Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Klíčový trh s elektromobily v EU se propadá skoro o polovinu, ukazuje, jak málo k tomu stačí
25.4.2021 | Petr Miler
Co do objemu existují trhy podstatně větší, tento ale s jejich podporou začal dříve než většina ostatních a slouží jako možný pohled do budoucnosti celé EU. Zatím pro elektrická auta moc dobře nevyznívá.
O situaci okolo elektrických aut v Nizozemsku hovoříme poměrně často. Je to dáno i mými osobními vazbami na tuto zemi, které dovolují nevnímat situaci jen povrchně, především na něj lze ale pohlížet jako na zajímavý experiment. Právě Nizozemci se totiž rozhodli jít zbytku EU příkladem a elektrickou mobilitu začali už dříve podporovat způsobem, který ve zbytku Unie dlouho neměl obdoby.
Na rozdíl od jiných zemí EU, které se s podporou připojily později, nešli Nizozemci cestou ryzích dotací. V prvé řadě zatížili vysokým zdaněním konvenční auta, a to na straně pořizovacích i provozních nákladu, zatímco ta elektrická nikoli či citelně méně. K tomu se přidaly dílčí dotace, a tak se stalo, že elektromobily začaly najednou vycházet relativně výhodně a jejich podíl na trhu začal silně růst.
V Nizozemsku tak nyní třeba základní Škodu Octavia s motorem 1,0 TSI a výbavou „Buď rád, že máš volant”, koupíte za neskutečných 27 990 Eur, tedy asi 723 tisíc korun. Ještě předloni přitom bylo možné pořídit v Nizozemsku Teslu Model 3 od 35 000 Eur (dnes 903 tisíc Kč), což už není zase o tolik víc. A tak není divu, že elektrickým autům začalo dávat přednost relativně stále více lidí.
Bohužel tato situace začala z trhu nových aut také podstatné množství lidí vyhánět, kvůli čemuž prodeje nových vozů zamířily k historickým minimům, zatímco zájem o ojetiny k historickým maximům. Ani to ale není konečná fáze, jak ukazuje vývoj v letošním roce. Nizozemsko se totiž rozhodlo pravidla znovu trochu změnit a zájem o elektrická auta se kvůli tomu začíná vytrácet jako pára nad hrncem.
Informuje o tom evropská asociace výrobců auta ACEA, podle jejíchž dat se za první letošní kvartál podíl elektrických aut na celkových prodejích v Nizozemsku snížil z 8,3 na 5,6 procenta. To je poměrně dramatický meziroční pokles v momentě, kdy ze všech stran slýcháme o brzkém prodeji jen elektrických aut. A vyniká ještě více, když si vezmeme k ruce absolutní cifry. Vzhledem k meziročnímu poklesu celého trhu (protože drahá auta, to je pořád stejná píseň...) o 21,6 procenta ze 103 667 na 81 241 prodaných za kvartál, se prodeje elektromobilů smrskly skoro o polovinu z 8 695 jen na 4 566 aut.
Nemá smysl z toho dělat dalekosáhlé závěry, může se to kdykoli změnit jedním politickým rozhodnutím, dosavadní vývoj ale připomíná mnohokrát zmíněné - že elektromobily prodávají v prvé řadě dotace či jiná pokřivení trhu, přirozený zájem o ně je okrajový. V Nizozemsku jsou pořád relativně výhodné, jen ne tak moc - vláda zvýšila i jejich zdanění při pořízení i provozu, navíc zastropovala maximální cenu, do které jsou největší výhody k dispozici (40 000 Eur). Fond na přímé dotace na pořízení pro letošní rok pak byl už vyčerpán. A bum, lidé si jdou raději koupit tříválcovou Octavii za 723 tisíc - i takto neatraktivní alternativa najednou vítězí.
Škoda Enyaq je jednou z novinek na Nizozemském trhu v letošním roce, příliš ale neválí, stejně jako jiná elektroauta. Stačilo trochu změnit systém přerozdělování ve prospěch ostatních vozů a najednou mají na trhu opět podíl 94,4 procenta. Foto: Škoda Auto
Zdroj: ACEA
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 2 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 3 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 5 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 6 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva