Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už odpískaná, v Evropě jen v hrstce verzí doprodávaná spalovací Porsche 718 prodejně drtí celý slavný elektrický Taycan
15.10.2024 | Petr Miler
Také tohle auto má dostat jen elektrického nástupce. A byť nechceme být špatnými proroky, něco nám říká, že to bude prodejní fiasko, jaké Porsche dlouho nezažilo. Pouhý doprodej obecně nijak zvlášť žádaného modelu 718 se totiž letos stará o vyšší prodejní čísla, než jakých dosahuje mohutně favorizovaný elektrický Taycan.
Máme pocit, že tyto zprávy by někomu měly vadit, měly by být někomu nepříjemné a někdo měl by dělat něco pro to, aby nepřicházely další. Ale asi je to náš omyl. Soudě podle reakcí automobilek, kterým roky den za dnem se stále vyšší intenzitou říkáme, že jedou na mrtvém koni, který už žádnou husarskou jízdu nerozjede, je zajímá leda to, aby se o tom moc nemluvilo. S reálným stavem věcí nic dělat nemíní, dokud jim nezačne téct do bot. A i pak místo řešení příčiny spíš jen chaoticky hasí nejjasněji hořící následky.
V takové situaci stále není Porsche, velmi odhodlaně se do ní ale žene. Je sice hezké, že odpískalo naprosto absurdní plán prodávat určitý počet určitých aut do určitého data, nic ale neudělalo s předchozími rozhodnutími směřujícími k témuž. Zařízlo tak (zatím jen pro EU, ale všeho do času) spalovací Macan a nahradilo jej elektrickou verzí, která podle informací od prodejců nezažívá ani prvotní vzedmutí prodejů. Zařízlo také (znovu prozatím jen pro EU, ale tam to půjde ještě rychleji) obyčejnější verze modelu 718 s tím, že Boxster a Cayman už tu prodává jen ve verzích s motorem 4,0 H6, které též brzy nahradí elektrické varianty. A pochopitelně si dál hodně slibuje od ryze elektrického Taycanu.
Co z toho zatím je? Jen pořádný průšvih, to se jinak nedá nazvat.
Jak už jsme zmiňovali na konci minulého týdne, prodeje Taycanu se dramaticky propadají, meziročně jsou dole o 50 %. Až při podrobném studiu oficiálních odbytových dat, v jejichž interpretaci se tím Porsche pochopitelně nechlubí, jsme si ale všimli jiné pozoruhodné věci - prodeje Taycanu klesly tak nízko, že je celosvětově překonává i odbyt obou verzí modelu 718. Jinými slovy, tato auta, která v Evropě už skončila a dostanete je tu jen jako varianty Spyder a GT4, se za prvních devět měsíců letošního roku prodala v 18 048 exemplářích. A to není jen víc, ale podstatně víc než 14 042 kusů elektrického Taycanu.
Podle statistik Dataforce je situace pro Taycan dokonce tak tristní, že pouhý aktuální odbyt oněch čtyřlitrových variant v hrstce evropských zemí dosahuje víc jak poloviny celkových prodejů Taycanu ve všech jeho verzích. A to je třeba dodat, že elektrický sedan se po nedávném faceliftu prodává v top svěží formě, 718 Boxster a Cayman jsou dnes optikou výrobního cyklu 8 let staří důchodci doslova nad hrobem, třebaže pár modernizacemi si oba modely pochopitelně též prošly. Nemluvě o tom, že šlo roky o nejhůř prodávané modely značky, o žádném hitu nemůže být řeč.
Co k tomu dodat? Porsche musí nejlépe vidět, že zejména v jeho klasickém segmentu jsou elektromobily totální průšvih a jsme zvědavi, zda tento pohon bude prodejně fungovat aspoň v Macanul. Že by ale prodejně fungoval v elektrickém nástupci 718, o tom si dovolíme pochybovat, vše nasvědčuje tomu, že s ním zažije prodejní fiasko, jaké nepoznala dekády.
Automobilka ale ani nad současným stavem nemůže říct, že by byla překvapena nebo zklamána, však dřívější ředitel a strůjce moderní podoby Porsche jasně hovoří tom, jak hloupé tancování podle politického diktátu je. Ale pokračuje v tom dál. Dokud někdo neudělá krok zpět a neohlásí návrat spalovacího pohonu do auta, které už mělo přijít jen bez něj, protože to prostě jinak nejde, o návratu ke zdravému rozumu nemůže být řeč. A zrovna Porsche má tu moc i možnost, mělo by toho využít.
Porsche 718 je jezdící automobilová mrtvola, ve svém spalovacím provedení už jen dožívá a čeká na příchod elektrického nástupce. V EU už dokonce koupíte jen verze jako GTS, drahá čtyřlitrová provedení. Přesto... Foto: Porsche
...to stačí k tomu, aby prodejně zašlapalo do země elektrický Taycan, který měl dláždit cestu k přesně takové budoucnosti značky. Foto: Porsche
Zdroje: Porsche, Dataforce
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024 - Automobilka založená mistrem světa Formule 1 vyhlásila bankrot, její prvotina asi ohromila jen nás
25.10.2024 - Přehlížené MPV Fordu dnes v bazarech koupíte za pakatel, i když patří mezi hvězdy spolehlivosti a je jen pár let staré
25.10.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis