Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU

Velká spása to nebude, ale v momentě, kdy se Bruselu platí přes 2 400 Kč za každý nadlimitní gram CO2 za každý prodaný vůz, se všechno počítá. Vyplatí se tak i udělat z malého auta dodávku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU

6.8.2021 | Petr Prokopec

Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU

/

Foto: Toyota

Velká spása to nebude, ale v momentě, kdy se Bruselu platí přes 2 400 Kč za každý nadlimitní gram CO2 za každý prodaný vůz, se všechno počítá. Vyplatí se tak i udělat z malého auta dodávku.

O emisním limitu 95 gramů CO2 na kilometr, který je od letošního roku v Evropské unii naplno spojen se všemi osobními vozy, se mluvilo již bezpočtukrát. Příliš zmiňovány ovšem nejsou standardy, kterými se řídí výrobci lehkých užitkových vozů. Ti totiž mohou počítat s větší benevolencí Bruselu a mohou vystoupat až na 147 gramů CO2 na kilometr. Nemělo by nás proto překvapit, kdyby se řada automobilek rozhodla kráčet cestou, jíž si aktuálně vybrala Toyota.

Japonská automobilka jakožto lídr na poli hybridních technologií sice nemá s emisními limity až takový problém jako její konkurence, ovšem i tak je pro ní pohyb mezi stále užšími evropskými mantinely náročnější. Jistě i proto přišla s novou verzí modelu Yaris, která na rozdíl od těch dosavadních sveze pouhou dvojici cestujících. Zadní lavice totiž dostala padáka a na její místo dorazila zvýšená dřevěná podlaha s ochranným gumovým povrchem.

Tímto krokem narostla kapacita zavazadelníku z běžných 286 litrů na takřka trojnásobných 720 l, hmotnost nákladu nicméně nesmí přesahovat 430 litrů. Takové specifikace stačí k tomu, aby vůz byl homologován jako užitkový a automobilka tím může zabíjet dvě mouchy jednou ranou - v nabídce má vůz, který dobře poslouží některým zákazníkům, a sníží riziko odvodu vysokých pokut Bruselu, když lidem, kteří by jej stejně používali jako dodávku, prodá Yaris jako dodávku. Automobilky dnes totiž musí platit 95 euro za každý gram a prodaný vůz. To znamená, že třeba už emise 110 g CO2/km znamenají potenciální zátěž 1 425 eury navíc, tedy asi 36 tisíci Kč na auto, pokud bilanci nesrovná zbytek flotily. A obdoba platí „o 52 gramů výš” pro dodávky - bláznivé, ale skutečné.

Auto je tedy nejen vhodné pro řemeslníky či farmáře, kteří kromě zmíněného mohou i pevnou přepážkou oddělující kabinu od zavazadelníku, stejně jako s kovovými poutky na uchycení zavazadel či v tomto případě spíše přepravek se zbožím. Vůz je totiž osazen hybridním ústrojím, které je složené z 1,5litrového benzinového tříválce, elektromotoru a malé baterie. Spalovací agregát přitom produkuje 92 koní, elektrický pak dalších 80. Celá soustava nicméně nabízí 116 koní, s nimiž je možné dosáhnout nejen stovky za 9,7 sekundy a nejvyšší rychlosti 175, ale zejména spotřeby mezi 3,8 a 4,3 litry na 100 kilometrů. Auto tak může pomáhat snižovat flotilový průměr dodávek Toyoty, kde by si automobilka jinak musela vystačit jen s velkými a logicky „užranějšími” modely.

Vůz je dostupný ve dvou výbavách Business Plus a Active Tech, jenž se budou lišit hlavně dle zaměření. V obou případech ale nebude chybět klimatizace, multimédia se 7palcovým displejem, 15palcová litá kola či bezpečnostní paket Safety Sense. Co se příplatků týče, stojí za pozornost hlavně nabídka grafických polepů bočních zadních oken. Právě při zaškrtnutí této volby se EcoVan bude lišit od osobních variant, na žádné jiné venkovní modifikace nedošlo.

Tato Toyota je pro tuto chvíli k mání pouze ve Španělsku, zda automobilka obdobné provedení nabídne i ve zbytku Evropy, je zatím otázkou. S ohledem na ono přitvrzování emisních limitů, kterému se nevyhnou ani dodávky, bychom se tomu ovšem nedivili. Stejně jako bychom se nedivili tomu, kdyby od jiných výrobců užitkových aut dorazily podobné úlitby.


Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU - 1 - Toyota Yaris EcoVan 2021 prvni sada 01Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU - 2 - Toyota Yaris EcoVan 2021 prvni sada 02Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU - 3 - Toyota Yaris EcoVan 2021 prvni sada 03Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU - 4 - Toyota Yaris EcoVan 2021 prvni sada 04Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU - 5 - Toyota Yaris EcoVan 2021 prvni sada 05Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU - 6 - Toyota Yaris EcoVan 2021 prvni sada 06Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU - 7 - Toyota Yaris EcoVan 2021 prvni sada 07Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU - 8 - Toyota Yaris EcoVan 2021 prvni sada 08Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU - 9 - Toyota Yaris EcoVan 2021 prvni sada 09Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU - 10 - Toyota Yaris EcoVan 2021 prvni sada 10Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU - 11 - Toyota Yaris EcoVan 2021 prvni sada 11Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU - 12 - Toyota Yaris EcoVan 2021 prvni sada 12Japonci zkouší kličkou alespoň částečně vyzrát na stále přísnější pravidla EU - 13 - Toyota Yaris EcoVan 2021 prvni sada 13
Toyota Yaris Hybrid se dočkala konverze na užitkový EcoVan. Spadá tak do benevolentnější emisní kategorie, čímž napomáhá automobilce s prodejem větších aut se „škodlivějším“ ústrojím. Foto: Toyota

Zdroj: Toyota

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše