Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kolabující Nissan má plán, jak se zachránit, věří mu ale zřejmě jen sám
27.11.2019 | Petr Miler
Japonská automobilka se topí v problémech a musí udělat něco razantního, aby se nedostala do obtížně řešitelné situace. Za 5 minut 12 sází na velmi neobvyklého koně.
Letošní situace Nissanu více než co jiného připomíná, jak významnou roli může hrát i v takto velké společnosti jediný člověk. Sama firma se loni přičinila o zatčení svého spasitele a dlouholetého šéfa a od té doby to s ní jde spíše od pěti k nule než od deseti k pěti. Stačil první letošní půlrok, aby přišla o veškeré zisky a situace v tom druhém zjevně není lepší, jinak by nekoukala, co kde prodat.
Tristní stav tradičního japonského výrobce je o to smutnější, že donedávna nikdo nezačal systematicky pracovat na tom, aby něco změnil. Místo Carlose Ghosna má Nissan ve vedení už druhou alternativu a zatím jsme neslyšeli o jakýchkoli konkrétních plánech pro další léta. To se na autosalonu v Los Angeles změnilo, záměry současného vedení ale více než co jiného vyvolávají údiv.
Týkají se primárně Spojených států amerických, to je ale nečiní o nic méně zajímavými. USA jsou pro automobilku nejdůležitějším trhem (v posledních letech tam prodává okolo 1,4 milionu aut ročně, v Evropě pro srovnání okolo 500 tisíc), takže není přehnané říci, že s tamním úspěchem či neúspěchem Nissan stojí a padá. A nyní se rozhodl, že na tomto trhu, kde už polovina zákazníků nekupuje nic jiného než SUV, ukáže konkurenci záda... záplavou nových sedanů.
Pochopitelně nikdo neříká, že to je hloupé, špatné nebo nemožné, cokoli podobného. Je to ale zatraceně odvážné. Nissan je sice jednou z těch automobilek, jehož firemní kasu živí hlavně prodej SUV, stejně tak ale patří mezi ty, které jsou přesvědčeny o blížícím se konci jejich popularity. A tak chce oslovit klientelu jiného typu aut, která podle japonské značky budou žít dál.
Přesně to potvrdil zástupci Nissanu i v L.A., když po vzoru Marka Twaina řekli, že zprávy o smrti sedanů jsou značně přehnané. Ve městě andělů tak vytáhli zbrusu novou generaci modelu Sentra, který si jen loni v USA našel přes 213 tisíc zákazníků. A nejde tu pouze o Sentru, Nissan jejím prostřednictví startuje jakousi sedanovou ofenzívu, nebo jak jeho přístup nazvat.
„Trh se sedany je pořád silný,” říká David Kershaw, viceprezident automobilky mající na starosti prodej a lokální záležitosti v USA. „Myslíme si, že tento segment skýtá příležitost,” dodává s tím, že většina z plánovaných novinek Nissanu pro USA pro následující rok jsou nové nebo přepracované sedany. Japonská automobilka věří, že mladí lidé už o SUV stát nebudou a své novinky chce posouvat právě jejich směrem. U nových modelů tedy máme očekávat věci jako semi-autonomní řízení nebo propracovanější palubní systémy se stále většími displeji.
A ještě je tu jedna věc, kvalitnější interiéry, čehož má být nová Sentra prvním projevem. „Když jsme vyvíjeli interiér, zaměřovali jsme se na téměř luxusní konkurenty. Řekli jsme si: Pojďme proti Audi a Infiniti!” dodává Rob Warren, šéf marketingu značky. Novou Sentru si můžete prohlédnout níže a vypadá opravdu dobře, budou ale lidé skutečně opět stát o sedany? Alespoň v USA?
Odpověď na tuto otázku v nyní nikdo nezná a nemůže ji znát ani Nissan. Faktem je zatím jen to, že zájem o ně v posledních letech citelně klesá. Trefuje se tedy japonská značka do momentu, kdy se trh začne opět obracet ke klasickým karosářským stylům čelem? Je to možné, ale zdaleka to není jisté. Plán Nissanu v jeho situaci je tedy velmi troufalý a byť mu je třeba zatleskat za odvahu, je to skutečně sázka na nejistou kartu - pokud nevyjde, může se automobilka propadnout do hlubokých ztrát, ze kterých se už sama nemusí nikdy dostat.
Nová Sentra je pro Nissan začátkem nové éry, éry revitalizace zájmu o sedany v USA. Pokud vyjde, klobouk dolů, pokud ne, bude už možná jen čas na sbohem a šáteček
Zdroje: Auto News, Nissan
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis