Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z největších specialistů na spalovací motory na světě říká, že je bude vyrábět i dlouho po roce 2035
3.6.2024 | Petr Prokopec
Je to firma, která měla prsty snad ve všem, co si lze v souvislosti se spalovacími motory představit. Od rallyových speciálů přes Formuli 1 a vzácné supersporty až po motor pro chystané Bugatti. Právě Cosworth by tak měl nejlépe tušit, co tyto jednotky čeká. A s jejich pohřbem opravdu nepočítá.
Je skutečně budoucností automobilové dopravy už jen bateriový elektrický pohon? Na to by dnes vsadil asi už je ten nejoptimističtější ekologický aktivista. Zájem o elektromobilitu začíná výrazně pokulhávat za očekáváními, neboť uspokojena už byla první vlna zájemců, která neměla hluboko do kapsy a chtěla dát najevo svůj „zelený postoj”. Ten je ale spíše papírový než reálný, neboť bateriový pohon opravdu není zdaleka tak bezemisní už v případě výroby a i provozně jej může zastínit kdejaký diesel.
Je tedy na místě se připravit na to, že spalovací motory ze světa hned tak nezmizí. A nejde tu jen o to, že pohánět budou nadále nespočet starších aut, vyrábět a prodávat se budou i nová. A jak se zdá, ta nejlákavější bude mít na svědomí Cosworth. Britská společnost totiž uvedla, že výhled do budoucna nebyl nikdy lepší, a to právě díky tomu, že zájem o spalovací jednotky nikam nezmizel, z nabídek ale takto koncipovaná auta mizí, a tak jsou lidé jsou ochotni za ně platit stále víc peněz.
Klíčem k prosperitě se stala partnerství, jaká Cosworth uzavřel s Astonem Martin či automobilkou Gordona Murrayho. Oběma firmám dodává vysokootáčkové dvanáctiválce s jistou mírou elektrifikace. Ta je zde ale zastoupena v minimální míře, přičemž ústrojí má učinit skutečně a nikoli pouze papírově efektivním. Většina lidí totiž opravdu po sobě nechce nechat zdevastovanou planetu, souběžně ale chtějí fungující produkt a touží i po emocích, které v nich auta vzbuzují.
„Spalovací motor je novým luxusem. Stojí za tím emoce, vášeň, zvuk a dokonce i jeho vůně,“ říká Florian Kamelger, nedávno nově jmenovaný šéf Cosworthu. Předseda představenstva firmy Gerald Forsythe pak dodává, že nastal ideální čas pozvednout věci „na novou úroveň“, jak uvádí Autocar. K tomu nejspíš už došlo, neboť britská společnost je spojována rovněž s 8,3litrovým atmosférickým šestnáctiválcem, který zamíří pod kapotu nového Bugatti.
Další Forsythova slova to jen potvrzují: „Jsme přesvědčeni, že spalovací motory mají dlouhou budoucnost, jež ale bude spojena s luxusním sektorem - a je to právě tato oblast, kde vidíme největší příležitost pro další růst,“ říká. Do této koncepce nové ústrojí Bugatti zapadá i proto, že chystané spalovací motory Cosworthu mají být „tak udržitelné, jak jen to bude možné“. Počítat tedy lze jak se syntetickými palivy, tak s jistou elektrifikací, která se u hypersportu, jenž bude zakrátko odhalen, projevuje použitím hned několika elektromotorů.
Britové ale nesází pouze na jednu kartu, velké šance vidí právě v oněch syntetických palivech, která dovolí spalovacím jednotkám existovat i po roce 2035, i kdyby nařizování jiných řešení zašlo tak daleko, jak si dnes zastánci této strategie malují. „Otázkou není, zda palivo či spalovací motory zničí svět. Tou správnou otázkou je, zda automobil a vůbec jeho výroba a celkový životní cyklus mohou být tak udržitelné, jak jen je to možné. Na tyto věci se rozhodně podíváme,“ dodal Kamelger s tím, že vyloučen není ani návrat do Formule 1. I proto, že Cosworth je jako dodavatel motorů spojen se 167 vítězstvími a v historickém žebříčku nejúspěšnějších konstruktérů pohonných jednotek se nachází na třetí příčce za Ferrari a Mercedesem.
Britové vidí ve spalovacích motorech budoucnost, zájem o ně neutuchá, naopak. Spojován je ale stále více se sportovním a luxusním segmentem. Foto: Cosworth
Zdroje: Cosworth, Autocar
Bleskovky
- Tesla Cybertruck explodovala před Trumpovým hotelem a zabila nejméně jednoho člověka, Musk nikdy nic takového neviděl
před 8 hodinami - Tři závodníci při noční honičce vypekli s policií, nechytila ani jednoho z nich
31.12.2024 - Zloděj se pokusil schovat před policií čekáním u „nenápadného” ukradeného Ferrari za 22 milionů, které nechal stát na ulici
30.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu 28.12.2024
- Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory! 27.12.2024
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
Nejnovější články
- Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
před 36 minutami - Ani šéf Hondy nedokázal novinářům vysvětlit, proč by se jím řízená firma měla spojit s Nissanem
před 2 hodinami - Vzácná, mimořádně ošklivá Alfa Romeo s asi nejpodivněji řešeným kufrem je k mání dodnes nová, vzniklo jí jen 1 036 kusů
před 3 hodinami - Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámal zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
před 5 hodinami - Takhle obrovské pokuty od EU za emise CO2 mohou automobilky čekat v roce 2025, jen u VW jde o stovky miliard
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva