Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody
12.9.2020 | Petr Prokopec
Móda zavedená Američany se šíří světem aut. Podobné ovládání dostává stále více vozů, ne každý ale hodlá zamířit stejným směrem.
Před několika málo lety Tesla v podstatě odstartovala elektrickou revoluci. Souběžně s alternativním pohonem přitom dorazily také rozměrné displeje ve tvarů tabletů, do kterých bylo soustředěno prakticky veškeré ovládání vozu. Na první pohled tento způsob integrace mohl dávat smysl, neboť vše bylo pěkně pohromadě. Jenže na druhou stranu je třeba dodat, že vyžadoval a vlastně stále vyžaduje, aby se na něj řidič soustředil a zejména na horších silnicích obtížně hledal to, čeho se chce vlastně dotknout.
To znamená, že šofér musí sundat oči z vozovky a podobné „tablety”, hlavně ty postavené na výšku, tak zvyšují riziko nehody. Tuto skutečnost si nejspíše uvědomila i samotná Tesla, která již v případě Modelu 3 zmiňovaný tablet alespoň převrátila na šířku. Ještě více si jej ovšem začíná uvědomovat část konkurence, které je bližší klasické uspořádání interiéru, třebaže v digitálním provedení.
Jak to vypadá v praxi, ukázal Nissan u nového modelu Ariya. Ten stejně jako jeho koncept nedostal do vínku „tablet”, nýbrž horizontálně položený středový displej, který navazuje na digitální přístrojový štít. A je to tak schválně, nejde o projev neschopnosti Japonců jít s dobou.
„Během řízení se lidské oko přirozeně pohybuje ze strany do strany,“ říká Tomomichi Uekuri, jeden z vedoucích techniků divize zaměřené na interakci mezi člověkem a vozem. „Lidé proto zaznamenají více informací, pokud jsou umístěné horizontálně. Takto ostatně funguje periferní vidění.“ Mimo to Nissan poukazuje na možnost přiblížení těchto informací směrem k vozovce, díky čemuž řidič dokáže sledovat obojí, tedy jak digitální obrazovku, tak i provoz.
To zní jako dobré vysvětlení, jakkoliv je nutné dodat, že postupem času nemusí být relevantní. Do nových aut totiž stále častěji proniká autonomní řízení, v jehož případě je vlastně jedno, zda máte uvnitř monstrózní tablet či pouze širokoúhlou obrazovku, provoz sledovat netřeba. Je ale otázkou, zda se za našich životů, či vůbec někdy, skutečně autonomních vozů dočkáme. Třeba zakladatel Applu to považuje za nemožné.


















Nissan dnes již sériovým modelem Ariya ukázal, že nehodlá jít cestou tabletů. Zástupce automobilky vysvětlil, proč míří tímto směrem. Foto: Nissan
Zdroj: Nissan
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 6 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 7 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 9 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 10 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva