Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč
21.9.2020 | Petr Miler
V nejnovějších Škodách už skoro nic jiného nenajdete a prestižní značky by vždy měly jít v čele vývoje. Proč tedy i nejnovější Rolls-Royce sází na klasiku?
Dnešní doba přeje ovládání čehokoli přes dotykové displeje. Výrobci aut proto stále častěji osazují nové modely rozměrnými displeji ve stylu tabletů, na které pak soustřeďují téměř veškeré ovládání. Nedělá to jen Tesla, která tento způsob ovládání razí nejvíce, velmi podobnou cestou kráčí téměř všichni. Klasických ovladačů se zbavují nové modely většiny značek, a tak jich jen poskrovnu mají nejnovější Škody i poslední Mercedes.
Na první pohled taková koncepce dává smysl, neboť designéři mohou kabinu designově „vyčistit” i konstrukčně zjednodušit. Výrobcům to logicky dovoluje snižovat náklady vývojové a výrobní náklady, neboť připravovat specifické ovladače pro každý model je složité a drahé, zatímco „plácnout” do všech několik typů dotykových displejů je jednoduché a levné. Člověk by čekal, že zákazníci budou z velké části proti, ale nejsou, protože jim to přijde moderní a jsou na to zvyklí nejen z chytrých mobilů.
Přílišná eliminace tlačítek přesto není žádoucí, neboť zejména za jízdy přes dotykový displej nelze ovládat rozumně vše. Navzdory tomuto faktu automobilky kráčí téměř jako v jednom šiku a přes dotykové nechávají řidiče obsluhovat stále více funkcí. Výjimek je minimum, ale existují a nevznikají jen tak, že výrobce nenasedl včas na správný vlak, neví, jak to udělat nebo do takové věci nechce investovat. Příkladem budiž Rolls-Royce, jedna z nejprestižnějších automobilek vůbec, která se naopak vždy snažila kráčet v čele technického vývoje a peníze do něj investované jsou to poslední, co jej trápí. Přesto nový Ghost, jeho poslední model, na vlně dotykových displejů nejede a sází hlavně na klasické ovladače.
Není to náhoda, podle Alexe Innese, šéfa zakázkové výroby automobilky, tak činí hlavně proto, že analogové ovladače jsou pro většinu podstatných funkcí lepší. Rolls-Royce nechce kráčet na čele vývoje jen proto, aby tam byl, zajímá jej spokojenost uživatelů a tu podle něj dotykové displeje nepřináší. Fyzická tlačítka zkrátka lze ovládat i poslepu, na dotykovém displeji to jednoduše není možné, působí všechna stejně. A displeje s haptickou odezvou nejsou doposavad dostatečně vyvinuté.
„Pro nás je technologie tím, co má posunout dále pocity, které si lidé s používáním Rolls-Royců spojují. Digitalizace je fenomenální příležitost a dovoluje nám přizpůsobit auto představám zákazníka. Ale nebudeme dělat něco jen proto, abychom technologii použili, můžeme vše vyvinout tak, aby to odpovídalo charakteru značky a tomu, co představuje. Rolls-Royce by měl být útočištěm, které vás ochrání před rozptýleními každodenního života. Je naší odpovědností používat technologie tak, abychom nepřekročili určitou hranici,” říká Innes.
To je také podle něj důvod, proč nový Ghost nesází příliš na dotykové ovladače. „Zkušenosti s používáním krásně vyváženého analogového ovladače dále přebíjejí dotykový displej,” dodává jednoznačně.
My bychom dodali, že soustředění všech ovládacích prvků na rozměrné displeje bude dávat smysl leda ve chvíli, kdy umělá inteligence zvládne převzít plnou kontrolu nad vozem. A tomu jsme zatím na hony vzdáleni. Neznamená to, samozřejmě, že by přes dotykové displeje nemělo být ovládáno nic, pro spoustu věcí je to příjemná věc. Klíčové funkce používané za jízdy by ale měly zůstat „v rukou” fyzických ovladačů - kdo zažil třeba nastavování teploty klimatizace za jízdy přes dotykový displej na „rozhoupané” silnici, ví, o čem mluvíme.
Nový Rolls-Royce Ghost používá dotykové ovládání jen ve velmi omezené míře, náhoda nebo obraz nesechopnosti Britů to není. Foto: Rolls-Royce
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 9 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 7 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 8 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 9 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 10 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva