Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Klíčový trh s elektromobily v EU se propadá skoro o polovinu, ukazuje, jak málo k tomu stačí
25.4.2021 | Petr Miler
Co do objemu existují trhy podstatně větší, tento ale s jejich podporou začal dříve než většina ostatních a slouží jako možný pohled do budoucnosti celé EU. Zatím pro elektrická auta moc dobře nevyznívá.
O situaci okolo elektrických aut v Nizozemsku hovoříme poměrně často. Je to dáno i mými osobními vazbami na tuto zemi, které dovolují nevnímat situaci jen povrchně, především na něj lze ale pohlížet jako na zajímavý experiment. Právě Nizozemci se totiž rozhodli jít zbytku EU příkladem a elektrickou mobilitu začali už dříve podporovat způsobem, který ve zbytku Unie dlouho neměl obdoby.
Na rozdíl od jiných zemí EU, které se s podporou připojily později, nešli Nizozemci cestou ryzích dotací. V prvé řadě zatížili vysokým zdaněním konvenční auta, a to na straně pořizovacích i provozních nákladu, zatímco ta elektrická nikoli či citelně méně. K tomu se přidaly dílčí dotace, a tak se stalo, že elektromobily začaly najednou vycházet relativně výhodně a jejich podíl na trhu začal silně růst.
V Nizozemsku tak nyní třeba základní Škodu Octavia s motorem 1,0 TSI a výbavou „Buď rád, že máš volant”, koupíte za neskutečných 27 990 Eur, tedy asi 723 tisíc korun. Ještě předloni přitom bylo možné pořídit v Nizozemsku Teslu Model 3 od 35 000 Eur (dnes 903 tisíc Kč), což už není zase o tolik víc. A tak není divu, že elektrickým autům začalo dávat přednost relativně stále více lidí.
Bohužel tato situace začala z trhu nových aut také podstatné množství lidí vyhánět, kvůli čemuž prodeje nových vozů zamířily k historickým minimům, zatímco zájem o ojetiny k historickým maximům. Ani to ale není konečná fáze, jak ukazuje vývoj v letošním roce. Nizozemsko se totiž rozhodlo pravidla znovu trochu změnit a zájem o elektrická auta se kvůli tomu začíná vytrácet jako pára nad hrncem.
Informuje o tom evropská asociace výrobců auta ACEA, podle jejíchž dat se za první letošní kvartál podíl elektrických aut na celkových prodejích v Nizozemsku snížil z 8,3 na 5,6 procenta. To je poměrně dramatický meziroční pokles v momentě, kdy ze všech stran slýcháme o brzkém prodeji jen elektrických aut. A vyniká ještě více, když si vezmeme k ruce absolutní cifry. Vzhledem k meziročnímu poklesu celého trhu (protože drahá auta, to je pořád stejná píseň...) o 21,6 procenta ze 103 667 na 81 241 prodaných za kvartál, se prodeje elektromobilů smrskly skoro o polovinu z 8 695 jen na 4 566 aut.
Nemá smysl z toho dělat dalekosáhlé závěry, může se to kdykoli změnit jedním politickým rozhodnutím, dosavadní vývoj ale připomíná mnohokrát zmíněné - že elektromobily prodávají v prvé řadě dotace či jiná pokřivení trhu, přirozený zájem o ně je okrajový. V Nizozemsku jsou pořád relativně výhodné, jen ne tak moc - vláda zvýšila i jejich zdanění při pořízení i provozu, navíc zastropovala maximální cenu, do které jsou největší výhody k dispozici (40 000 Eur). Fond na přímé dotace na pořízení pro letošní rok pak byl už vyčerpán. A bum, lidé si jdou raději koupit tříválcovou Octavii za 723 tisíc - i takto neatraktivní alternativa najednou vítězí.






Škoda Enyaq je jednou z novinek na Nizozemském trhu v letošním roce, příliš ale neválí, stejně jako jiná elektroauta. Stačilo trochu změnit systém přerozdělování ve prospěch ostatních vozů a najednou mají na trhu opět podíl 94,4 procenta. Foto: Škoda Auto
Zdroj: ACEA
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 5 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 7 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 8 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 10 hodinamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva