Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Konec spalovacích Volv „bez jakýchkoli kdyby a ale” je definitivně pro smích, přijde ještě víc benzinových novinek
9.9.2024 | Petr Prokopec
Švédové definitivně odvolávají svůj tři roky starý plán, který ještě loni v letě označovali za nevyhnutelný „bez ohledu na trh”. S elektrickými modely se jim sice na dnešní poměry docela daří, ale oslovit s nimi všechny? Dobře ví, že to není možné.
Nemáme pochopitelně nic proti tomu, když se lidé snaží posouvat hranice svých oborů. Bez toho bychom koneckonců stále bydleli v jeskyních a naším jediným pracovním nástrojem byl pazourek. A nutně od věci nutně není ani dát si za cíl věci, které jsou zdánlivě nesplnitelné, neboť často až ve chvíli, kdy musíte zajít na dřeň všech schopností a vědomostí, dosáhnete raketového pokroku. Vždy je ovšem třeba hledět na věc realisticky a nikoli dogmaticky. A být připraven přizpůsobit ony cíle tomu, co je reálně schůdné a fakticky dosažitelné.
Automobilky však v posledních letech na elementární obchodní logiku zapomněly. Místo aby pro ně nadále byli prioritou zákazníci, kteří je živí, daly přednost ideologii. To je pravý důvod, proč se hlavně evropská část branže potýká s takovými problémy. Kdo ale nechce klesnout až na dno, ten zkrátka již nemůže dogmaticky trvat na svém sebezničení. Místo toho je třeba si přiznat, že snaha co nejrychleji přejít od spalovacího pohonu jen a pouze na ten elektrický byla od začátku nesmyslná. A že by tudíž do kleští neměli být sevřeni zákazníci, nýbrž politici.
Stejně jako se ovšem nedočkáme omluvy my, neboť jsme po dlouhá léta trestáni za náš názor, který se ukázal být realističtější než pohledy automobilek, nečekáme ani brzký záblesk zdravého rozumu v hlavách zákonodárců. Ti již v přímém přenose mohou sledovat pád Volkswagenu, přesto se neděje vůbec nic. A jsme si pomalu stoprocentně jisti, že vše nakonec vyústí sice ve vládní pomoc, ovšem směřující směrem k elektromobilitě. Což celý problém jen odloží a ve výsledku umocní.
Přitom zrovna „pokladnice Evropské unie“ má páky, jak docílit toho, aby Brusel skákal tak, jak Berlín píská. Třeba v roce 2021 odvedli Němci do společné kasy 33,2 miliard Eur (cca 831,5 miliardy Kč), ovšem zpátky z ní získali jen 7,6 mld. Eur (asi 190 miliard Kč). Jsou to tedy právě oni, kdo tu živí značnou část starého kontinentu, ostatně třeba taková Francie lifruje do Bruselu jen zhruba třetinu až polovinu. V podstatě tak stačí pohrozit a je vymalováno, už jen proto, že EU kromě práva, které Němci nemusí akceptovat, nemá jak cokoli vymáhat.
My si ale dnes primárně posvítíme na Volvo. To bylo jednou z těch nejvíc hlasitých značek, které o urychleném přechodu na elektromobilitu mluvily. Před třemi lety Švédové s velkou pompou oznámili, že po roce 2030 již nebudou prodávat nic, co by nedisponovalo pouze bateriovým pohonem. Kdyby to prezentovali jako jistou optimistickou vizi, nejspíš by nyní nikdo neřekl ani popel, klientela této značky totiž na konkrétním pohonu nikdy nebazírovala. Oni ale ještě loni v létě tvrdili, že po roce 2030 nebude Volvo prodávat jediné auto, které nebude plně elektrické, a to bez ohledu na trh. „Nebudou tu jakákoli kdyby a ale,” řekl tehdy druhý nejvyšší muž firmy.
Jenže to nemohlo vyjít. Pro jinak smířlivou klientelu bylo vždy klíčové, že do rukou dostávala praktická řešení, ať už dieselová nebo třeba hybridní. S elektromobilitou však velká část požadované praktičnosti skončila. A s tím se zkrátka většina lidí již nedokázala smířit. Volvo tak konečně pochopilo, že nemá smysl nás hnát k soudu, když napíšeme, že elektromobilita se opravdu neprosadí tak, jak si jeho vedení myslí. A že firmě více škodí hlavně fakt, že hodlá se spalovacím ústrojím skončit, ne že o tom logicky informují média.
Švédové tak přistoupili k názorovému veletoči a nyní mluví o tom, že v roce 2030 nebudou mít v nabídce jen elektromobily. Pořád mluví o jejich vysokém procentním zastoupení, ale aby to nakonec nebylo tak, jak tvrdí šéf Toyoty. Akio Toyoda totiž dlouhodobě uvádí, že elektromobily dosáhnou na trhu maximálně 30procentního podílu. U Volva to může být víc, je to drahá značka, ale třikrát tolik?
Ať už bude realitou cokoli, pro Volvo je to dnes podobná pohroma jako pro výše zmíněný VW. Obě automobilky se totiž ke spalovacímu pohonu otočily zády tak moc, že jim začal ujíždět vlak. A pokud nechtějí skončit na onom dně, v podstatě nemají jinou možnost, než recyklovat a recyklovat. Jasným důkazem toho je „nová“ XC90, tedy větší facelift druhé generace představené již v roce 2014.
SUV totiž hned tak z povrchu zemského nezmizí, místo toho se nakonec má prodávat vedle elektrického EX90, které jej původně mělo jako „technologický zázrak“ zadupat do země. Jenže Švédové měli velký problém jej vůbec dostat do výroby. A když už se jim to konečně povedlo, došlo dle šéfa automobilky Jima Rowena na „změnu podmínek na trhu a zákaznických preferencí“. Proto je nově třeba „pragmatičtější a flexibilnější“ přístup.
Volvo tak hodlá postupně modernizovat celé své stávající spalovací portfolio, jak upřesňuje Auto Express, přičemž první na řadě nejspíše bude XC60, neboť jde o firemní bestseller. Ten je ovšem nyní již sedmiletý a za jiných okolností by tak již dávno byl na světě zcela nový nástupce. Nyní se ale bude jen faceliftovat. Ale díky bohu aspoň za to, neboť jen tak vlastně může Volvo přežít. Přičemž pokud toho zdravého rozumu bude o trochu víc a vyústí i ve skutečné spalovací novinky, může to dopadnout i líp.
Druhá generace XC60 dorazila v roce 2017, do důchodu se ale hned tak nechystá. Místo toho ji čeká ještě dlouhý život, a to i po boku elektrické verze, která ji původně měla nahradit. Foto: Volvo
Zdroje: Auto Express, Autocar
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 8 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejčtenější články
- Majitel VW přes 7 měsíců čeká na opravu svého ID.4. Mezitím na něj prší svolávací akce, nakonec přišel zákaz prodeje
19.12.2024 - Poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba a manuálem je k mání jako dodnes nové auto, je to Top Gun bizarních specifikací
19.12.2024 - Prodeje nových aut v Evropě spadly do červených čísel, prodeje elektromobilů se meziročně propadají skoro o 10 procent
20.12.2024 - Mercedes chce zaplavit německé dálnice auty, která nepojedou víc jak 95 km/h, je to další odtržení Němců od reality
20.12.2024 - Vrcholná Corvette odhalila svou dynamiku. Akcelerací i maximálkou pokoří Ferrari či Lamborghini, ač stojí zlomek jejich cen
20.12.2024
Živá témata na fóru
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1