Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu

Rolls-Royce je automobilovou značkou, s níž v podstatě nikdo přímo nesoupeří, třebaže Bentley se mu blíží. Japonci ale svého konkurenta mají, po 21 letech konečně i v nové generaci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu

28.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Rolls-Royce je automobilovou značkou, s níž v podstatě nikdo přímo nesoupeří, třebaže Bentley se mu blíží. Japonci ale svého konkurenta mají, po 21 letech konečně i v nové generaci.

Tuto limuzínu favorizuje císař, politici, bohatí byznysmeni i vysoce postavení členové Yakuzy. Říká si Toyota Century a jde opravdu o japonské ztvárnění Rolls-Roycu, ten nejluxusnější vůz, jaký Země vycházejícího slunce světu kdy dala. S první generací přitom automobilka vyrukovala v roce 1967 u příležitosti nedožitých stých narozenin Sakichi Toyody, zakladatele celého impéria. Tato skutečnost ostatně ovlivnila i jméno tehdy zcela nového modelu.

Nyní se píše rok 2018 a Toyota vyrukovala s třetí generací, což je na oněch více než padesát let opravdu málo. Dáno je to faktem, že originál vydržel v prodeji až do roku 1997. A i jeho nástupce se vyznačoval dlouhověkou životností. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby se čtvrtou generací automobilka vyrukovala až někdy za dvacet let. Umožní ji to přitom konzervativní design a hybridní technika pod kapotou.

Stejně jako první generace i ta zatím poslední počítá s osmiválcovou pohonnou jednotkou, jenž nahrazuje dosavadní dvanáctiválec. Pětilitrový objem se přitom nezměnil, výkon však vyšplhal z 280 na 381 koní (točivý moment pak na 500 Nm). Kromě toho byly chybějící čtyři válce nahrazeny elektromotorem, jenž přihazuje dalších 224 koní a 300 Nm. Celkově tak souprava může nabídnout maximálně 431 koní (výkonové špičky obou motorů se zjevně nepřekrývají, kdyby vám neseděly počty).

O jízdní dynamice se automobilka nezmiňuje, ostatně v tomto případě není ani tak podstatná. Dá se totiž předpokládat, že majitele nikdy neuvidíte za volantem, nýbrž vždy jen v zadní části vozu. Zmínit proto můžeme pouze kombinovanou spotřebu 7,3 l/100 km, jenž odpovídá japonskému normovanému cyklu. Kromě palivové nádrže pak má Century k dispozici nikl-metal hydridové baterie o zatím neznámé kapacitě.

Jelikož tím je výčet odhalené techniky prakticky u konce, můžeme motorový prostor opustit. Zamíříme raději k rozměrům, kde se počítá s délkou 5 335 milimetrů, šířkou 1 930 mm a výškou 1 505 mm. Rozvor pak narostl o 65 mm na 3 090 mm, z čehož profitují hlavně cestující vzadu. Ti zároveň ocení i snížení podlahy o 15 mm, jenž má usnadnit nastupování a vystupování. Strop byl oproti tomu zvýšen.

Jakmile přitom otevřete zadní dveře, jenž jsou oproti Rolls-Roycu ryze konvenční, bude vás nejspíše čekat jedno překvapení, a tím je velurový potah sedadel i některých dalších částí kabiny. Dané čalounění totiž na Starém kontinentu rozhodně nemáme spojené s absolutním luxusem, v Japonsku je tomu ale s ohledem na tradice jinak. A pokud na tom navíc trváte, dodá vám značka místo něj kůži.

Dále je možné počítat s dřevěnými dekory, látkovým stropem zdobeným mřížovaným motivem či multimédii pro zadní sedadla, jenž zahrnují 20 reproduktorů, 12kanálový zesilovač a dvojici displejů. Větší 11,6palcový přitom slouží zábavě, zatímco skrze 7palcový lze ovládat klimatizaci a masážní strojek zabudovaný do levého zadního sedadla. Z toho pravého předního se pak vyklápí podložka pod nohy.

Kromě luxusu Toyota samozřejmě zapracovala také na bezpečnosti, díky čemuž lze již standardně počítat s autonomními brzdami, detekcí chodců i aut ve slepém úhlu, monitoringem jízdních pruhů či adaptivním tempomatem a světly. Design zadních lamp přitom odpovídá originálu z konce 60. let, použita však samozřejmě již byla technologie LED. Totéž lze ostatně říci o čelních partiích.

Zmínit dále můžeme ještě systém Helpnet, který je automatickým asistentem reagujícím v případě nehody. Jakmile jsou totiž aktivovány airbagy, vůz se spojí s policií a hasiči. Na základě dat získaných senzory, jimiž je nová Toyota Century doslova protkána, pak systém navíc dokáže vyhodnotit, zda jde o lehčí či těžší nehodu a v případě potřeby si vyžádá i přílet vrtulníku.

Lze již jen dodat, že kromě výše zmíněného Toyota zapracovala na elektronicky ovládaném vzduchovém podvozku i odhlučnění. Dojít tedy mělo k maximalizaci komfortu. Za to si přitom automobilka účtuje tučných 19,6 milionu yenů. To je 3 968 500 Kč, na Toyotu velké peníze, také lze ale tuto sumu vnímat jinak - jako Rolls-Royce za poloviční cenu. S ohledem na zachování exkluzivity i náročnou ruční výrobu se má měsíčně prodat 50 aut. Ani to ale není úplně málo, uvážíme-li, že jinde než v Japonsku Century oficiálně nekoupíte...


Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 1 - Toyota Century 2018 prvni sada 01Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 2 - Toyota Century 2018 prvni sada 02Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 3 - Toyota Century 2018 prvni sada 03Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 4 - Toyota Century 2018 prvni sada 04Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 5 - Toyota Century 2018 prvni sada 05Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 6 - Toyota Century 2018 prvni sada 06Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 7 - Toyota Century 2018 prvni sada 07Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 8 - Toyota Century 2018 prvni sada 08Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 9 - Toyota Century 2018 prvni sada 09Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 10 - Toyota Century 2018 prvni sada 10Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 11 - Toyota Century 2018 prvni sada 11Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 12 - Toyota Century 2018 prvni sada 12Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 13 - Toyota Century 2018 prvni sada 13Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 14 - Toyota Century 2018 prvni sada 14Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 15 - Toyota Century 2018 prvni sada 15Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 16 - Toyota Century 2018 prvni sada 16Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 17 - Toyota Century 2018 prvni sada 17Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 18 - Toyota Century 2018 prvni sada 18Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 19 - Toyota Century 2018 prvni sada 19Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 20 - Toyota Century 2018 prvni sada 20Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 21 - Toyota Century 2018 prvni sada 21Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 22 - Toyota Century 2018 prvni sada 22Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 23 - Toyota Century 2018 prvni sada 23Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 24 - Toyota Century 2018 prvni sada 24Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 25 - Toyota Century 2018 prvni sada 25Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 26 - Toyota Century 2018 prvni sada 26Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 27 - Toyota Century 2018 prvni sada 27Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 28 - Toyota Century 2018 prvni sada 28Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 29 - Toyota Century 2018 prvni sada 29Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 30 - Toyota Century 2018 prvni sada 30Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu - 31 - Toyota Century 2018 prvni sada 31
Toyota představila svou novou vlajkovou loď. Limuzína Century bude i nadále vyhrazena pouze japonskému trhu

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.