Korejci chystají nový typ motoru, může oddálit nástup elektromobilů

Nejen Mazda věří tomu, že spalovací motory neřekly své poslední slovo. Se svou trochou do mlýna chce přispět i Hyundai, jehož nové řešení spalování slibuje více výkonu a méně spotřeby.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Korejci chystají nový typ motoru, může oddálit nástup elektromobilů

1.1.2020 | Mirek Mazal

Korejci chystají nový typ motoru, může oddálit nástup elektromobilů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejen Mazda věří tomu, že spalovací motory neřekly své poslední slovo. Se svou trochou do mlýna chce přispět i Hyundai, jehož nové řešení spalování slibuje více výkonu a méně spotřeby.

Revoluční motor Mazdy, který spaluje benzin tak, jako dieselové motory naftu, není jediným projevem snah automobilek oddálit nástup hybridních a elektrických pohonů. Korejské Hyundai v době hledání alternativ dalekých od konvenčních spalovacích jednotek chystá nový typ motoru pracující s technologií Continuously Variable Valve Duration (CVVD). Nový motor slibuje o 4 procenta vyšší výkon, 5procentní snížení spotřeby a o 12 % méně vypuštěných emisí, to vše současně.

Nadějná čísla jsou zaručena přizpůsobením ústrojí aktuálnímu jízdnímu režimu. Když vozidlo jede konstantní rychlostí a vyžaduje málo energie, CVVD nechá sací ventil otevřený až do poloviny kompresního zdvihu a snížením odporu stlačování pístu se zlepší účinnosti pohonu, respektive se sníží spotřeba. Při zrychlení či jiné potřebě výkonu se sací ventil uzavře hned na začátku kompresního procesu, což maximalizuje množství vzduchu použitého při fázi výbuchu vedoucí ke zlepšení točivého momentu.

CVVD bude mít premiéru ve čtyřválci SmartStream G1.6 T-GDi, který má dosahovat výkonu 180 koní (132 kW) a točivého momentu 270 Nm. Celkovou hospodárnost teoreticky zvýší přítomnost nízkotlakého systému recirkulace výfukových plynů, který vrací část spalin do válce a chladicím účinkem tak snižuje emise oxidů dusíku. Inovace přinesly taktéž integrovaný způsob tepelného managementu sloužící pro rychlé zahřátí i chlazení motoru na optimální provozní teplotu. V neposlední řadě přibylo efektivní rozprašování paliva do spalovacího prostoru pod zvýšeným tlakem 350 barů.

Vedoucí výzkumu a vývoje Albert Biermann před novináři neskrýval své potěšení. „Vývoj technologie CVVD je dobrým příkladem toho, jak skupina Hyundai Motor Group posiluje technologii pohonných jednotek. Budeme pokračovat ve svém úsilí o inovace, abychom vytvořili paradigmatické posuny a zajistili udržitelnost našeho obchodního modelu,“ ujasnil budoucí priority bývalý vysoce postavený manažer BMW.

Nasazení motoru do sériové výroby prý už brání jen detailní hodnocení fungování všech zvolených řešení. Můžeme jej očekávat ve většině jihokorejských kompaktů značky Hyundai i sesterské Kie a Korejci naznačují, že koupit si jej budeme moci v průběhu letošního roku.


Korejci chystají nový typ motoru, může oddálit nástup elektromobilů - 1 - Hyundai ma novy motor CVVD foto 01Korejci chystají nový typ motoru, může oddálit nástup elektromobilů - 2 - Hyundai ma novy motor CVVD foto 02Korejci chystají nový typ motoru, může oddálit nástup elektromobilů - 3 - Hyundai ma novy motor CVVD foto 03Korejci chystají nový typ motoru, může oddálit nástup elektromobilů - 4 - Hyundai ma novy motor CVVD foto 04Korejci chystají nový typ motoru, může oddálit nástup elektromobilů - 5 - Hyundai ma novy motor CVVD foto 05Korejci chystají nový typ motoru, může oddálit nástup elektromobilů - 6 - Hyundai ma novy motor CVVD foto 06Korejci chystají nový typ motoru, může oddálit nástup elektromobilů - 7 - Hyundai ma novy motor CVVD foto 07
První CVVD z dílny Hyundai chce oddálit nástup elektrických aut zefektivněním těch se spalovacím motorem

Zdroj: Hyundai

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.