Klíčový trh s elektromobily v EU se propadá skoro o polovinu, ukazuje, jak málo k tomu stačí

Co do objemu existují trhy podstatně větší, tento ale s jejich podporou začal dříve než většina ostatních a slouží jako možný pohled do budoucnosti celé EU. Zatím pro elektrická auta moc dobře nevyznívá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Klíčový trh s elektromobily v EU se propadá skoro o polovinu, ukazuje, jak málo k tomu stačí

25.4.2021 | Petr Miler

Klíčový trh s elektromobily v EU se propadá skoro o polovinu, ukazuje, jak málo k tomu stačí

/

Foto: Škoda Auto

Co do objemu existují trhy podstatně větší, tento ale s jejich podporou začal dříve než většina ostatních a slouží jako možný pohled do budoucnosti celé EU. Zatím pro elektrická auta moc dobře nevyznívá.

O situaci okolo elektrických aut v Nizozemsku hovoříme poměrně často. Je to dáno i mými osobními vazbami na tuto zemi, které dovolují nevnímat situaci jen povrchně, především na něj lze ale pohlížet jako na zajímavý experiment. Právě Nizozemci se totiž rozhodli jít zbytku EU příkladem a elektrickou mobilitu začali už dříve podporovat způsobem, který ve zbytku Unie dlouho neměl obdoby.

Na rozdíl od jiných zemí EU, které se s podporou připojily později, nešli Nizozemci cestou ryzích dotací. V prvé řadě zatížili vysokým zdaněním konvenční auta, a to na straně pořizovacích i provozních nákladu, zatímco ta elektrická nikoli či citelně méně. K tomu se přidaly dílčí dotace, a tak se stalo, že elektromobily začaly najednou vycházet relativně výhodně a jejich podíl na trhu začal silně růst.

V Nizozemsku tak nyní třeba základní Škodu Octavia s motorem 1,0 TSI a výbavou „Buď rád, že máš volant”, koupíte za neskutečných 27 990 Eur, tedy asi 723 tisíc korun. Ještě předloni přitom bylo možné pořídit v Nizozemsku Teslu Model 3 od 35 000 Eur (dnes 903 tisíc Kč), což už není zase o tolik víc. A tak není divu, že elektrickým autům začalo dávat přednost relativně stále více lidí.

Bohužel tato situace začala z trhu nových aut také podstatné množství lidí vyhánět, kvůli čemuž prodeje nových vozů zamířily k historickým minimům, zatímco zájem o ojetiny k historickým maximům. Ani to ale není konečná fáze, jak ukazuje vývoj v letošním roce. Nizozemsko se totiž rozhodlo pravidla znovu trochu změnit a zájem o elektrická auta se kvůli tomu začíná vytrácet jako pára nad hrncem.

Informuje o tom evropská asociace výrobců auta ACEA, podle jejíchž dat se za první letošní kvartál podíl elektrických aut na celkových prodejích v Nizozemsku snížil z 8,3 na 5,6 procenta. To je poměrně dramatický meziroční pokles v momentě, kdy ze všech stran slýcháme o brzkém prodeji jen elektrických aut. A vyniká ještě více, když si vezmeme k ruce absolutní cifry. Vzhledem k meziročnímu poklesu celého trhu (protože drahá auta, to je pořád stejná píseň...) o 21,6 procenta ze 103 667 na 81 241 prodaných za kvartál, se prodeje elektromobilů smrskly skoro o polovinu z 8 695 jen na 4 566 aut.

Nemá smysl z toho dělat dalekosáhlé závěry, může se to kdykoli změnit jedním politickým rozhodnutím, dosavadní vývoj ale připomíná mnohokrát zmíněné - že elektromobily prodávají v prvé řadě dotace či jiná pokřivení trhu, přirozený zájem o ně je okrajový. V Nizozemsku jsou pořád relativně výhodné, jen ne tak moc - vláda zvýšila i jejich zdanění při pořízení i provozu, navíc zastropovala maximální cenu, do které jsou největší výhody k dispozici (40 000 Eur). Fond na přímé dotace na pořízení pro letošní rok pak byl už vyčerpán. A bum, lidé si jdou raději koupit tříválcovou Octavii za 723 tisíc - i takto neatraktivní alternativa najednou vítězí.


Klíčový trh s elektromobily v EU se propadá skoro o polovinu, ukazuje, jak málo k tomu stačí - 1 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 01Klíčový trh s elektromobily v EU se propadá skoro o polovinu, ukazuje, jak málo k tomu stačí - 2 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 02Klíčový trh s elektromobily v EU se propadá skoro o polovinu, ukazuje, jak málo k tomu stačí - 3 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 03Klíčový trh s elektromobily v EU se propadá skoro o polovinu, ukazuje, jak málo k tomu stačí - 4 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 04Klíčový trh s elektromobily v EU se propadá skoro o polovinu, ukazuje, jak málo k tomu stačí - 5 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 05Klíčový trh s elektromobily v EU se propadá skoro o polovinu, ukazuje, jak málo k tomu stačí - 6 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 06
Škoda Enyaq je jednou z novinek na Nizozemském trhu v letošním roce, příliš ale neválí, stejně jako jiná elektroauta. Stačilo trochu změnit systém přerozdělování ve prospěch ostatních vozů a najednou mají na trhu opět podíl 94,4 procenta. Foto: Škoda Auto

Zdroj: ACEA

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.