Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Klíčový člověk Mercedesu F1 opouští firmu, nahradit ho museli čtyři jiní lidé
17.6.2020 | Petr Miler
Už z pouhé nutnosti nahradit jednoho člověka čtyřmi jinými si lze udělat slušný obrázek o tom, jaká persóna to je. Mercedes opouští po 16 letech Andy Cowell, jeden z nejlepších motorářů tohoto století.
V posledních letech jste i v tomto divokém světě měli přinejmenším dvě jistoty - že každé ráno vyjde slunce a že Mercedes vyhraje titul mistra světa ve Formuli 1. Německá stáj se stala jasným vládcem končící dekády a od roku 2014 nenašla přemožitele ani v šampionátu jezdců, ani v poháru konstruktérů. Tento úspěch se ale nedostavil jen tak, stojí za ním práce řady lidí a mezi nimi především těch, kteří ve svých oborech vynikají nad jiné.
Jedním z nich je Andy Cowell, jehož jméno asi něco řekne jen zasvěceným. Není to Lewis Hamilton, Toto Wolff ani dnes už zesnulý Niki Lauda, které jsme byli zvyklí vídat na televizních obrazovkách nejen o závodních víkendech. Cowell, dnes už 51letý Brit, je jedním z těch lidí v pozadí, kteří nejsou moc vidět, ale bez nichž by to zkrátka nešlo. V prvé řadě špičkový technik a později manažer, který řídil celou divizi výkonných pohonných jednotek Mercedes-AMG a měl osobně na povel vývoj pohonné jednotky Mercedesu pro jeho formulovou stáj.
Do firmy přišel v roce 2004 ve svých 35 letech a během následujících roků si získal respekt jako mimořádně nadaný motorář, který dokáže dostat maximum prakticky ze všech dnes relevantních pohonných jednotek - těch spalovacích, elektrických i hybridních. Není tedy divu, že byl v roce 2014 jmenován šéfem Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) a osobně zodpovídal za vývoj nejen hybridního srdce monopostů Formule 1, ale i za elektrické agregáty pro Formuli E a je také otcem zřejmě jediného motoru pro silniční auto, který je přímo odvozen od motoru ef-jedniček, agregátu hypersportu AMG Project One.
Vypadalo to, že Cowell a Mercedes budou táhnout za jeden provaz ještě dlouho, ale nestane se to. Daimler, mateřská firma Mercedesu i AMG, dnes oznámil, že Cowell ze společnosti na vlastní žádost odchází. Co je pozoruhodné, automobilka musela jmenovat hned čtyři jiné lidi, kteří jej na jeho pozicích zastoupí - Hywel Thomas se stane šéfem HPP, Adam Allsopp, Richard Stevens a Ronald Ballhaus si pak rozdělí práci na motorech pro F1, FE a Project One. To všechno dosud dělal Andy C.
Daimler neuvádí, co Cowella k odchodu vedlo, prý hledá nové výzvy a firmě bude dále k dispozici, neboť je kapacitou, kterou není možné okamžitě nahradit. Rozhodně tedy neodchází ve zlém, automobilka dokonce hovoří o jeho budoucím zapojení v jiném projektu. Podle našich informací z Německa je ale dalším člověkem, který míří z Daimleru k Astonu Martin, kde se již angažují mj. Wolff či dosavadní šéf celého AMG Moers. To by ostatně vysvětlovalo, proč na odchod z firmy po 16 letech kývl a proč odchází bez pálení mostů - Daimler s Astonem už déle úzce spolupracuje.

Andy Cowell (na snímku z roku 2014 vlevo dole) není mediální hvězdou, bez jeho génia by ale stěží Mercedes dosáhl takových úspěchů v F1, jakých dosáhl
O něčem svědčí už fakt, že jeho práci přebírají hned čtyři lidé
Zdroj: Daimler
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Tato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
před 7 minutamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 7 minutamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 3 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 5 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie