný, což sice technicky možné je, jde ale o drahou záležitost - kompletní přelakování stojí spoustu peněz a barevná fólie jen o málo míň. Právě pro ni a jí podobné by se mohl stát ideálem nový objev jihokorejských vědců.
V kostce o lak, který dokáže průběžně měnit barvu. Jeho podstata je nicméně mnohem širší, stejně jako možné využití. Jihokorejští vědci totiž vychází ze schopností chameleonů, kteří dokážou splynout s okolím díky vrstevnaté stavbě pokožky. V nich se přitom nachází různě zbarvené buňky, kdy ty černé zasahují výběžky i do jiných vrstev. A jakmile dojde k jejich zvětšení, změní se tak i barva kůže. Tento přechod je přitom extrémně rychlý, což chameleonům umožňuje ztratit se před predátory.
Právě tuto schopnost se vědci rozhodli simulovat, načež stvořili umělého chameleona, který se dočkal jak senzorů, tak nanoskopických teplotních prvků. Jeho povrch tvoří termochromický materiál, který v závislosti na teplotě dokáže změnit barvu. Stačí tedy, aby se umělý chameleon dotkl jinak zbarveného povrchu, a senzory rázem dají pokyn řídicí jednotce, která odstartuje ohřev na požadovanou teplotu a tedy na stejnou barvu, jakou má okolí. Vše se přitom děje v reálném čase.
Jak jsme již zmínili, daná technologie má opravdu velmi široké využití, a to nikoliv jen v automobilové branži, kdy by ženy mohly libovolně měnit odstín svého vozu třeba v závislosti na barvě kabelky, kostýmu nebo bot. Jihokorejci v tomto ohledu přímo poukazují na armádní účely, což je logické. Zvláště když jejich termochromický povrch nedokáže měnit pouze barvu, ale zvládá imitovat i strukturu daného povrchu. Vojáci tak snadno mohou s okolím zcela splynout.
Jihokorejští vědci zatím pracují na zdokonalení schopností chameleona při nízkých teplotách. Pokud přitom dosáhnou dalších úspěchu, budou se moci armády snadno maskovat i na sněhu. To by pochopitelně značnou měrou ovlivnilo budoucí světový vývoj, jakkoliv se dá předpokládat, že nová technologie alespoň zkraje nebude levná.
To, o čem Škoda nedávno jen žertovala, se může stát realitou. Jihokorejští vědci se inspirovali chameleony a měnitelností barvy jejich pokožky a vytvořili robota, jehož povrch je termochromický a dokáže v závislosti na teplotě změnit odstín jako živý Chameleon. Foto: Škoda Auto
Zdroj: NPG Press@YouTube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa včera 20:00
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
včera - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
včera - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
včera - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
včera - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva