Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia se podle konečných čísel prodejně propadla nejníž za 20 let, za tři roky ztratila polovinu kupců
6.2.2023 | Petr Miler
Tohle by mělo být pro českou automobilku velmi bolestivé, nejsme si ale jisti, zda ji to vůbec ještě trápí. Nad racionálně orientovanými auty udělala kříž a teď zřejmě s potěšením sleduje následky svých rozhodnutí.
Už v průběhu loňského roku bylo zřejmé, že Škoda Octavia míří v Evropě k jednomu z nejhorších prodejních výsledků ve své historii. Je to svým způsobem fascinující, neboť tehdy nešlo o návrat o pár let zpět, ale o dekády zpět do dob, kdy škodovka neznamenala ve srovnání s dneškem prakticky nic. Pořád ještě bojovala o srdce zákazníků, kteří ji ani neznali, popř. ji dávno zavrhli poté, co si při tlačení modelu 120 nechali zadním sklem ohřívat ruku. Tuhle fázi dávno překonala, má respekt, má moderní modely, má svou tvář, úroveň, specifické místo na trhu. Anebo to všechno jen měla?
Máme-li soudit čistě podle loňských prodejních výsledků, pak spíše měla. Řečeno slovy „klasika” spáchala ten nejhorší hřích, když zanevřela na základní stavební kámen svých úspěchů, tedy nabízení aut s vysokou hodnotou za peníze, modely tohoto ražení do značné míry přestala inovovat a přesto je dokola drasticky zdražuje. Co v takovém případě očekávat? Místo plánu prodávat 2 miliony aut za rok v roce 2025 je tu spíše doufání, jakási vize prodávat 1 milion aut za rok o 5 let později. Co k tomu dodat?
Mohl se ještě stát zázrak, Octavia mohla v posledních měsících roku „zabejčit” a své výsledky napravit. Do jisté míry se to stalo, ale ne do takové, aby se z naprosté tragédie stalo něco více než tragédie. Před sebou tak máme definitivní, nezávislá čísla o prodejích (stále ještě) bestselleru Škody za loňský rok v Evropě od JATO Dynamics a vidíme smutnou cifru: 112 263 aut.
Nezní to jako úplně málo, ale musíme se vrátit do roku 2003, abychom narazili na horší. Takhle nízko se pohybovaly jen a pouze prodeje Octavie úplně první novodobé generace, která více než co jiného prováděla jakýsi průzkum bojem. Ještě smutnější zrcadlo ale nastavují tomuto výsledku čísla z předchozích let. Ještě v roce 2019 si v Evropě koupilo Octavii 218 439 lidí, teď jsme skoro na polovině. Za 3 roky. A nejhorším výsledku za hodně dlouho, konkrétně skoro za 2 dekády. Tomu se říká propad.
Ale divme se tomu, když se podíváme do aktuálního ceníku vozu pro český trh a vidíme základní cifru 619 900 Kč. Sice už ne s podivným litrovým tříválcem pod kapotou, ale pořád v nijak ohromující specifikaci s minimální výbavou. A velmi drahé jsou i jakékoli vyšší specifikace, například verze RS je o 440 tisíc Kč dražší než totéž provedení ve třetí generaci Octavie, i když šlo ve své podstatě o úplně to samé auto.
Byli bychom rádi, kdyby toto fiasko alespoň zazvonilo pár zvonečky v Mladé Boleslavi a obrátilo kormidlo směřování automobilky jiným směrem. Ale pochybujeme o tom, že se něco takového stane. Škoda se otevřeně hlásí k tomu, že obecně žádaná auta jako Octavie nechá leda dožít a dostane z nich maximum peněz na investice do obecně nežádané elektromobily za ještě vyšší ceny. Takže je vlastně přesně tam, kde chtěla být. Může tohle dopadnout jakkoli dobře? Jsme k tomu velmi skeptičtí, ale zázraky se pořád dít mohou.















Škoda Octavia IV pořád má čím zaujmout, při svých cenách je ale odsouzena k nezdaru. Její loňské prodejní výsledky nelze označit jinak než slovem fiasko. A nejsmutnější je, přesně takovému stavu jde škodovka zcela vědomě naproti. Foto: Škoda Auto
Zdroj dat: JATO Dynamics
Bleskovky
U Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
před 3 hodinamiAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včeraKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Němci radí krajanům: Elektromobil si teď rozhodně nekupujte, sází ale na velmi ošidnou kartu
před hodinouŠéf Nissanu skončil, situace firmy už je neúnosná. Jeho náhrada by si měla hlídat záda
před 2 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
před 3 hodinami„Žlutí andělé” v Německu vyráží na pomoc elektromobilům dramaticky častěji, loni o 46 procent. Hlavní důvod? Baterka
před 4 hodinamiŠkoda v zoufalé snaze prodat nějaký ten elektromobil povolala na pomoc psy, prý je mají radši
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva