Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů

Tušíme, že půjde znovu o velmi „diplomatickou” volbu, kdyby to tak ale být nemělo, Dacia by jistě byla žhavým kandidátem. A několik čínských novinek zřejmě též, atmosféra ale přeje jiným.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů

6.8.2024 | Petr Prokopec

Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů

/

Foto: Dacia

Tušíme, že půjde znovu o velmi „diplomatickou” volbu, kdyby to tak ale být nemělo, Dacia by jistě byla žhavým kandidátem. A několik čínských novinek zřejmě též, atmosféra ale přeje jiným.

Asi nikomu neuniklo, jaké obavy má Evropa z čínské konkurence. Nechme dnes stranou, jak pádné jsou, v každém případě platí, že automobilky z Říše středu totiž vyrábí svá auta stále lépe, a přitom dál mnohem levněji. Platí to zejména o elektromobilech, které se Brusel rozhodl tlačit do popředí. A zrovna s bateriovým pohonem mají výrobci ze starého kontinentu nemalé problémy. Proto Evropská unie přišla s navýšením cel, které měly hru vyrovnat. Zatím se však zdá, že jediný hmatatelný dopad měly na Teslu, která u Modelu 3 vyráběného v Číně už přistoupila k citelnému zdražení prakticky na úroveň většího Modelu Y (který se pro Evropu vyrábí v Německu).

U skutečně čínských výrobců se zatím neděje nic, co by jejich budoucnost na starém kontinentu jakkoli ohrožovalo. Ba právě naopak zatím poslední vývoj hraje Číňanům do karet. Venku je totiž seznam kandidátů, kteří by velmi rádi ukořistili titul Evropské auto roku (COTY neboli Car of the Year) pro příští rok. A uchazečů z Říše středu je v něm opravdu požehnaně, ostatně jen takové MG Motor má na listu dva kandidáty (MG3 a Cyberster). Elektrický sporťák se přitom dosud neprodává na žádném trhu, to se ale bude muset změnit.

Aby vůz mohl titul získat, je zapotřebí, aby byl nejpozději do konce letošního roku v prodeji na minimálně pěti evropských trzích. Na webu místního zastoupení MG přitom svítí upoutávka, že Cyberster dorazí také k nám. Stejně jako zmíněný hybridní hatchback. První se pochopitelně nebude prodávat v tak velkém množství, druhý by ale mohl výrazně ohrozit Škodu Fabia a spol. Vše ale bude záležet na ceně, neboť i když jde o čínský vůz, nedá se předpokládat, že jeho takřka 200 koní bude vyloženě levných.

MG pak logicky není jedinou značkou z Říše středu, dále seznam zahrnuje i BYD (Seal U) či Xpeng (G6). Čínu mají ovšem jakožto rodnou hroudu zapsanou v technických datech i Cupra Tavascan, Mini Cooper SE, Polestar 3 a 4, Smart 3 nebo Volvo EX90. Švédské elektrické SUV přitom bylo v produkční formě představeno již v roce 2022. Jenže od té doby se značce nedařilo dotáhnout vývoj do úspěšného konce. Bude tak zajímavé sledovat, jak si tato novinka u porotců povede.

Kompletní seznam kandidátů naleznete níže, přičemž po dvou zástupcích v něm má jak Maserati (GranTurismo, Grecale), tak i Škoda (Superb, Kodiaq). Zrovna této čtveřici ale příliš šancí nedáváme, spíše je otázkou, zda se vůbec probojuje do dalšího kola. To samé platí o Dacii, jejíž Duster bychom na piedestalu viděli docela rád. Chytřejší budeme později, v listopadu porota složená z 59 novinářů ze 22 zemí aktuálně dlouhý seznam poprvé protřídí, aby následně vybrala sedm finalistů, z nichž na jaře příštího roku vybere vítěze.

Seznam kandidátů na Evropské auto roku 2025 (COTY)

Alfa Romeo Junior
Audi Q6 e-tron
BMW X2/iX2
BYD Seal U
Citroën C3/ë-C3
Citroën C3 Aircross
Cupra Tavascan
Cupra Terramar
Dacia Duster
Fiat Grande Panda
Ford Explorer
Ford Tourneo Courier
Hyundai Inster
Hyundai Santa Fe
KGM (SsangYong) Torres
Kia EV3
Lexus LBX
Maserati GranTurismo
Maserati Grecale
Mazda CX-80
MG3
MG Cyberster
Mini Cooper SE
Mini Countryman
Opel Grandland
Opel Frontera
Polestar 3
Polestar 4
Porsche Macan
Renault 5
Renault Symbioz
Renault Rafale
Smart 3
Suzuki Swift
Škoda Superb
Škoda Kodiaq
Toyota Land Cruiser
Volkswagen Passat
Volkswagen Tiguan
Volvo EX90
Xpeng G6


Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů - 1 - Dacia Duster Hybrid Journey 2024 oficialni 01Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů - 2 - Dacia Duster Hybrid Journey 2024 oficialni 02Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů - 3 - Dacia Duster Hybrid Journey 2024 oficialni 03Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů - 4 - Dacia Duster Hybrid Journey 2024 oficialni 04Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů - 5 - Dacia Duster Hybrid Journey 2024 oficialni 05Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů - 6 - Dacia Duster Hybrid Journey 2024 oficialni 06Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů - 7 - Dacia Duster Hybrid Journey 2024 oficialni 07Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů - 8 - Dacia Duster Hybrid Journey 2024 oficialni 08Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů - 9 - Dacia Duster Hybrid Journey 2024 oficialni 09Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů - 10 - Dacia Duster Hybrid Journey 2024 oficialni 10Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů - 11 - Dacia Duster Hybrid Journey 2024 oficialni 11Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů - 12 - Dacia Duster Hybrid Journey 2024 oficialni 12
. Foto: Dacia

Zdroj: COTY

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.