Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu
28.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rolls-Royce je automobilovou značkou, s níž v podstatě nikdo přímo nesoupeří, třebaže Bentley se mu blíží. Japonci ale svého konkurenta mají, po 21 letech konečně i v nové generaci.
Tuto limuzínu favorizuje císař, politici, bohatí byznysmeni i vysoce postavení členové Yakuzy. Říká si Toyota Century a jde opravdu o japonské ztvárnění Rolls-Roycu, ten nejluxusnější vůz, jaký Země vycházejícího slunce světu kdy dala. S první generací přitom automobilka vyrukovala v roce 1967 u příležitosti nedožitých stých narozenin Sakichi Toyody, zakladatele celého impéria. Tato skutečnost ostatně ovlivnila i jméno tehdy zcela nového modelu.
Nyní se píše rok 2018 a Toyota vyrukovala s třetí generací, což je na oněch více než padesát let opravdu málo. Dáno je to faktem, že originál vydržel v prodeji až do roku 1997. A i jeho nástupce se vyznačoval dlouhověkou životností. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby se čtvrtou generací automobilka vyrukovala až někdy za dvacet let. Umožní ji to přitom konzervativní design a hybridní technika pod kapotou.
Stejně jako první generace i ta zatím poslední počítá s osmiválcovou pohonnou jednotkou, jenž nahrazuje dosavadní dvanáctiválec. Pětilitrový objem se přitom nezměnil, výkon však vyšplhal z 280 na 381 koní (točivý moment pak na 500 Nm). Kromě toho byly chybějící čtyři válce nahrazeny elektromotorem, jenž přihazuje dalších 224 koní a 300 Nm. Celkově tak souprava může nabídnout maximálně 431 koní (výkonové špičky obou motorů se zjevně nepřekrývají, kdyby vám neseděly počty).
O jízdní dynamice se automobilka nezmiňuje, ostatně v tomto případě není ani tak podstatná. Dá se totiž předpokládat, že majitele nikdy neuvidíte za volantem, nýbrž vždy jen v zadní části vozu. Zmínit proto můžeme pouze kombinovanou spotřebu 7,3 l/100 km, jenž odpovídá japonskému normovanému cyklu. Kromě palivové nádrže pak má Century k dispozici nikl-metal hydridové baterie o zatím neznámé kapacitě.
Jelikož tím je výčet odhalené techniky prakticky u konce, můžeme motorový prostor opustit. Zamíříme raději k rozměrům, kde se počítá s délkou 5 335 milimetrů, šířkou 1 930 mm a výškou 1 505 mm. Rozvor pak narostl o 65 mm na 3 090 mm, z čehož profitují hlavně cestující vzadu. Ti zároveň ocení i snížení podlahy o 15 mm, jenž má usnadnit nastupování a vystupování. Strop byl oproti tomu zvýšen.
Jakmile přitom otevřete zadní dveře, jenž jsou oproti Rolls-Roycu ryze konvenční, bude vás nejspíše čekat jedno překvapení, a tím je velurový potah sedadel i některých dalších částí kabiny. Dané čalounění totiž na Starém kontinentu rozhodně nemáme spojené s absolutním luxusem, v Japonsku je tomu ale s ohledem na tradice jinak. A pokud na tom navíc trváte, dodá vám značka místo něj kůži.
Dále je možné počítat s dřevěnými dekory, látkovým stropem zdobeným mřížovaným motivem či multimédii pro zadní sedadla, jenž zahrnují 20 reproduktorů, 12kanálový zesilovač a dvojici displejů. Větší 11,6palcový přitom slouží zábavě, zatímco skrze 7palcový lze ovládat klimatizaci a masážní strojek zabudovaný do levého zadního sedadla. Z toho pravého předního se pak vyklápí podložka pod nohy.
Kromě luxusu Toyota samozřejmě zapracovala také na bezpečnosti, díky čemuž lze již standardně počítat s autonomními brzdami, detekcí chodců i aut ve slepém úhlu, monitoringem jízdních pruhů či adaptivním tempomatem a světly. Design zadních lamp přitom odpovídá originálu z konce 60. let, použita však samozřejmě již byla technologie LED. Totéž lze ostatně říci o čelních partiích.
Zmínit dále můžeme ještě systém Helpnet, který je automatickým asistentem reagujícím v případě nehody. Jakmile jsou totiž aktivovány airbagy, vůz se spojí s policií a hasiči. Na základě dat získaných senzory, jimiž je nová Toyota Century doslova protkána, pak systém navíc dokáže vyhodnotit, zda jde o lehčí či těžší nehodu a v případě potřeby si vyžádá i přílet vrtulníku.
Lze již jen dodat, že kromě výše zmíněného Toyota zapracovala na elektronicky ovládaném vzduchovém podvozku i odhlučnění. Dojít tedy mělo k maximalizaci komfortu. Za to si přitom automobilka účtuje tučných 19,6 milionu yenů. To je 3 968 500 Kč, na Toyotu velké peníze, také lze ale tuto sumu vnímat jinak - jako Rolls-Royce za poloviční cenu. S ohledem na zachování exkluzivity i náročnou ruční výrobu se má měsíčně prodat 50 aut. Ani to ale není úplně málo, uvážíme-li, že jinde než v Japonsku Century oficiálně nekoupíte...
Toyota představila svou novou vlajkovou loď. Limuzína Century bude i nadále vyhrazena pouze japonskému trhu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
29.1.2025
Nejčtenější články
- Nevěřte „zachráncům”, kteří tvrdí, že přichází napravit chaos, jenž sami způsobili
31.12.2024 - Špatný den v práci? Dělník Kie soustavně zapomínal přišroubovat části auta, 23 tisíc vozů teď kvůli němu musí do servisů
31.12.2024 - Tři závodníci při noční honičce vypekli s policií, nechytila ani jednoho z nich
31.12.2024 - Rozklad největšího evropského výrobce motorek pokračuje, bez kupce krach zabije i jeho závodní aktivity
31.12.2024 - K mání je dodnes nový Citroën Xantia po jediném majiteli, posel z minulosti vás vrátí do zlatých časů francouzských aut
31.12.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.30. 23:32 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 01.30. 21:01 - M.Z.
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 01.28. 15:13 - pavproch