Jaguar XJ_e: méně elektřiny, více benzinu, více smyslu

Jaguar se svým partnery vyvinul a postavil realisticky působící hybridní koncept v karoserii XJ. Britské občany už to stálo přes 300 milionů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jaguar XJ_e: méně elektřiny, více benzinu, více smyslu

30.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Jaguar XJ_e: méně elektřiny, více benzinu, více smyslu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jaguar se svým partnery vyvinul a postavil realisticky působící hybridní koncept v karoserii XJ. Britské občany už to stálo přes 300 milionů.

Součástí Festivalu rychlosti v Goodwoodu je kromě jiného také pavilon Fos-Tech, který je vyhrazen různým druhům konceptů od plug-in hybridů, přes studie s vodíkovými články, až po elektromobily. V těchto dnech byste tam našli třeba Tata Megapixel, Opel RAK-e a ve světové premiéře také nový Jaguar XJ_e.

Na rozdíl od staršího prototypu nazvaného XJ Limo-Green s elektromotorem a 1,2litrovým motorem v roli generátoru vypadá další počin Jaguaru poněkud konvenčněji. Místo obvyklého pětilitrového osmiválce se pod přední kapotou krčí přímovstřiková řadová čtyřka o objemu 2,0 litru s turbodmychadlem o výkonu 240 koní z Range Roveru Evoque, která se nově dostala také do modelu XF.

Pohonná jednotka je spojena s upravenou osmistupňovou automatickou převodovkou, jejíž součástí je také elektromotor o výkonu 94 koní, napájený soustavou akumulátorů o kapacitě 12,8 kWh a neznámé hmotnosti. Celkový výkon auta je udáván součtem obou hodnot, tedy 334 koňských sil.

Automobilka tvrdí, že XJ-e umí akcelerovat z nuly na stovku za 6,5 sekundy, podle normy ujede čistě na elektřinu 40 kilometrů a díky nesmyslné metodice měření tak vychází průměrná spotřeba na 3,2 litru na 100 km. Nejvyšší rychlost vozu činí 250 km/h a jeho dojezd (při neznámem objemu nádrže, která může být jiná než v sériovém XJ) téměř 1 100 kilometrů.

Jaguar XJ_e vznikl v rámci projektu REEVolution, jehož součástí jsou kromě JLR (Jaguar-Land Rover) také společnosti Lotus Engineering, Nissan, Xtrac, Think, Axeon nebo EVO Electric. Vzájemná spolupráce několika firem je jistě v pořádku, pokud jsou zainteresované společnosti přesvědčeny o výhodách, bohužel ale ani tohle není zcela nezištná kooperace. Projekt není financován pouze soukromými prostředky zmiňovaných účastníků, ale odčerpává také peníze britským daňovým poplatníkům. Jen od roku 2010 jim spolkl v přepočtu přes 300 milionů korun.

Ačkoli systém pohonu XJ_e vypadá docela realisticky a nápadně podobně technice používané německými značkami, Jaguar o možné produkci zatím mírně mlží. Podle technického ředitele Boba Joyce koncept ukazuje, že se můžeme „v blízké budoucnosti těšit na nějaké zajímavé produkty JLR s nízkými emisemi uhlíku,“ to řekl pro britský Autocar.


Jaguar XJ_e: méně elektřiny, více benzinu, více smyslu - 1 - Jagua XJ_e 01Jaguar XJ_e: méně elektřiny, více benzinu, více smyslu - 2 - Jagua XJ_e 02Jaguar XJ_e: méně elektřiny, více benzinu, více smyslu - 3 - Jagua XJ_e 03Jaguar XJ_e: méně elektřiny, více benzinu, více smyslu - 4 - Jagua XJ_e 04
Výkony, akcelerace i nejvyšší rychlost, to vše vypadá působivě, vážnost vozu však příliš nevylepšuje přehnaně optimistická průměrná spotřeba 3,2 l/100 km

Zdroj: Autocar

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.