Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati?

Nebylo by to poprvé, třeba takové Ferrari California původně mělo být jen Maserati, a tak se nedivíme, že někomu nejnovější supersportovní Ferrari 296 GTB připomíná silnější verzi Maserati MC20. Realita je ale úplně jiná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati?

30.6.2021 | Petr Prokopec

Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati?

/

Foto: Ferrari/Maserati, koláž Autoforum.cz

Nebylo by to poprvé, třeba takové Ferrari California původně mělo být jen Maserati, a tak se nedivíme, že někomu nejnovější supersportovní Ferrari 296 GTB připomíná silnější verzi Maserati MC20. Realita je ale úplně jiná.

V závěru minulého týdne Ferrari poměrně překvapivě představilo nový sportovní model. Italská automobilka na něj začala lákat jen několik málo dní před premiérou, už delší dobu se ale mluvilo o tom, že Maranello chystá návrat slavného Dina, a to včetně nového šestiválce pod kapotou. Hned po premiéře se tak začalo mluvit o tom, že model 296 GTB není až tak úplně nový a je jen vyladěným klonem dalšího italského sporťáku. Šestiválec totiž dostalo i Maserati MC20, které i přes vstup Ferrari na burzu patří do téže stáje.

Jenže tahle auta skutečně nejsou dvojčata, a to ani zdaleka, ani v jediném podstatném detailu. Ferrari totiž stejně jako třeba McLaren Artura vsadilo na pohonnou jednotku s širokým úhlem (120 stupňů) rozevření řad válců, díky čemuž mohlo doprostřed napěchovat dvě turbodmychadla. Kromě toho pak vsadilo rovněž na elektrifikaci, načež tu máme hybrid, který produkuje 830 koní. Maserati by nicméně zaostávalo i za samotnou spalovací jednotkou, která byla naladěna na 663 koní.

Je přitom nutné zmínit, že ani třílitr s trojzubcem ve znaku nepatří mezi slabé. Do vínku dostal 630 koní, o něž se ovšem musí starat sám. Maserati pak sice mluví o zcela elektrické variantě, která bude ještě výkonnější, to je však hudba budoucnosti. Pro nás je ale v tuto chvíli podstatný ten fakt, že značka užívá šestiválec s 90stupňovým rozevřením. Kromě toho Maserati použilo unikátní technologii spalovací předkomory z Formule 1, jež u Ferrari pro změnu chybí. Obě jednotky tak spojuje jen objem a počet válců, jinak jsou úplně jiné.

Podobně se nakonec můžeme vyjádřit i o zbytku vozu. MC20 je o chlup delší (4 669 mm versus 4 565 mm) a používá i delší rozvor (2 700 mm versus 2 600 mm). Podstatnější je ale ta skutečnost, že stojí na karbonovém monokoku, zatímco Ferrari pracuje s hliníkovým prostorovým rámem. Maserati jde mimo to spíše cestou hran a moderního designu, zatímco 296 GTB upřednostňuje oblé tvary a zcela nepokrytě se klaní speciálům Le Mans ze 60. let minulého století.

S tím do jisté míry souvisí i odlišné pojetí interiéru. Ferrari totiž disponuje kapličkou řidiče, pod kterou se nastěhovalo naprosto vše, jakkoliv značka s pomocí malého displeje pamatovala také na spolujezdce. Je ale evidentní, že tu vládne jakýsi závodní přístup - co je důležité, má řidič v zorném poli. Oproti tomu Maserati sice také sází na digitální přístrojový štít, ovšem ten doplňuje i středová obrazovka multimédií. Máme tu tedy spíše charakter cestovního „gétéčka“.

Ač zde tedy máme dva italské šestiválcové sporťáky s motory uloženými uprostřed, o dvě zcela stejné novinky nejde ani náhodou. Potvrzuje to i pohled na cenu, neboť zatímco za Maserati dáte minimálně 4,5 milionu korun, Ferrari startuje až na 6,8 milionech Kč. Suma sumárum tu pokaždé máme zcela jinou ligu lákající odlišné osazenstvo. Ve výsledku je tedy na vás, jakému kupé dáte přednost - rozhodně si ale nekupujete odvar či hyperverzi téhož, nýbrž vždy jiný vůz.


Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati? - 1 - Ferrari 296 GTB vs Maserati MC20 01Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati? - 2 - Ferrari 296 GTB vs Maserati MC20 02Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati? - 3 - Ferrari 296 GTB vs Maserati MC20 03Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati? - 4 - Ferrari 296 GTB vs Maserati MC20 04Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati? - 5 - Ferrari 296 GTB vs Maserati MC20 05Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati? - 6 - Ferrari 296 GTB vs Maserati MC20 06Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati? - 7 - Ferrari 296 GTB vs Maserati MC20 07Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati? - 8 - Ferrari 296 GTB vs Maserati MC20 08Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati? - 9 - Ferrari 296 GTB vs Maserati MC20 09Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati? - 10 - Ferrari 296 GTB vs Maserati MC20 10Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati? - 11 - Ferrari 296 GTB vs Maserati MC20 11Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati? - 12 - Ferrari 296 GTB vs Maserati MC20 12Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati? - 13 - Ferrari 296 GTB vs Maserati MC20 13Je nejnovější Ferrari skutečně jen klonem dávno představeného Maserati? - 14 - Ferrari 296 GTB vs Maserati MC20 14
Novinky Ferrari a Maserati možná spojuje řada papírových dat, o dva různé vozy vycházející z téhož technického základu však nejde ani náhodou. Foto: Ferrari/Maserati

Inspirace: Carscoops

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.