Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedna z nejvýznamnějších automobilek se stáhla z boje o funkční autopilot, nejde to
4.11.2020 | Petr Miler
Tzv. autonomní řízení po léta platilo za jasnou budoucnost aut a investovala do něj většina automobilek. Teď tuto myšlenku stále více firem opouští.
Za sebou máme deset měsíců roku 2020, letopočtu kdysi spojovaného s docela jinými podobami světa, než jak jsme ho znali. Zatím to ale přes neustálý vývoj ve všech oblastech lidské činnosti nevypadá, že by se stalo cokoli převratného, tedy pomineme-li epidemii, kterou svět sto let nezažil. O řízení aut se tak nadále starají lidé, kteří za volantem naneštěstí občas umírají. Výrobci aut i všemožné další firmy přitom v uplynulých deseti letech rády prohlašovaly, že nic takového se již dít nebude a že s letošním rokem nastane v silniční bezpečnosti zlom. Po někdejším nadšení ale přišlo kruté vystřízlivění.
Že to s přechodem na samočinné řízení aut nebude tak jednoduché, jak si výrobci malovali, jsme upozorňovali mnohokrát. Z povolaných hlasů se jako první důrazně ozval Steve Wozniak, spoluzakladatel Applu, který byl sám odhodlán fungující autonomní řízení vyvinout. Své snahy ale již vzdal s tím, že autopilot úrovně SAE5, který by plně dokázal převzít kontrolu nad vozem a nevyžadoval by nad sebou ani lidský dohled, je minimálně za jeho života nereálnou věcí a dost možná nejen za něj. Svět je totiž příliš chaotický a tak autonomní řízení může zafungovat „jen na dobře značeném úseku vozovky, kde se nic neobvyklého neděje“.
Mohlo by se přitom zdát, že jde pouze o názor jednoho člověka, byť jde o jednoho z předních expertů na IT technologie. Nicméně zpátečku pak začali řadit další. Že skutečné autonomní řízení nelze v dohledné době vyvinout, konstatovalo i Audi a přidala se také Magna, jeden z největších dodavatelů pro automobilový průmysl, který na vývoji těchto řešení spolupracoval s Lyftem. Nejnověji se k nim přidal i Mercedes.
Také ten nás po léta oblažoval koncepty aut schopných zcela autonomní jízdy, třeba studií ESF na fotkách níže. Nyní ale, jistě i pod tlakem složité ekonomické situace, otočil. Němci sice dále budou pracovat na asistenčních systémech umožňujících částečné autonomní řízení nanejvýš úrovně SAE3, ze závodu o auto schopné vyloženě samostatné jízdy se ale podle zjištění německé RND stahují.
„Neúčastníme se závodů, které nelze vyhrát,” řekl podle zdroje mluvčí německé automobilky. Skutečný autopilot je tedy i podle firmy, jejíž zakladatel je vynálezcem automobilu a která po dekády přicházela s většinou klíčových bezpečnostních inovací, nedosažitelným snem. Mercedes proto dodává, že dále nebude aktivní na poli car-sharingu, který by z autonomního řízení mohl být dobře živ a bude se soustředit na ziskovější aktivity.
Úspěchu ve vývoji skutečně autonomního řízení tak dnes z automobilek věří hlavně Tesla, které nic jiného nezbývá, když na tom léta stavěla svou image. Dále mu věří firmy jako Uber, neboť ani těm nic jiného nezbývá - v podstatě na něm stojí jejich obchodní model. A pak jsou tu samostatné projekty jako Waymo spadající pod Google, který si ale se svými finančními možnostmi může dovolit na tomto poli experimentovat i bez jasné vidiny úspěchu.
My jsme byli v této oblasti vždy skeptičtí, neboť silnice jsou ve své současné podobě příliš chaoticky fungujícím místem na to, aby provoz na nich bylo možné zvládnout bez lidské intuice. Třeba se mýlíme, kroky Audi, Magny a nejnověji Mercedesu nás ale utvrzují v tom, že jde přinejmenším o extrémně složitou záležitost, která za současného stavu vývoje nemusí mít řešení.






Mercedes po léta přicházel s koncepty autonomních aut, třeba loni to byla studie ESF. Teď ale říká, že vývoj skutečně autonomně řídícího vozu je boj, který nelze vyhrát a nebude v něm pokračovat. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Redaktions Netzwerk Deutschland
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Rychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 12 minutamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 2 hodinami„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 4 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 09:43 - Stepan
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB