Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se senzačně vrací do silničních aut, má to ale velký háček

Návrat Wankelu se léta zdál být nemožnou misí. A když už by si na něj někdo vsadil, pak určitě ne v roce 2023, kdy jsou spalovací motory lovnou zvěří jako takové. Zázraky se ale někdy dějí, byť v tomto případě je třeba přimhouřit obě oči.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se senzačně vrací do silničních aut, má to ale velký háček

10.1.2023 | Petr Prokopec

Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se senzačně vrací do silničních aut, má to ale velký háček

/

Foto: Mazda

Návrat Wankelu se léta zdál být nemožnou misí. A když už by si na něj někdo vsadil, pak určitě ne v roce 2023, kdy jsou spalovací motory lovnou zvěří jako takové. Zázraky se ale někdy dějí, byť v tomto případě je třeba přimhouřit obě oči.

Licenci na výrobu rotačního motoru Mazda získala již v roce 1961, první produkční vůz osazený takovým ústrojím nicméně Japonci představili až o šest let později. Od té doby se však Wankel pro značku stal doslova ikonickým agregátem. Před deseti lety nicméně fanoušci spustili hlasitý nářek, neboť z montážních linek sjel poslední exemplář čtyřdveřového kupé RX-8. A třebaže Mazda v roce 2015 přestavila koncept RX-Vision, zdálo se, že rotační píst je definitivně minulostí - uhodli jste - kvůli emisím.

V roce 2018 nicméně Mazda poměrně překvapivě prohlásila, že Wankel je nadále součástí její DNA. A co více, vrátit se měl jako součást jejích snah o snížení spotřeby, a tedy i emisí CO2. O dvě léta později pak Japonci své plány upřesnili a nyní naplnili. Wankel je zpět.

Japonská automobilka jej zmiňuje ve svém prohlášení pro tisk, které se ale točí kolem Mazdy MX-30 R-EV. Uhodli jste správně, za tímto názvem se skrývá bateriové SUV, které vedle elektrického pohonu vyfasuje i onen Wankel. Ten nicméně nebude sloužit k roztáčení kol, nýbrž pouze k výrobě energie. Něco takového dává smysl, neboť pokud rotační motor pracuje jen v optimálních otáčkách, pak je velmi efektivní, a tedy i nízkoemisní.

Na podrobnosti si musíme počkat do tohoto pátku (třináctého, tomu se říká načasování), kdy vůz bude debutovat na autosalonu v Bruselu. Do prodeje pak MX-30 R-EV zamíří ještě letos na jaře, prozatím pouze na evropských trzích. Zda se dostane také do Spojených států, momentálně asi nikdo neví. Mazda nicméně uvádí, že novinka je součástí jejího rozmanitého přístupu k otázce snižování emisí skleníkových plynů. Je tak možné, že verze s Wankelem bude evropským unikátem.

Zvědavi jsme na zájem o nové provedení. Standardní MX-30 startuje na 930 500 Kč, což je s ohledem na technické parametry šílená cifra. Vůz dostal do vínku pouze 145 koní, s nimiž zvládne stovku za 9,7 sekundy a maximálku 140 km/h. Ještě tragičtější jsou ovšem data spojená s dojezdem. kvůli bateriím o kapacitě pouhých 35,5 kWh, což nepředstavuje ekvivalent ani 10 litrů nafty, totiž vůz dle metodiky WLTP zvládne jen 200 km na jeden zátah, dle realističtějšího odhadu EPA pak jen 161 km.

Varianta osazená rovněž Wankelem stoprocentně dojede dále, ale také bude stát více peněz. A při ceně citelně přesahující milion korun bude 4 395 milimetrů dlouhé SUV s 341litrovým zavazadelníkem pořád drahá sranda. Ostatně Mazda MX-30 tituluje jako druhé auto do rodiny, takové si bude moci dovolit jen hrstka lidí.


Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se senzačně vrací do silničních aut, má to ale velký háček - 1 - Mazda Wankel 2023 navrat avizo
Mazda návrat Wankelu avizovala prozatím takto. Foto: Mazda

Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se senzačně vrací do silničních aut, má to ale velký háček - 2 - Mazda MX-30 2020 nova sada 01Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se senzačně vrací do silničních aut, má to ale velký háček - 3 - Mazda MX-30 2020 nova sada 02Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se senzačně vrací do silničních aut, má to ale velký háček - 4 - Mazda MX-30 2020 nova sada 03Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se senzačně vrací do silničních aut, má to ale velký háček - 5 - Mazda MX-30 2020 nova sada 05Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se senzačně vrací do silničních aut, má to ale velký háček - 6 - Mazda MX-30 2020 nova sada 06Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se senzačně vrací do silničních aut, má to ale velký háček - 7 - Mazda MX-30 2020 nova sada 04
MX-30 R-EV se zvenčí a nejspíše také uvnitř nebude oproti standardnímu provedení (na fotkách) nejspíše výrazněji lišit. Zásadním rozdílem bude hnací ústrojí, které kromě elektromotoru bude zaměstnávat i Wankel. Ten však bude sloužit jen k výrobě energie. Foto: Mazda

Zdroj: Mazda

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.