Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar XF, XJ a XK 2013: nové motory, nové modely a hlavně pohon všech kol
17.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Více změn na jednom autosalonu britská značka ještě nepředstavila. V Paříži si na prohlídku sedanů XF a XJ a kupé a kabrioletu XK vyhraďte celý den.
Pokud patříte k fanouškům Jaguaru, rovnou si zamluvte letenku a vstupenku na pařížský autosalon. Britská firma hodlá právě v metropoli nad Seinou představit kompletně omlazené portfolio včetně zcela nových motorů a pohonu všech kol. Chybět samozřejmě nebude ani nový F-Type, letošní Paříž je tak pro Jaguar nejdůležitější motor show za posledních 10 let.
Jaguar XF 2013
Kde začít dříve? Asi modelem XF, u nějž je tak rozsáhlá modernizace překvapivá. Sedan konkurující třeba BMW řady 5 nebo Mercedesu-Benz třídy E byl faceliftován již v loňském roce, kdy se jeho proporce výrazně přiblížily původnímu konceptu. Pro letošek, či lépe řečeno pro modelový rok 2013, se tak očekávalo maximálně přidání nějaké té barvy. Nebo dřevěného či karbonového panelu.
Jenže letošní změny jsou nakonec ještě větší než loňské začlenění diodových světel. Týkají se totiž zcela nových motorů, které se pod přední kapotu Jaguaru XF nastěhují. Základem benzinové řady bude nový dvoulitrový čtyřválec doplněný turbodmychadlem, který produkuje 240 koní. To by mělo stačit na zrychlení 0-100 km/h za 7,5 s.
Mnohem důležitější je ale hmotnost. S pouhými 137 kg nad přední nápravou totiž XF pravděpodobně nabídne briskní ovladatelnost, zvláště když XF nabízí nejlépe vyvážené řízení ze všech modelů Jaguaru. Zajímavá je rovněž spotřeba, která by podle věrohodnější amerických norem neměla překročit 15 l/100 km ve městě a 9 l/100 na dálnici. A samozřejmě také pořizovací cena startující těsně nad milionem korun.
Tím ale facelift Jaguaru XF zdaleka nekončí. Sedan totiž dostane nově k dispozici také kompresorem přeplňovaný šestiválec, který v nabídce nahradí atmosféricky plněný osmiválec. Puristé asi zapláčou, čísla by je však mohla přesvědčit k vytažení kapesníku a otření slz. Zvláště když na vybraných trzích bude tento motor k dispozici se zcela novým pohonem všech kol.
Ten samozřejmě vychází z techniky, kterou užívá sesterský Land Rover. Pro větší sportovnost však byl u XF naladěn tak, aby za normálních okolností vysílal většinu výkonu na zadní kola. Pouze v případě prokluzu zamíří na přední kola až 50 % dostupné síly motoru. Podivné ovšem je, že čtyřkolka nezlepšila časy akcelerace z 0 na 100 km/h, dodatečná hmotnost zřejmě znovu zvítězila
Stovku pokoří XF vybavené 340koňovým šestiválcem a pohonem všech kol za 6,1 sekundy, zatímco zadokolce stačí o čtyři desetinky méně času. Také spotřebuje méně paliva (opět dle USA město: 15,7 l/100 km versus 17,6 l/100 km, dálnice: 10,1 l/100 km versus 11,3 l/100 km). Cena pak oproti přeplňovanému dvoulitru naroste o cca 100 000 Kč, zatímco čtyřkolka bude o dalších zhruba 100 000 Kč dražší.
Vrchol nabídky budou korunovat přeplňovaný XF Supercharged o výkonu 470 koní a ostrý XFR naladěný na 510 koní. Ty oproti letošku získají lepší aerodynamiku či unikátní sportovní sedadla. Stát budou zhruba stejně jako nyní (tedy od dvou a půl milionu korun nahoru), přičemž nově si budete moci připlatit třeba za výkonný audio systém Meridian.
