Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci odhalili nový motor bez turba, má být silný i úsporný. A přidali i další novinky
27.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový motor bez přeplňování je dnes skoro raritou, tím spíše pak u značek hlavního proudu. Toyota ale s takovým přichází a má pro to dobré důvody.
Na ženevském autosalonu pochopitelně nebude chybět Toyota, jedna z největších světových automobilek. Její hlavní novinkou bude koncept nové generace Supry, který by rovnou měl dorazit v závodním hávu. Krom toho ovšem japonská automobilka na svém stánku představí také řadu technologických inovací, jenž mají spojitost s modulární platformou TNGA. Tu přitom Toyota začíná používat napříč stále širším spektrem nabídky.
V prvé řadě to bude nový benzinový dvoulitrový čtyřválec Dynamic Force. Pozoruhodný je už svým objemem a také přirozeným plněním - nový motor bez turba je v dnešní době raritní věc. Toyota říká, že s atmosférickým plněním lze dosáhnout lepšího poměru dynamiky a spotřeby ve skutečném světě a nové, realističtější pojetí testů spotřeby dovoluje takovým motorům obstát i v nich.
Motor se pyšní 40procentní termální účinností, což je u benzinové jednotky obdivuhodné číslo. Oproti předchozím jednotkám má produkovat více točivého momentu a tedy i výkonu v jakýchkoliv otáčkách, za což vděčí i neobvykle vysokému kompresnímu poměru 13:1. V této fázi naladění přitom agregát dává k dobru 171 koní a 205 Nm, v případě hybridního provedení pak lze počítat s kompresním poměrem 14:1, výkonem 146 koní a točivým momentem 180 Nm. To nejsou špatné hodnoty, třebaže točivé momenty jsme v „turboéře” zvyklí vídat jinde. Žádný konkrétní údaj o spotřebě paliva automobilka nezveřejnila, při zmíněné účinnosti ale lze věřit, že bude hodně nízká.

Nový benzinový dvoulitr Dynamic Force dává až 171 koní a sibue
Další novinkou je hybridní systém THS II, který přebírá řadu technologií od modelu Prius s 1,8litrovým motorem. Vůči předchozímu provedení tu však máme kompaktnější rozměry, nižší hmotnost a vylepšenou termální účinnost. Toyota přitom počítá s umístěním jednotky Power Control Unit, která je sama o sobě o 20 % menší a 10 % lehčí než dříve, u zadní nápravy. Elektromotor pak produkuje 109 koní a 202 Nm, Ni-mh baterie jsou složené ze 180 článků místo dosavadních 168.
Hybridní systém užívá nikl-metal-hydridových baterií
Z motorového prostoru se můžeme přesunout k pohonu všech kol, který může být s novými jednotkami spárován. V případě ryze benzinových agregátů značka nabídne systém Dynamic Torque Vectoring, jenž zvládá upravovat dodávku výkonu nejen mezi nápravami, ale také mezi zadními koly kvůli zlepšení ovladatelnosti. Tato technologie přitom není založena na přibržďování vnitřního kola, místo toho jde o skutečné vektorování točivého momentu, jehož větší porce míří na vnější kolo.
S ohledem na aktuální tlaky na snižování emisí a spotřeby asi nepřekvapí, že Toyota počítá s automatickým systémem, který zvládá deaktivovat zadní kola v situacích, kdy jejich pohon není potřeba. O trochu jiné je to ovšem u pohonu všech kol hybridních vozů, kde zadní nápravu má na starosti elektromotor. Systém přitom slouží k navýšení trakce a k lepší kontrole trakce, zmíněná elektrická jednotka pak navíc oproti minulosti dodává zadním kolům o 30 % více točivého momentu.
Toyota představí hned dva různé systémy pohonu všech kol. Jeden je určen benzinovým vozům, druhý hybridům
Zmínit můžeme ještě nové převodovky, mezi něž patří šestistupňový manuál. Ten je oproti minulosti o 7 kilogramů lehčí a 24 milimetrů kratší, což z něj dle Toyoty dělá jednu z nejmenších převodovek na světě. Mimo to značka představí i nový automat Direct Shift-CVT, jenž má potlačovat tradiční neduh převodovek CVT a nabídne tzv. startovací rychlost, u které lze počítat s výraznějším zátahem. Dáno je to tím, že v tento moment automat spoléhá na ozubené soukolí, nikoliv na řemen.
Počítat můžeme také s příchodem nových převodovek, a sice šestistupňového manuálu (na snímku vlevo) a CVT
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 5 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejčtenější články
Nejprodávanější auta Evropy za rok 2024 zpochybňují teze o všeobjímající popularitě SUV, o alternativních pohonech ani nemluvě
24.1.2025Neúspěšný německý kancléř nepochopil vůbec nic. Chce ještě víc popírat realitu celoevropskými dotacemi na elektromobily
24.1.2025Policie objevila les plný ukradených Land Roverů, byla v něm víc než polovina loni odcizených aut
24.1.2025Stále víc řidičů elektrických aut přichází na to, že obsloužit s nimi dovolenou je velká osina v zadnici
24.1.2025Téměř nejeté moderní BMW za 250 tisíc Kč není vtip ani omyl. „Jen” je ošklivé, nechtěné, má automat a nejhorší barvu
24.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva