Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z obřích dodavatelů autodílů říká, že elektrický boom skončil, peníze teď vydělává hlavně na udržování ojetin v provozu
8.8.2024 | Petr Miler
Ještě nedávno to vypadalo jako jediná možná budoucnost, teď se zdá, že skutečně směřujeme spíš k napodobování Kuby. Schaeffler trpí kvůli úpadku zájmu o elektrická auta, peníze ale ve velkém vydělává na budoucích veteránech.
Schaeffler je jedna z těch nenápadných, širší veřejnosti nepříliš známých firem, jejíž logo nenajdete nalepené na zářivých karoseriích nových aut, ve skutečnosti by ale taková bez ní nevznikla. Jeden z největších světových dodavatelů automobilových komponentů, který se po akvizici společnosti Vitesco zařadil mezi desítku globálních obrů s víc jak 120 tisíci zaměstnanci, vyrábí pro auta a automobilky kdeco, od jednotlivých dílů až po zařízení sloužící k výrobě.
Tato společnost tento týden představila své výsledky za druhý letošní kvartál a logicky i první pololetí a nedá se říci, že si výská. Podobně jako celý německý automobilový průmysl míří dolů, není na tom ale zatím zdaleka tak špatně jako někteří konkurenti. Obrat společnosti za první polovinu letošního roku stoupl o 2 procent na 8,3 miliardy eur, provozní zisk ovšem klesl o citelných 16 procent na 525 milionů Eur. Důvodů pro tento vývoj je z pozitivních i negativních stran víc, nás zaujaly dva zmíněné generálním ředitelem Schaeffleru Klausem Rosenfeldem při představení výsledků.
Negativní pro firmu je vedle obecně zvýšených nákladů a slabých výsledků divize zaměřené na průmyslové vybavení také špatný odhad zájmu o elektrická auta ze strany jejích odběratelů. Elektromobily se neprodávají podle očekávaní, a tak se ani nevyrábí podle očekávaní, a tak ani díly pro ně nejsou třeba v souladu s dřívějšími očekáváními. A změna podle Schaeffleru není na obzoru. Rosenfeld doslova uvedl, že omezí výrobu dílů pro plně elektrická auta na sklad v souladu s vývojem na trhu, neboť „boom” okolo elektromobilů skončil. Podle šéfa firmy lidé zřetelně stále častěji preferují jiné než plně elektrické vozy, budoucnost vidí v hybridech.
To je ale jen jedna pozoruhodná věc, kterou lze vyčíst z výsledků společnosti a komentářů k nim. Jiná je snad ještě zajímavější. Největší část zisku společnosti totiž generuje - a největší růst vykazuje - divize Vehicle Lifetime Solutions, která se soustřeďuje na výrobu dílů pro starší auta. Ta v prvních šesti měsících roku 2024 vykázala tržby přes 1,3 miliardy Eur, což je meziročně o 16 procent víc. A je vysoce zisková, s výsledkem 228 milionů Eur v první polovině roku vydělala víc než ostatní části firmy.
„V situaci, kdy spotřebitelé auta častěji opravují, než je kupují, nám to pomáhá,” přiznal lakonicky Rosenfeld. I to je náznak toho, kam nyní Evropa míří - do popředí cpe polomrtvého koně elektrických aut, který nemá šanci docválat do stanoveného cíle, lidé na něj odmítají usedat a kvůli umělému zdražení jiných druhů aut si nekupují ani nic jiného. Auta ale potřebují, a tak raději dál udržují ta, která už mají - říká se tomu „Havana efekt” po vzoru Kuby a nepíšeme o tom poprvé. Schaeffleru je to nakonec pomalu jedno - má divize zaměřené na všechno a vydělá na tom, na čem zrovna půjde. Proto nakonec také jeho výsledky jsou lepší než u firem, které z „Kuby 2.0” těžit nemohou.
Díly od Schaeffleru dokážou sloužit novým i starším autům, proto se firmě sice nedaří skvěle, ale zůstává „v pohodě”. Boom elektromobilů podle jejího vedení skončil, teď začíná boom trhu náhradních dílu na budoucí veterány. Foto: Schaeffler, tiskové materiály
Zdroj: Schaeffler
Bleskovky
- Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu
před 4 hodinami - Čínské auto se při pokusu o automatické zaparkování splašilo a bez řidiče vyrazilo na projížďku městem
včera - Na elektrický kamion Tesly, který přes 10 hodin hořel u dálnice, hasiči vypotřebovali 190 tisíc litrů vody, stonásobky obvyklého množství
14.9.2024
Nové na MotoForum.cz
- Titul IRRC - Superbike pro Datzera včera 17:23
- 5. titul pro Marka Červeného včera 17:02
- Yoshimura Sert Motul Suzuki obhájila loňské vítězství při Bol d’Or včera 16:16
- Frohburg: Smrtelné zranění Lucy Salvadoriho včera 10:10
- Závod Bol d'Or a šampionát EWC 2024 stále není rozhodnut 14.9.2024
Nejnovější články
- Jedno z největších SUV Volkswagenu v novém předčasně odhalil únik, jeho příď je mimořádně bizarní
před hodinou - Poslední pravověrné BMW M5 je k mání jako dodnes nový vůz. Protijed na mizérii nové generace bude v této barvě unikát
před 2 hodinami - Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu
před 4 hodinami - Vlivný německý politik uznává, že za krizi VW může hlavně EU: Máme 100 let náskok se spalovacími motory, měli bychom ho využít
před 5 hodinami - Tohle byl speciál Koenigseggu pro Le Mans, zakázali ho ale dřív, než vůbec mohl začít závodit
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva