Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kolabující Nissan má plán, jak se zachránit, věří mu ale zřejmě jen sám
27.11.2019 | Petr Miler
Japonská automobilka se topí v problémech a musí udělat něco razantního, aby se nedostala do obtížně řešitelné situace. Za 5 minut 12 sází na velmi neobvyklého koně.
Letošní situace Nissanu více než co jiného připomíná, jak významnou roli může hrát i v takto velké společnosti jediný člověk. Sama firma se loni přičinila o zatčení svého spasitele a dlouholetého šéfa a od té doby to s ní jde spíše od pěti k nule než od deseti k pěti. Stačil první letošní půlrok, aby přišla o veškeré zisky a situace v tom druhém zjevně není lepší, jinak by nekoukala, co kde prodat.
Tristní stav tradičního japonského výrobce je o to smutnější, že donedávna nikdo nezačal systematicky pracovat na tom, aby něco změnil. Místo Carlose Ghosna má Nissan ve vedení už druhou alternativu a zatím jsme neslyšeli o jakýchkoli konkrétních plánech pro další léta. To se na autosalonu v Los Angeles změnilo, záměry současného vedení ale více než co jiného vyvolávají údiv.
Týkají se primárně Spojených států amerických, to je ale nečiní o nic méně zajímavými. USA jsou pro automobilku nejdůležitějším trhem (v posledních letech tam prodává okolo 1,4 milionu aut ročně, v Evropě pro srovnání okolo 500 tisíc), takže není přehnané říci, že s tamním úspěchem či neúspěchem Nissan stojí a padá. A nyní se rozhodl, že na tomto trhu, kde už polovina zákazníků nekupuje nic jiného než SUV, ukáže konkurenci záda... záplavou nových sedanů.
Pochopitelně nikdo neříká, že to je hloupé, špatné nebo nemožné, cokoli podobného. Je to ale zatraceně odvážné. Nissan je sice jednou z těch automobilek, jehož firemní kasu živí hlavně prodej SUV, stejně tak ale patří mezi ty, které jsou přesvědčeny o blížícím se konci jejich popularity. A tak chce oslovit klientelu jiného typu aut, která podle japonské značky budou žít dál.
Přesně to potvrdil zástupci Nissanu i v L.A., když po vzoru Marka Twaina řekli, že zprávy o smrti sedanů jsou značně přehnané. Ve městě andělů tak vytáhli zbrusu novou generaci modelu Sentra, který si jen loni v USA našel přes 213 tisíc zákazníků. A nejde tu pouze o Sentru, Nissan jejím prostřednictví startuje jakousi sedanovou ofenzívu, nebo jak jeho přístup nazvat.
„Trh se sedany je pořád silný,” říká David Kershaw, viceprezident automobilky mající na starosti prodej a lokální záležitosti v USA. „Myslíme si, že tento segment skýtá příležitost,” dodává s tím, že většina z plánovaných novinek Nissanu pro USA pro následující rok jsou nové nebo přepracované sedany. Japonská automobilka věří, že mladí lidé už o SUV stát nebudou a své novinky chce posouvat právě jejich směrem. U nových modelů tedy máme očekávat věci jako semi-autonomní řízení nebo propracovanější palubní systémy se stále většími displeji.
A ještě je tu jedna věc, kvalitnější interiéry, čehož má být nová Sentra prvním projevem. „Když jsme vyvíjeli interiér, zaměřovali jsme se na téměř luxusní konkurenty. Řekli jsme si: Pojďme proti Audi a Infiniti!” dodává Rob Warren, šéf marketingu značky. Novou Sentru si můžete prohlédnout níže a vypadá opravdu dobře, budou ale lidé skutečně opět stát o sedany? Alespoň v USA?
Odpověď na tuto otázku v nyní nikdo nezná a nemůže ji znát ani Nissan. Faktem je zatím jen to, že zájem o ně v posledních letech citelně klesá. Trefuje se tedy japonská značka do momentu, kdy se trh začne opět obracet ke klasickým karosářským stylům čelem? Je to možné, ale zdaleka to není jisté. Plán Nissanu v jeho situaci je tedy velmi troufalý a byť mu je třeba zatleskat za odvahu, je to skutečně sázka na nejistou kartu - pokud nevyjde, může se automobilka propadnout do hlubokých ztrát, ze kterých se už sama nemusí nikdy dostat.



















Nová Sentra je pro Nissan začátkem nové éry, éry revitalizace zájmu o sedany v USA. Pokud vyjde, klobouk dolů, pokud ne, bude už možná jen čas na sbohem a šáteček
Zdroje: Auto News, Nissan
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Druhý nejprodávanější model Mercedesu už má datum na svém parte. Pokud o něj máte zájem, objednávejte rychle
20.3.2025Elektromobily už v Austrálii stojí stejně jako „srovnatelná” spalovací auta, jejich prodeje přesto prudce klesají
21.3.2025Rozlučka Toyoty s její jedinou manuální šestiválcovou mašinou je absurdně drahá, nemravně využívá současného dění
21.3.2025Další kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
21.3.2025VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva