Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z nejslavnějších výrobců motorek padá ke dnu, naděje na záchranu se rozplývá
31.1.2020 | Petr Prokopec
Nejen automobilový, ale i motocyklový svět je plný výzev, se kterými se ne každý dokáže vyrovnat. Černého Petra momentálně drží v ruce slavný Harley-Davidson.
Význam automobilů se za poslední léta zásadně změnil. Zatímco kdysi byly považovány za symbol svobody, společenské prestiže či zábavy, nyní je stále více lidí bere jako pouhé dopravní prostředky. Může za to více faktorů, počínaje odtržením charakteru aut od představ zákazníků kvůli bujícím regulacím, pokračuje vnímáním dopravních prostředků coby ekologické hrozby a konče stále přísnějším dohledem nad silničním provozem, kdy je jakékoli vyčuhování z davu považováno za nepřijatelný exces.
Tyto faktory se pak neprojevují jen ve světě aut, ale i ve světě motorek, kde je třeba též velmi rychle reagovat na měnící se tužby zákazníků. Kdo to nezvládne, může jít rychle od válu.
Své o tom ví Harley-Davidson, který po delším období plném úspěchů v posledních letech opět strádá. Důvodem je fakt, že jeho tradiční zákazníci stárnou a přestávají kupovat nové modely klasického střihu, k těm mladším si pak značka přes mnohé pokusy nedokáže najít cestu. Loňské prodeje firmy tak byly nejnižší za posledních 16 let a klesají už dvanáct čtvrtletí v řadě. I proto šéf společnosti Matt Levatich uvedl, že letošek bude pro výrobce motocyklů rozhodujícím. Zároveň také nepřímo naznačil, že i kdyby se prodeje na nějakou chvíli zvedly, budoucnost firmy nevypadá dobře. Zájem o moderní elektrické motorky je totiž ještě menší než o elektrická auta.
Ještě na konci loňského třetího čtvrtletí přitom situace vypadala o poznání růžověji než nyní. Firma vykázala obrat 1,07 miliardy dolarů (cca 24,52 miliardy korun), který sice byl nižší než ve stejném období předchozího roku, ovšem zároveň o něco vyšší, než analytici předpokládali. I proto akcie firmy navzdory negativním prodejním výsledkům letěly nahoru. Tomu je však konec, po čtvrtém kvartálu přišlo kruté vystřízlivění a spolu s ním další pád z hvězdných výšin.
Obrat společnosti za poslední tři měsíce roku 2019 klesl na 874,1 milionů dolarů (20,03 mld. Kč), tedy o 8,5 procenta níže oproti předloňskému poslednímu kvartálu. A analytici čekali pouze 3,4procentní pád. Akcie společnosti se tedy pro změnu opětovně propadly. Harley-Davidson tak jen za posledních pět let ztratil 44 procent na hodnotě, přičemž dodávky strojů zákazníkům byly loni nejnižší od roku 2010.
Akcionáře samozřejmě může těšit skutečnost, že výrobce motocyklů stále ještě není ztrátový. Za loňský rok má na kontě zisk 423,6 milionu dolarů (9,7 mld. Kč), ten však meziročně opět klesl. A vzhledem k nastalé situaci je další pád prakticky nevyhnutelný. Jak zatroubit k obratu a najít si cestu k nové klientele, firma zjevně netuší, možnosti se podle postojů některých členů vedení zdají být vyčerpány.
Pokud tedy do čela firmy neusedne někdo jako kdysi Carlos Ghosn v případě Nissanu, zdá se být jen otázkou času, než Harley-Davidson definitivně zabalí krám a stane se uzavřenou kapitolou dokumentující období, kdy byly auta a motorky vnímány jinak než dnes. A zřejmě ještě o dost jinak, než tomu bude za pár let či dekád.
Klasické modely Harleye jsou žádané stále méně, mladší zákazníky neoslovují. Firma je zkouší lákat jinak, zájem o moderní o elektrickou motorku LiveWire je ale mizivý
Zdroje: Jalopnik, Harley-Davidson
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 2 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 3 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 5 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 6 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis