Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci odhalili nový motor bez turba, má být silný i úsporný. A přidali i další novinky
27.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový motor bez přeplňování je dnes skoro raritou, tím spíše pak u značek hlavního proudu. Toyota ale s takovým přichází a má pro to dobré důvody.
Na ženevském autosalonu pochopitelně nebude chybět Toyota, jedna z největších světových automobilek. Její hlavní novinkou bude koncept nové generace Supry, který by rovnou měl dorazit v závodním hávu. Krom toho ovšem japonská automobilka na svém stánku představí také řadu technologických inovací, jenž mají spojitost s modulární platformou TNGA. Tu přitom Toyota začíná používat napříč stále širším spektrem nabídky.
V prvé řadě to bude nový benzinový dvoulitrový čtyřválec Dynamic Force. Pozoruhodný je už svým objemem a také přirozeným plněním - nový motor bez turba je v dnešní době raritní věc. Toyota říká, že s atmosférickým plněním lze dosáhnout lepšího poměru dynamiky a spotřeby ve skutečném světě a nové, realističtější pojetí testů spotřeby dovoluje takovým motorům obstát i v nich.
Motor se pyšní 40procentní termální účinností, což je u benzinové jednotky obdivuhodné číslo. Oproti předchozím jednotkám má produkovat více točivého momentu a tedy i výkonu v jakýchkoliv otáčkách, za což vděčí i neobvykle vysokému kompresnímu poměru 13:1. V této fázi naladění přitom agregát dává k dobru 171 koní a 205 Nm, v případě hybridního provedení pak lze počítat s kompresním poměrem 14:1, výkonem 146 koní a točivým momentem 180 Nm. To nejsou špatné hodnoty, třebaže točivé momenty jsme v „turboéře” zvyklí vídat jinde. Žádný konkrétní údaj o spotřebě paliva automobilka nezveřejnila, při zmíněné účinnosti ale lze věřit, že bude hodně nízká.

Nový benzinový dvoulitr Dynamic Force dává až 171 koní a sibue
Další novinkou je hybridní systém THS II, který přebírá řadu technologií od modelu Prius s 1,8litrovým motorem. Vůči předchozímu provedení tu však máme kompaktnější rozměry, nižší hmotnost a vylepšenou termální účinnost. Toyota přitom počítá s umístěním jednotky Power Control Unit, která je sama o sobě o 20 % menší a 10 % lehčí než dříve, u zadní nápravy. Elektromotor pak produkuje 109 koní a 202 Nm, Ni-mh baterie jsou složené ze 180 článků místo dosavadních 168.
Hybridní systém užívá nikl-metal-hydridových baterií
Z motorového prostoru se můžeme přesunout k pohonu všech kol, který může být s novými jednotkami spárován. V případě ryze benzinových agregátů značka nabídne systém Dynamic Torque Vectoring, jenž zvládá upravovat dodávku výkonu nejen mezi nápravami, ale také mezi zadními koly kvůli zlepšení ovladatelnosti. Tato technologie přitom není založena na přibržďování vnitřního kola, místo toho jde o skutečné vektorování točivého momentu, jehož větší porce míří na vnější kolo.
S ohledem na aktuální tlaky na snižování emisí a spotřeby asi nepřekvapí, že Toyota počítá s automatickým systémem, který zvládá deaktivovat zadní kola v situacích, kdy jejich pohon není potřeba. O trochu jiné je to ovšem u pohonu všech kol hybridních vozů, kde zadní nápravu má na starosti elektromotor. Systém přitom slouží k navýšení trakce a k lepší kontrole trakce, zmíněná elektrická jednotka pak navíc oproti minulosti dodává zadním kolům o 30 % více točivého momentu.
Toyota představí hned dva různé systémy pohonu všech kol. Jeden je určen benzinovým vozům, druhý hybridům
Zmínit můžeme ještě nové převodovky, mezi něž patří šestistupňový manuál. Ten je oproti minulosti o 7 kilogramů lehčí a 24 milimetrů kratší, což z něj dle Toyoty dělá jednu z nejmenších převodovek na světě. Mimo to značka představí i nový automat Direct Shift-CVT, jenž má potlačovat tradiční neduh převodovek CVT a nabídne tzv. startovací rychlost, u které lze počítat s výraznějším zátahem. Dáno je to tím, že v tento moment automat spoléhá na ozubené soukolí, nikoliv na řemen.
Počítat můžeme také s příchodem nových převodovek, a sice šestistupňového manuálu (na snímku vlevo) a CVT
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nejnovější články
S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
včeraMajiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
včeraTak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
včeraVW chce zastavit kolaps v Číně s pomocí trojice novinek, nejspíš to znovu bere za špatný konec
včeraMercedes musel zdražit svá auta v Evropě až o 740 tisíc Kč, a to na ně jen praskla dávno známá lež
včera
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.10. 21:16 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 04.10. 15:36 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.10. 14:57 - GeneHawkins
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 14:30 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.09. 14:05 - pavproch
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.09. 08:11 - spooon
- Mercedes - auto pro masy 04.08. 19:34 - M.Z.