Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jak vznikal design nových Škod Kodiaq a Karoq? Jeden z autorů odhalil pozadí
23.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kodiaq s Karoqem příchází pro Škodu se zcela nově pojatým designem. Není to náhoda, cesta vedoucí k dnešním výsledkům byla ale opravdu dlouhá.
Není tomu dlouho, co se o Škodě Kodiaq rozpovídal šéf mladoboleslavské automobilky Bernhard Maier. Dle jeho názoru je velké SUV pro značku stěžejním modelem, neboť ji napomůže ve vstupu na nové trhy. Zároveň zvýší i prodeje a z nich plynoucí zisky. Není tedy těžké pochopit, proč s tak velkým SUV a vůbec prvním vozem schopným pobrat až sedm osob automobilka vyrukovala.
Tato slova pronesl Maier chvíli před dalšího nového modelu Karoq, od kterého automobilka očekává snad ještě více. Na trhu míří o něco níže, designově je ale Kodiaqu velmi blízký a potvrzuje očekávané nastolení jednotné designové linie pro všechna nová SUV Škody. Jak ale tento design vznikal? Právě na jeho pozadí se podíváme a je to zajímavé povídání. Neboť i když vám něco takového jako „namalování nového auta” může přijít banální, jde o dost složitý proces - designéři s prací na těchto dvou modelech začali už na přelomu let 2012 a 2013.
Promluvil o tom šéf venkovního designu Škody Karl Neuhold, který na vzhledu vozu spolupracoval s Jozefem Kabaněm, donedávna šéfdesignérem značky. Ten říká, že práce na voze, který míří do zcela nového segmentu, bývá ošidná. Je totiž třeba přijít s vizáží, která se bude líbit a nikoliv vzbuzovat kontroverze, jako se to „povedlo” značce Bentley v případě konceptu EXP 9 F. Obavy však převážila příležitost stvořit něco zcela od začátku, a to vlastně nikoliv jen v rámci Škody, ale také celého koncernu.
„S programem pro nová SUV jsme odstartovali na přelomu let 2012 a 2013, přičemž v prvé řadě jsme se soustředili na sedmimístný model - něco, co bychom zařadili nad Yeti. V takovém případě jsme použili platformu MQB A, a dostali jsme tedy vůz s širším rozchodem kol,“ říká k novinkám Neuhold.
„Pro designéry je tou nejlepší věcí odstartovat s čistým listem papíru a novým programem - a to jsme měli k dispozici. Když máte příliš mnoho omezení, příliš mnoho připomínek ze všech stran, lidi říkající, co musíte a nesmíte... Zapomeňte na to,“ říká dále Neuhold s tím, že za tohoto stavu měli luxus téměř dvou let na práci na něčem zcela novém.
Šéfa venkovního designu bez okolků přiznává, že Kodiaq a nový Karoq jsou sourozenci ze stejného „rodu“. I proto Yeti muselo být přejmenováno, neboť Karoq dostal zcela odlišný design než předchůdce. „Yeti byl polarizující, jeho design byl příliš odlišný od čehokoli. Karoq vzešel z Kodiaqu, ale má též svou identitu,” konstatuje Neuhold a dodává, že se stejným stylem mohou počítat i Kodiaq Coupe a malé SUV, s jejichž příchodem můžeme počítat v příštím, respektive přespříštím roce. I každý z těchto vozů však má disponovat unikátním charakterem.
Základ nového designu škodováckých SUV lze dle Neuholda z našeho pohledu vysledovat zpět do roku 2014, kdy Škoda představila koncept Vision C. Ten vyjadřoval základní myšlenky, které on a Kabaň při navrhování vozu měli. Na jedné straně totiž měla sice stát silná identita vyjádřená skrze výrazný a robustní design, na straně druhé ale byl kladen důraz na čisté linie, harmonické proporce a umělecky vysochané tvary. Podle jeho slov.
Následovala tedy strategie, která zabrala nikoliv hodiny či dny či týdny, ale měsíce a roky. „Nejprve probíhá designový briefing, to je naprostý počátek. Poté si uděláme průzkum trhu: 'Co dělají naši konkurenti?'. Od tohoto bodu se můžeme přesunout ke skicám, přičemž důležité jsou prý hlavně proporce. „Design je hlavně o proporcích. Výsledek můžete dekorovat, jak se vám zlíbí, ale pokud proporce nejsou správné, je to k ničemu,” poznamenává Neuhold.
„Následně vzniknou tři nebo čtyři konkrétnější návrhy, přičemž jednotliví designéři proti sobě soupeří. Následují vyřazovací kola, kdy ze čtyř verzí jsou vybrány dvě, poté jedna, a poté se pokračuje s touto variantou, kdy se zatlačí tady a přidá támhle. V případě Škody Kodiaq se nápady rojily v průběhu času, neboť jsme měli interní designovou soutěž a krok za krokem jsme pokračovali tou správnou cestou.“
„Tady jsme měli tři návrhy - ale byla tu i spousta dalších myšlenek, ať už šlo o exteriér, interiér či přispění externích partnerů. Nakonec byla zvolena varianta, která pocházela přímo od designérů značky, přičemž jsme ji dokončili nejlépe, jak to jen bylo možné. Na silnice jsme tak mohli dostat opravdu skvělý vůz,“ pokračuje v jisté samochvále Neuhold. Vzápětí ale dodává, že jako po másle veškeré věci nešly.
Důvodem byly mantinely dané účelem vozu, který vyžadoval sedmimístný vůz. Takové modely se ovšem velmi často vyznačují rovnou střešní linií a hranatým designem, který montáž tří řad sedadel umožní. Kodiaq ovšem měl být navržen jako dynamický, což vyústilo v náročné stylizování zádě.
„Museli jsme trochu bojovat s našimi techniky ohledně rohů. Vzadu byste totiž měli sedět vzpřímeně, nikoliv zkrouceně. V případě zádě je totiž vše přesně tam, kde to mít nechcete - úchyty dveří, zadní brzdové světlo. Nakonec to byla otázka milimetrů, abychom vše udělali správně,“ popisuje nejnáročnější oblast šéf venkovního designu, výsledek si ale znovu chválí - prý na trhu neexistuje dynamičtěji vyhlížející sedmimístné SUV.
Vedle toho byl prý návrh přídě v podstatě „brnkačka“. I přesto také v tomto ohledu existovaly jisté hranice, které nebylo možné překročit. Tou nejpodstatnější byla firemní identita. Proto Kodiaq již při prvním pohledu na čelní partie vypadá jako typická Škoda. Týká se to i světel, která nesměla být stylizovaná jako u Superbu, neboť by se ztratil „výraz SUV“. A také proto bylo sáhnuto po „čtyřokém” designu.
„Pokud se podíváte na čtyřoké rozložení přídě, klasické modely je mají vcelku vzdálené neboť mlhovky jsou posunuty dolů. V případě SUV jsme je ale posunuli nahoru, abychom přišli s novou identitou. Nyní jsou mlhovky v pozici, kdy auto dává najevo, že je to off-road. Byla to ale výzva - hlavní světlomety jsou totiž diodové, pročež jsme mezeru mezi nimi stáhli na úplné minimum 107 milimetrů. To ještě nikdo neudělal.“
Výsledkem je unikátní výraz čelních partií, kterým byl ozdoben i koncept Vision S z loňského roku. Na něm si Škoda hlavně ověřovala, že designový tým postupoval správně. „Lidé nám říkali, že vypadá drsně a silně, a to pro nás znamenalo hodně.“ Nebylo tak vlastně překvapivé, že vzápětí oficiální požehnání zamířilo také k sériové verzi, která je od počátku roku v showroomech. A Karoq na ni brzy naváže kráčením po snad už dobře umetené cestě.
A co se Neuholdovi na novinkách líbí nejvíce? „Jejich celkový výraz. Jsou drsné a charakterní,” říká. Jestli to vidíte stejně, posuďte sami...
Designový tým dostal nebývalou svobodu, zároveň však na jeho bedrech ležel nemalý tlak. Neuholda vidíme na poslední fotografii
Koncept Vision S byl cestou k ověření, zda práce Kabaně a Neuholda na designu proběhla ke spokojenosti publika
Následovalo tedy oficiální požehnání pro Kodiaq...
...i čerstvě představený Karoq
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 3 hodinami - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera
Nejnovější články
- První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
před 2 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 3 hodinami - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
před 4 hodinami - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádná své vozy do Evropy nedováží
před 5 hodinami - Ford začal prodávat obří motor 7,3 V8 s víc než 1 000 koní výkonu, ještě levněji nabízí 811koňový pětilitr
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 16:40 - denis
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 13:39 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus