Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedna z nejvýznamnějších automobilek se stáhla z boje o funkční autopilot, nejde to
4.11.2020 | Petr Miler
Tzv. autonomní řízení po léta platilo za jasnou budoucnost aut a investovala do něj většina automobilek. Teď tuto myšlenku stále více firem opouští.
Za sebou máme deset měsíců roku 2020, letopočtu kdysi spojovaného s docela jinými podobami světa, než jak jsme ho znali. Zatím to ale přes neustálý vývoj ve všech oblastech lidské činnosti nevypadá, že by se stalo cokoli převratného, tedy pomineme-li epidemii, kterou svět sto let nezažil. O řízení aut se tak nadále starají lidé, kteří za volantem naneštěstí občas umírají. Výrobci aut i všemožné další firmy přitom v uplynulých deseti letech rády prohlašovaly, že nic takového se již dít nebude a že s letošním rokem nastane v silniční bezpečnosti zlom. Po někdejším nadšení ale přišlo kruté vystřízlivění.
Že to s přechodem na samočinné řízení aut nebude tak jednoduché, jak si výrobci malovali, jsme upozorňovali mnohokrát. Z povolaných hlasů se jako první důrazně ozval Steve Wozniak, spoluzakladatel Applu, který byl sám odhodlán fungující autonomní řízení vyvinout. Své snahy ale již vzdal s tím, že autopilot úrovně SAE5, který by plně dokázal převzít kontrolu nad vozem a nevyžadoval by nad sebou ani lidský dohled, je minimálně za jeho života nereálnou věcí a dost možná nejen za něj. Svět je totiž příliš chaotický a tak autonomní řízení může zafungovat „jen na dobře značeném úseku vozovky, kde se nic neobvyklého neděje“.
Mohlo by se přitom zdát, že jde pouze o názor jednoho člověka, byť jde o jednoho z předních expertů na IT technologie. Nicméně zpátečku pak začali řadit další. Že skutečné autonomní řízení nelze v dohledné době vyvinout, konstatovalo i Audi a přidala se také Magna, jeden z největších dodavatelů pro automobilový průmysl, který na vývoji těchto řešení spolupracoval s Lyftem. Nejnověji se k nim přidal i Mercedes.
Také ten nás po léta oblažoval koncepty aut schopných zcela autonomní jízdy, třeba studií ESF na fotkách níže. Nyní ale, jistě i pod tlakem složité ekonomické situace, otočil. Němci sice dále budou pracovat na asistenčních systémech umožňujících částečné autonomní řízení nanejvýš úrovně SAE3, ze závodu o auto schopné vyloženě samostatné jízdy se ale podle zjištění německé RND stahují.
„Neúčastníme se závodů, které nelze vyhrát,” řekl podle zdroje mluvčí německé automobilky. Skutečný autopilot je tedy i podle firmy, jejíž zakladatel je vynálezcem automobilu a která po dekády přicházela s většinou klíčových bezpečnostních inovací, nedosažitelným snem. Mercedes proto dodává, že dále nebude aktivní na poli car-sharingu, který by z autonomního řízení mohl být dobře živ a bude se soustředit na ziskovější aktivity.
Úspěchu ve vývoji skutečně autonomního řízení tak dnes z automobilek věří hlavně Tesla, které nic jiného nezbývá, když na tom léta stavěla svou image. Dále mu věří firmy jako Uber, neboť ani těm nic jiného nezbývá - v podstatě na něm stojí jejich obchodní model. A pak jsou tu samostatné projekty jako Waymo spadající pod Google, který si ale se svými finančními možnostmi může dovolit na tomto poli experimentovat i bez jasné vidiny úspěchu.
My jsme byli v této oblasti vždy skeptičtí, neboť silnice jsou ve své současné podobě příliš chaoticky fungujícím místem na to, aby provoz na nich bylo možné zvládnout bez lidské intuice. Třeba se mýlíme, kroky Audi, Magny a nejnověji Mercedesu nás ale utvrzují v tom, že jde přinejmenším o extrémně složitou záležitost, která za současného stavu vývoje nemusí mít řešení.
Mercedes po léta přicházel s koncepty autonomních aut, třeba loni to byla studie ESF. Teď ale říká, že vývoj skutečně autonomně řídícího vozu je boj, který nelze vyhrát a nebude v něm pokračovat. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Redaktions Netzwerk Deutschland
Bleskovky
- Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
před hodinou - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
včera - Mechanik ukázal, co se stane legendárnímu motoru 2,0 TDI od VW, pokud jednou špatně přeřadíte
28.1.2025
Nejnovější články
- Alfa Romeo se prostě chce zabít. Přechod na elektromobily sice zrušila, nová Giulia ale stejně nebude normální auto
před 10 minutami - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
před hodinou - Nový Trumpův ministr zrušil americkou obdobu limitů emisí a spotřeby aut v EU, naplno odhalil pokrytectví za ní
před 3 hodinami - Černé vlajky u Ferrari? Němci vyzkoušeli čínský supersport, který nabízí přes 1 200 koní za cenu 541koňového Porsche
včera - Elektromobily podle studie svou životností překonávají spalovací vozy, vydrží prý skoro 20 let v průměru. Je to výsměch, šlendrián a tmářství
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 08:36 - HondaMan
- Lampárna (stěžovatelna) 01.29. 22:03 - vasco
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.29. 21:00 - M.Z.
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 01.28. 15:13 - pavproch
- Chlubítko univerzální 01.28. 14:14 - Stepan