Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent

Je to auto, kterému by v dnešní době kde kdo věštil úspěch, ale nestalo se. Nejprve skončily deriváty stojící na jeho základech, následně samotný Nissan Navara a nyní i továrna v Barceloně, která jej vyráběla.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent

4.1.2022 | Petr Miler

Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent

/

Foto: Nissan

Je to auto, kterému by v dnešní době kde kdo věštil úspěch, ale nestalo se. Nejprve skončily deriváty stojící na jeho základech, následně samotný Nissan Navara a nyní i továrna v Barceloně, která jej vyráběla.

Když se zmiňujeme o autech, která jsou dnes skoro zaručenými prodejními hity, jde o SUV či crossovery křížícími s tímto karosářským stylem skoro cokoli. K nim navíc nezřídka přidáváme zmínku o pick-upech, které jsou zejména v USA, Austrálii a některých dalších částech světa populární stejně, ne-li ještě více. Dávalo by tedy smysl očekávat, že se prosazovat začnou i v Evropě a chvíli se zdálo, že se to opravdu stane, dnes už bychom na to ale příliš nesázeli.

Důvodem budiž i osud Nissanu Navara, kdysi populárního pick-upu. Ještě v roce 2016 se jej na starém kontinentu prodávalo přes 30 tisíc kusů za rok, což bylo a je docela obdivuhodné číslo, pak se ale cosi pokazilo. V roce 2019 prodeje padly o třetinu na 21 904 vozů, loni pak skoro o polovinu na 11 695 aut, přičemž 40 procent aut se prodávalo ve Velké Británii, tedy mimo EU. V tu chvíli se Nissan rozhodl, že Evropě nedopřeje modernizaci, kterou nadělil zbytku světa.

Tím jeho osud zřejmě zpečetil, neboť prodeje to poslalo dále ke dnu. Automobilka tak už v létě avizovala, že s Navarou skončí a teď to opravdu udělala. Za evropským příběhem tohoto vozu se zavřela opona s koncem loňského a za jeho pokračováním už budete muset vyrazit na jiné světadíly. Ve zmíněné Austrálii, v Africe či na jihu Asie bude vůz dále k dispozici v modernizovaném provedení, v Evropě už vůbec.

S koncem tohoto modelu pak Nissan zavřel i svůj závod ve španělské Barceloně, kde se auto pro Evropu vyrábělo. V poslední době už mu tam byla společníkem jen elektrická dodávka e-NV200, ani ta ale dále není k dispozici. Barcelonská fabrika, která byla s to posílat do světa až 500 aut denně, tak v posledních měsících jela s výrobou 40 vozů za den jen na 8 % své kapacity, což pochopitelně nebylo udržitelné.

Nissan tím napsal tečku hned za několika příběhy naráz, zlobit se ale nemusí jen sám na sebe. Továrně v Barceloně sepsali parte i jiní, neboť na základech Navary vznikly také deriváty dalších značek, které se nedokázaly prosadit. Jmenovitě šlo o Mercedes třídy X a Renault Alaskan, za nimiž se v Evropě zavřela voda už dříve. Pro udržení výroby už tak zkrátka nebylo z čeho brát. Navara tedy opouští Evropu s hanbou jako kdysi relativně úspěšný vůz, který se rychle změnil v propadák i se všemi svými deriváty. Inu, možná Evropané na pick-upy přece jen zvědaví nejsou.


Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent - 1 - Nissan Navara D23 konec Evropa 01Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent - 2 - Nissan Navara D23 konec Evropa 02Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent - 3 - Nissan Navara D23 konec Evropa 03Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent - 4 - Nissan Navara D23 konec Evropa 04Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent - 5 - Nissan Navara D23 konec Evropa 05Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent - 6 - Nissan Navara D23 konec Evropa 06
Takto vypadá Nissan Navara po své poslední modernizaci pro Evropu. Foto: Nissan

Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent - 7 - Nissan Navara D23 konec Evropa 07Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent - 8 - Nissan Navara D23 konec Evropa 08Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent - 9 - Nissan Navara D23 konec Evropa 09Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent - 10 - Nissan Navara D23 konec Evropa 10Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent - 11 - Nissan Navara D23 konec Evropa 11Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent - 12 - Nissan Navara D23 konec Evropa 12
Aktuálnější verzi pro rok 2021 starý kontinent nedostal a nedostane, vůz tu ve výše vyobrazené podobě zcela skončí. Foto: Nissan

Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent - 13 - Nissan tovarna Barcelona uzavreni 2021 2022 01Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent - 14 - Nissan tovarna Barcelona uzavreni 2021 2022 02Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent - 15 - Nissan tovarna Barcelona uzavreni 2021 2022 03
I to pak podepsalo ortel továrně v Barceloně, jejíž éru kdysi otevřela vyrábět off-roadového Patrolu. Nyní ji vedle Navary smutně zakončila i dodávka e-NV200. Foto: Nissan

Zdroj: Nissan

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše