Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jediný elektromobil značky sázející vše na elektromobily skončí bez nástupce, je to totální propadák
18.8.2023 | Petr Prokopec
Některé věci byste nevymysleli, tohle už je vrchol absurdní elektrické komedie. Jaguar chce co nejdříve prodávat jen elektromobily, současně ale ohlašuje, že se svým jediným současným autem tohoto ražení v nabídce skončí, protože ho skoro nikdo nekupuje.
Přiznám se, že pro Jaguar mám slabost. Pokud by tedy peníze nebyly problémem a měl jsem k dispozici prostornou halu, rozhodně by v ní nechyběly vozy jako XK120, XJ220 či XKR-S. A nejspíše by došlo i na koupi dvoumístného F-Type, pochopitelně s pětilitrovým osmiválcem pod kapotou. Tím bych ale skončil, v případě touhy po praktičtějších modelech bych totiž již zamířil k sesterskému Land Roveru. I když v tu chvíli bych již lovil spíše v bazarech než showroomech s novými vozy, 4,4litrová dieselová verze Range Roveru se totiž už nevyrábí.
I přes veškerou mou náklonnost ovšem v poslední době nad rozhodnutími Jaguaru jen kroutím hlavou. Značka se totiž rozhodla, že za minulostí udělá opravdu velmi tlustou čáru. Do roku 2025 tedy z její nabídky zmizí nejen spalovací motory, ale i veškeré dosavadní modely. Místo nich budou zákazníci moci sáhnout pouze po elektromobilech. S těmi navíc budou spojené ještě vyšší ceny, Jaguar chce do budoucna konkurovat Bentley. S méně než 3 miliony korun v kapse se tedy cestou k prodejcům ani neobtěžujte.
Že jde o strategii, která snad ani nemůže skončit úspěchem, jsme zmiňovali již mnohokrát. Většina lidí totiž nebere Jaguar jako alternativu zmíněného Bentley, nýbrž jako soupeře německých prémiových automobilek, tedy Audi, BMW a Mercedesu. V jeho prospěch se pak klientela vyslovovala hlavně kvůli motorům, které jinde již padly za oběť downsizingovým choutkám. S elektromobilitou to Jaguar zkusil a zjistil, že po ní netouží prakticky nikdo. Model I-Pace od roku 2018 oslovil méně zákazníků, než má Tesla registrací za jediný měsíc, a dnes je to totální propadák - za letošní rok se v celé Evropě přes všechny dotace a další mohutné podpory prodalo pouhých 2 395 aut.
To by mělo být dostatečným varováním, aby Jaguar po této sebevražedné cestě dál nekráčel. A nezdá se, že by ho nevnímal, protože I-Pace skončí bez nástupce. To je něco tak neuvěřitelně absurdního, že z toho jde hlava kolem - automobilka vsadí vše na kartu, kterou nikdo nechce hrát, sama to vidí, dotčený model z nabídky vyřadí, ale současně chce dál nabízet jiná auta stejného ražení? My tomu říkáme pokus o sebevraždu, Britové revoluce.
Aby těch absurdit nebylo dost, Britové říkají, že je I-Pace naučil cenné lekci. Jaké, proboha? Jak nabízet auta, která nikdo nechce? Jak si kopat vlastní hrob? A i kdyby, jaké poučení z toho plyne? Dokončit hrob a přidat více takto koncipovaných vozů? Kroky Jaguaru nedávají už roky žádný smysl a tohle je opravdu třešinka na závěr. Můžeme tak už jen dodat, že I-Pace má zmizet ze světa během dvou let: „Nechceme, aby naše produkty byly na trhu příliš dlouho, zvláště pak ty elektrifikované,“ uvedl k věci šéf značky Adrian Mardell s tím, že „lidé mi nyní říkají, že půjde o první polovinu roku 2025“.
Konkrétní datum má dle Mardella padnut v horizontu devíti až dvanácti měsíců, tak jako tak ale I-Pace bude do dvou let po smrti. Ani zmíněnou optikou ale jeho konec nedává smysl - aby se auto třeba okoukalo, musí být nejprve vidět. Kdo z vás ale viděl aspoň jeden z té hrstky I-Paců, která si našla zákazníka? Je to skutečně absurdní divadlo, které snad ani nemůže dopadnout dobře. Rád se nechám překvapit, na zázraky ale odmala nevěřím. A Jaguar by potřeboval pořádný zázrak, aby s touto „strategií” přežil.
Za 2 441 453 korun vám I-Pace nabídne 400 koní, stovku za 4,8 sekundy a udávaný dojezd 448 km. To nejsou zrovna oslňující parametry, navíc se k nim přidává i spíše nespolehlivost než prvotřídní kvalita. Není tak překvapivé, že vůz u zákazníků neboduje, stejně tak nepřekvapí, že skončí bez nástupce. Ale proč tedy Jaguar chce místo něj nabízet jen auta stejného ražení? Foto: Jaguar
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 38 minutami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 2 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 4 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 17:25 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 17:13 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch