Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonský propadák, kterým měl konkurovat BMW, končí. Nefungoval v Evropě, nevyšlo to ani nikde jinde
23.8.2024 | Petr Prokopec
Také osud tohoto auta ukazuje, jak hluboko některé japonské automobilky za poslední léta klesly. V případě Nissanu období, kdy byl na vrcholu, zjevně skončilo v roce 2017. Od té doby padá dolů a je otázkou, jak dlouho udrží nad vodou celé luxusní Infiniti.
Když v roce 1979 propukla ropná krize, dostal americký automobilový průmysl těžkou ránu. Tamní výrobci nabízeli hlavně vozy s obrovskými motory, které na zákazníky náhle platily o dost míň než dřív. Místo toho začali ve velkém dávat přednost japonským autům, jejichž pohonné jednotky byly sice slabší, ale také menší a úspornější. Americká vláda proto začala omezovat jejich dovoz, což ale změnu začalo představovat problém pro výrobce ze země vycházejícího slunce.
Jedním z řešení se pro ně ukázalo být prodávat méně aut s vyššími maržemi, tedy za vyšší ceny. Za to samé by zákazníci neplatili, a tak Toyota, Honda a Nissan přišly se svými prémiovými divizemi Lexus, Acura a Infiniti. Toyota s Lexusem uspěla celosvětově, Acuru mimo Ameriku najdeme pouze na Středním východě či v Číně, ovšem s Infiniti je pomalu konec.
Původně chtěla tato odnož Nissanu následovat příkladu Lexusu, přičemž někdejší šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn chtěl z této značky udělat „japonské BMW“. Zároveň v roce 2008 oznámil, že půjde i o evropskou záležitost. Jenže o pouhou dekádu později opouštělo Infiniti starý kontinent jako zpráskaný pes. Jeho prodeje byly mizivé, navíc v té době panovaly nejasnosti okolo Brexitu, který byl s ohledem na výrobu v Británii klíčový.
Poté, co se Infiniti muselo stáhnout také z Ruska, zůstala Japoncům už jen Severní Amerika. Ovšem i tam začíná jejich stopa blednout. Loňské registrace sice byly vyšší než ty předloňské, ovšem stále jde o míň jak polovinu aut prodaných v letech 2012 až 2017, kdy bylo Infiniti na vrcholu. V té době byl jedním z firemních tahounů sedan Q50, který měl konkurovat BMW řady 3 se staral o čtvrtinu a občas dokonce o třetinu veškerého firemního odbytu. Právě z něj se ale postupem času stal stejný propadák, jakým byl v Evropě.
Není to až úplně „jeho chyba”, tento model přišel na trh již v roce 2013 a další generaci nikdy nedostal. V roce 2016 se sice dočkal faceliftu, ale to bylo vše a v posledních letech už nedokázal maskovat své stáří. Proto ostatně zájem o něj klesal, až se z něj stal úplný propadák. Loni v USA oslovil jen 6 201 lidí, což sice byl 30procentní posun oproti roku 2022, tehdy však byl sedan na úplném dně. Od toho se sice dál odráží, a tak za letošní druhý kvartál dokázal zvednout své prodeje dokonce na 2 839 aut, jenže to pořád nestačí ani na udržování dealerské sítě v pozoru.
Infiniti tak oznámilo, že Q50 letos skončí bez nástupce, jak vypichuje Autopian. To ovšem znamená, že automobilka bude mít v nabídce už jen SUV QX50, QX55, QX60 a QX80. I těm ale již Japonci střihají metr, neboť v roce 2021 oznámili, že chtějí do konce dekády přepřáhnout pouze na elektromobilitu. Když si nicméně uvědomíme, v jaké jsou kondici, je radno spíše se ptát, zda tato značka bude tou dobou stále naživu. Moc bychom na to nesázeli. A že se z ní nestane druhé BMW, jsme si jisti zcela.
Infintii Q50 bylo k mání i s třílitrovým šestiválcem twin-turbo o výkonu 405 koní, a to za nižší cenu, než na jaké startovala německá konkurence. Přesto bodovalo stále méně, nyní Japonci jeho trápení ukončili. Otázkou je, zda brzy neskončí značka jako taková. Foto: Infiniti
Zdroj: Autopian
Bleskovky
- Kupte si současné Audi RS4, dokud můžete. Nástupce v podobě hybridní RS5 Avant se po okruhu od pohledu otyle plácá
17.9.2024 - Vrcholné BMW M3 si ve sprintu namazalo na chleba nejlepší Teslu Model 3 i zpackaný Mercedes C63, neměly šanci
16.9.2024 - Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu
16.9.2024
Nové na MotoForum.cz
- Öttl místo Canepy do EWC? včera 18:00
- SBK v Cremoně: Zranění, náhradníci a jezdci s wild card včera 16:00
- Petr Najman po posledních závodech IRRC ve Frohburgu včera 10:00
- Časový program pro Cremonu 17.9.2024
- Misano II: V neděli závody o hodinu dříve! 17.9.2024
Nejnovější články
- K mání je dodnes úplně nový původní Ford GT. Zůstává stále „nevybalený”, za 20 let má na tachometru pouhých 20 km
před 10 hodinami - Sen o elektrifikaci dodávek se rozplývá i v Británii. Nechce je skoro nikdo, prodeje těch větších jsou už skoro nulové
včera - Lada Niva vstoupila na prahu padesátky do 21. století, dočkala se diodových světel
včera - Novému VW Transporter vyrazila na pomoc ta nejpovolanější z povolaných osob, ani ona ale nesvede vše
včera - Porsche chce zachránit spalovací motory pomocí úplně nového řešení. Patentovalo si šestitakt, má zvýšit výkon a snížit spotřebu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.18. 21:43 - Stepan
- výběr městského auta 09.18. 19:12 - Zajda
- Onboard videa 09.18. 14:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 09.17. 22:28 - jerry
- Předjíždění zprava a mylné tvrzení Autoškoly King 09.17. 02:40 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.16. 22:27 - M.Z.
- střídání natural 95 s vysokooktanovým benzinem 09.16. 13:50 - jerry
- Škoda Auto obecně 09.16. 13:47 - jerry