Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci vysvětlili, proč i dnes odmítají motory s turbem, není těžké je chápat
7.6.2021 | Petr Miler
Zatímco některé evropské automobilky se tváří, že i malé motory s přeplňováním u nich brzy budou zakázaným ovocem, Toyota se Subaru nabízí pro své nové modely jen a pouze větší atmosféru. Není to náhoda ani z nouze ctnost.
Jedněmi z velmi zajímavých novinek posledních měsíců jsou další generace Subaru BRZ a nová Toyota GR 86. Ačkoli tato auta vypadají jen jako větší facelifty předchozích provedení, jsou prakticky kompletně nová, a to zejména po technické stránce. Právě to je zajímavé, však nám ukažte, kolik moderních sportovních kupé vám nabídne atmosféricky plněný motor pod přední kapotou, manuální převodovku, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál? Vedle BRZ a GR 86 to budou obvykle jen citelně exotičtější, a tedy i dražší modely.
Bohužel, tentýž faktor činí tyto premiéry z poloviny smutnými. Evropa zahleděná do jakési uhlíkové revoluce odmítá cokoli, co na papíře nevypadá jako zelený grál, ať už to reálně dělá cokoli. Před místními předpisy projde v podobných cenových hladinách leda malý, přeplňovaný, nejlépe elektrifikovaný benzin, nebo rovnou elektrický pohon. Subaru už se tak ani nepokusí u nás BRZ nabídnout, což je pro pestrost místní nabídky aut jednoznačně škoda. Toyota to udělá, ale spíše z trucu - jako největší automobilka světa si může dovolit prodávat některé modely jen jako imagemakery a pochybujeme, že na prodeji GR 86 vydělá byť jen korunu.
I z toho důvodu, ale také kvůli limitům předchozích generací se na mysl klade otázka, proč vlastně dostal přednost tento motor. Proč Japonci v době, kdy i prestižní automobilky daly od atmosfér ruce pryč, zvolili právě toto řešení? Však nový motor sice má o nějakých 30 koní a 40 Nm více než dříve, ale to stěží ohromí ty, kteří „Toyobaru” označovali za možná zábavné, ale pomalé. V době, kdy motory 2,0 turbo generují i přes 400 koní, působí jednotka 2,4 bez turba s 231 koňmi jako anachronismus.
Právě na to byli kolegy z Carscoops tázáni lidé z Toyoty při americké prezentaci vozu a jejich reakci není těžké chápat. Toyota prý chtěla, aby novinka byla ambiciózní, ale dosažitelná. Kdyby pak sáhla po přeplňovaném motoru, zvýšilo by složitost auta a výrobní náklady, což je přesný opak poslání GR 86, která chce být lehkým a cenově dostupným autem. Subaru dále dodává, že použití motoru 2,4 s turbem, které má Subaru k dispozici, by zvýšilo nejen hmotnost, ale i těžiště vozu. A jeho ovladatelnost by s použitím přeplňování byla horší - to není problém u univerzálního Outbacku, ale je to problém u „hračky”, jako je BRZ.
Japonské značky tak sáhly po atmosféře, kterou naladily tak, aby nevyžadovala tak vysoké otáčky pro dodávání solidního výkonu (maximum točivého momentu je nyní v 3 700 místo 6 600 ot./min jako u předchozí generace). Auto by tedy mělo být rychlejší, stále dobře ovladatelné a dostupné nejen z hlediska pořizovací ceny, ale servisních i dalších provozních nákladů, reálnou spotřebu nevyjímaje.
Japonci tak podle nás udělali dobře - přeplňovaných alternativ je ne trhu bezpočet, tohle mohou být snadno jedny z posledních lidových sporťáků bez přeplňování se všemi obvyklými výhodami této koncepce. V Evropě si i kvůli tomu koupíme už jen jeden z nich. ale... nemusí pršet, jen když kape.
Toyota GR 86, tedy druhá generace GT 86, je řidičským ideál svého druhu, a to hlavně díky svému neobvyklému motoru, alespoň na dnešní dobu. Japonci jej nepoužili náhodou, chtěli lehký, dobře ovladatelný a dostupný sporťáček, u nějž na prvním místě není dynamika v přímce. Foto: Toyota
Zdroje: Carscoops, Subaru
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
dnes - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli jeden z největších držáků mezi moderními auty, ani se značkou Audi a v aktuální generaci není drahý
před 7 hodinami - Majitel na 36 let odstavil auto s plnou nádrží. I po takové době nastartovalo na první pokus, pořád s původním benzinem
před 8 hodinami - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
před 10 hodinami - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
před 11 hodinami - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
dnes
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva