Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Konec jedné éry, Maserati vyrobilo poslední auto s motorem V8. Teď míří do velmi mlhavé budoucnosti
7.8.2024 | Petr Prokopec
Je to zřejmě definitivní tečka za dekády trvající érou existence italského trojzubce. Přežila během ní i těžké časy, přežije ale také tu následující? Nabídka automobilky dál prořídla a už teď přestává být pro klientelu zajímavá.
Není tomu dlouho, co se šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares blýskl svou tradičně brutální upřímností. Oznámil totiž, že již není čas na sentiment, a že pokud některá ze zastřešených značek jím řízené firmy nebude vydělávat, nemilosrdně ji zavře. Kandidátů na odstřel není málo, v prvé řadě se nabízí Chrysler, jehož portfolio dnes tvoří už jen stárnoucí MPV Pacifica. Ovšem ani Lancia na tom není nejlépe, stejně jako DS či Alfa Romeo. Zapomínat bychom ovšem neměli ani na Maserati, které aktuálně působí jen jako stín kdysi slavné značky.
Také tato automobilka se přitom rozhodla vsadit prakticky vše na elektrifikaci. Ovšem zrovna v jejím případě je to rozhodnutí, které jen málokdo soudný chápe. Co totiž dosud klientelu k trojzubci přitahovalo? Kromě luxusu na palubě to bylo právě pohonné ústrojí, jenž mělo v případě nálady řidiče nabídnout opravdu jadrný zvukový doprovod. Lidé se tak rázem cítili výjimečně i spokojeně, jako kdyby jeli s Ferrari, ovšem dostupnějším a lépe každodenně využitelným.
Maserati je ale zřejmě jiného názoru, a proto aktuálně poslalo do kopru svůj 3,8litrový osmiválec, jenž měl kořeny právě v Maranellu. Spolu s ním pak odchází na věčnost i modely Quattroporte a Levante, které jím šlo osadit. Třetím pánem na holení pak byl menší sedan Ghibli, nicméně ani ten se aktuálně již nevyrábí. To ovšem znamená, že s trojzubcem si lze koupit už jen kupé GranTurismo, kabriolet GranCabrio, SUV Grecale a supersport MC20.
Zatímco u posledního zmíněného modelu je k dispozici pouze třílitrový šestiválec Nettuno, SUV lze osadit i dvoulitrovým čtyřválcem. A pochopitelně také čistě elektrickým pohonem, které je vlastní také kupé a kabrioletu. To je rovněž nabízeno s motory V6. Podobně je pak na tom jeho otevřená varianta GranCabrio, byť u něj Italové rozhodli, že zpočátku bude k mání jen ve vrcholných verzích spalovacího či elektrického ústrojí s 550 či 761 koňmi.
Výkonově na tom tedy značka sice není špatně, jenže někomu zkrátka Maserati bez V8 nevoní. Pokud si tedy klientela nepospíšila, nyní již u značky ostrouhá. „Maserati je se svým programem Folgore BEV v přechodové fázi a míří elektrickým směrem,“ potvrdila danou skutečnost automobilka. Zároveň se pochlubila vůbec posledním osmiválcovým Quattroporte, jenž si převzal jeden z jejích věrných amerických klientů.
Za verzí Gran Finale stojí zakázková divize Fuoriserie, která karoserii nalakovala modrou barvou Blue Nobile. Ve stejném odstínu jsou karbonové dekory, zatímco u brzdových třmenů se počítá s broušeným hliníkem. Vůz pak dále dostal identifikační číslo 999999 a víko jeho motoru zdobí podpisy zaměstnanců značky. Jinak ovšem jednotka zůstává zcela sériová, i nadále tedy produkuje 580 koní a 730 Nm.
S pár doplňky, jako jsou třeba lišty z ořechového dřeva zasazené do volantu či dveřních madel, lze počítat také uvnitř. Spíš než o cokoli jiného zde zkrátka jde o pohonné ústrojí pod kapotou, které daný exemplář činí již tak výjimečným. Jeho majitel si pak rovnou objednal i zmíněné MC20, jenž se také dočkalo několika speciálních prvků a přídomku Iris. Pod kapotou ovšem má „jen“ motor V6, byť s 630 koňmi.
Jedna éra italské automobilky je tedy skutečně u konce. A ta další zatím nevzbuzuje přílišný optimismus. Máme pocit, že by si Maserati zasloužilo něco víc než koncernové elektrické komponenty s unikátními karoseriemi či interiéry, ale je to zjevně jen náš názor.
Quattroporte Gran Finale je definitivní tečkou za osmiválcovou érou italské automobilky. Foto: Maserati
Jeho majitel si zároveň převzal i zakázkový supersport MC 20 Iris. Foto: Maserati
Zdroj: Maserati
Bleskovky
- Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
včera - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
17.12.2024
Nejčtenější články
- Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
22.11.2024 - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
22.11.2024 - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
22.11.2024 - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
22.11.2024 - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
22.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva