Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč

V nejnovějších Škodách už skoro nic jiného nenajdete a prestižní značky by vždy měly jít v čele vývoje. Proč tedy i nejnovější Rolls-Royce sází na klasiku?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč

21.9.2020 | Petr Miler

Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč

/

Foto: BMW, koláž Autoforum.cz

V nejnovějších Škodách už skoro nic jiného nenajdete a prestižní značky by vždy měly jít v čele vývoje. Proč tedy i nejnovější Rolls-Royce sází na klasiku?

Dnešní doba přeje ovládání čehokoli přes dotykové displeje. Výrobci aut proto stále častěji osazují nové modely rozměrnými displeji ve stylu tabletů, na které pak soustřeďují téměř veškeré ovládání. Nedělá to jen Tesla, která tento způsob ovládání razí nejvíce, velmi podobnou cestou kráčí téměř všichni. Klasických ovladačů se zbavují nové modely většiny značek, a tak jich jen poskrovnu mají nejnovější Škody i poslední Mercedes.

Na první pohled taková koncepce dává smysl, neboť designéři mohou kabinu designově „vyčistit” i konstrukčně zjednodušit. Výrobcům to logicky dovoluje snižovat náklady vývojové a výrobní náklady, neboť připravovat specifické ovladače pro každý model je složité a drahé, zatímco „plácnout” do všech několik typů dotykových displejů je jednoduché a levné. Člověk by čekal, že zákazníci budou z velké části proti, ale nejsou, protože jim to přijde moderní a jsou na to zvyklí nejen z chytrých mobilů.

Přílišná eliminace tlačítek přesto není žádoucí, neboť zejména za jízdy přes dotykový displej nelze ovládat rozumně vše. Navzdory tomuto faktu automobilky kráčí téměř jako v jednom šiku a přes dotykové nechávají řidiče obsluhovat stále více funkcí. Výjimek je minimum, ale existují a nevznikají jen tak, že výrobce nenasedl včas na správný vlak, neví, jak to udělat nebo do takové věci nechce investovat. Příkladem budiž Rolls-Royce, jedna z nejprestižnějších automobilek vůbec, která se naopak vždy snažila kráčet v čele technického vývoje a peníze do něj investované jsou to poslední, co jej trápí. Přesto nový Ghost, jeho poslední model, na vlně dotykových displejů nejede a sází hlavně na klasické ovladače.

Není to náhoda, podle Alexe Innese, šéfa zakázkové výroby automobilky, tak činí hlavně proto, že analogové ovladače jsou pro většinu podstatných funkcí lepší. Rolls-Royce nechce kráčet na čele vývoje jen proto, aby tam byl, zajímá jej spokojenost uživatelů a tu podle něj dotykové displeje nepřináší. Fyzická tlačítka zkrátka lze ovládat i poslepu, na dotykovém displeji to jednoduše není možné, působí všechna stejně. A displeje s haptickou odezvou nejsou doposavad dostatečně vyvinuté.

„Pro nás je technologie tím, co má posunout dále pocity, které si lidé s používáním Rolls-Royců spojují. Digitalizace je fenomenální příležitost a dovoluje nám přizpůsobit auto představám zákazníka. Ale nebudeme dělat něco jen proto, abychom technologii použili, můžeme vše vyvinout tak, aby to odpovídalo charakteru značky a tomu, co představuje. Rolls-Royce by měl být útočištěm, které vás ochrání před rozptýleními každodenního života. Je naší odpovědností používat technologie tak, abychom nepřekročili určitou hranici,” říká Innes.

To je také podle něj důvod, proč nový Ghost nesází příliš na dotykové ovladače. „Zkušenosti s používáním krásně vyváženého analogového ovladače dále přebíjejí dotykový displej,” dodává jednoznačně.

My bychom dodali, že soustředění všech ovládacích prvků na rozměrné displeje bude dávat smysl leda ve chvíli, kdy umělá inteligence zvládne převzít plnou kontrolu nad vozem. A tomu jsme zatím na hony vzdáleni. Neznamená to, samozřejmě, že by přes dotykové displeje nemělo být ovládáno nic, pro spoustu věcí je to příjemná věc. Klíčové funkce používané za jízdy by ale měly zůstat „v rukou” fyzických ovladačů - kdo zažil třeba nastavování teploty klimatizace za jízdy přes dotykový displej na „rozhoupané” silnici, ví, o čem mluvíme.


Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 1 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 01Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 2 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 02Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 3 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 03Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 4 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 04Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 5 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 05Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 6 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 06Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 7 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 07Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 8 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 08Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 9 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 09Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 10 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 10Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 11 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 11Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 12 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 12Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 13 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 13Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 14 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 14Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 15 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 15Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 16 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 16Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 17 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 17Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 18 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 18Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 19 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 19Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 20 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 20Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 21 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 21Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 22 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 22Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 23 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 23Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 24 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 24Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 25 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 25Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč - 26 - Rolls-Royce Ghost 2020 prvni oficialni sada 26
Nový Rolls-Royce Ghost používá dotykové ovládání jen ve velmi omezené míře, náhoda nebo obraz nesechopnosti Britů to není. Foto: Rolls-Royce

Zdroj: Autocar

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.