Dopřát si samozřejmě budete moci také Speed Pack, s nímž je možné posunout omezovač z 250 na 280 km/h. Standardně pak všechny modely dostanou 8stupňový automat ZF. Bohužel se do každého modelu dostane rovněž systém Start/Stop, který má napomoci Jaguaru ve snižování spotřeby, tedy alespoň před zraky normovaných testů.
Jaguar XF byl faceliftován již loni. Letos se však čeká ještě rozsáhlejší modernizace, jejíž součástí budou kromě pohonu všech kol také nové motory
Jaguar XJ 2013
Prakticky ty samé změn, jaké se dotkly sedanu XF, čekají rovněž vlajkovou loď XJ. Tedy až na implementaci přeplňovaného dvoulitru, který by u pětimetrové limuzíny působil poněkud směšně. Při její hliníkové konstrukci by možná neměl s rozpohybováním Jaguaru až takový problém, britská firma však nechtěla, aby se její zákazníci cítili trapně, až budou svůj vůz prezentovat známým v restauraci.
Základem se proto stane šestiválec s kompresorem, na rozdíl od XF však atmosférický osmiválec o výkonu 385 koní zůstane zachován pro verzi XJL Portfolio s pohonem zadních kol. Čtyřkolka bude vyhrazena přeplňovaným motorům, přičemž stejně jako menší sedan dostane tzv. zimní režim, jenž přerozděluje výkon mezi přední a zadní nápravu v poměru 30:70.
Také XJ bude ve všech verzích vybaven osmistupňovou automatickou převodovkou a systémem Start/Stop, doplňkový paket Speed Pack ovšem zůstává vyhrazen jen pro turbem či kompresorem dopované modely. Ceny budou startovat lehce nad dvěma miliony korun, přičemž vrcholem se stane limitovaná edice XJL Ultimate za přibližně 3 500 000 Kč.
Ta již ve standardu nabídne masážní sedadla, kožené semi-anilinové čalounění či chladničku mezi zadními sedadly na šampaňské. Pro americký trh by přitom tento model měl být k dispozici pouze s osmiválcem o výkonu 510 koní, v Evropě si však budou moci zákazníci vybírat také z nového šestiválce. A chybět dokonce nebude ani třílitrová dieselová verze.
Vývoj pohonu všech kol pro Jaguar XF a XJ probíhal v testovacím areálu Land Roveru ve švédském Arjeplogu
Jaguar XJ, vlajková loď značky, benefituje ze stejných změn, jakých se dočkal model XF. Ani v tomto případě tedy nezůstane zachován atmosféricky plněný pětilitrový motor V8
Jaguar XK 2013
U kupé a kabrioletu tolik změn není, jedna je však významná. Jaguar v Paříži představí novou verzi Touring, u níž si zákazník bude moci vybírat pouze v rámci barev exteriéru a interiéru. Jinak bude jasně daná specifikace, jež zahrnuje 19palcová kola, aero paket, kožené čalounění, dřevěné obložení, vyhřívaná sedadla, 525wattový audio systém nebo zpětnou kameru.
Výhodou této specifikace je ovšem cena, která oproti stávajícímu základnímu modelu poklesne o cca 100 000 Kč. Zákazník přitom i nadále bude moci profitovat z pětilitrového osmiválce naladěného na 385 koní, který slibuje zrychlení 0-100 km/h za pět sekund a nejvyšší rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h. A to jak v případě kupé, tak i u kabrioletu.
Standardní verze XK se pak již dříve dočkala jemného faceliftu. Exteriér se tedy vyznačuje větší gramáží chromu, zatímco dovnitř je možné objednat sedadla stavitelná v 16 směrech nebo zakázkové obložení z hliníku či ořechového dřeva. Ceny se oproti stávající nabídce nebudou příliš lišit, a to ani u verzí XKR a XKR-S. Tak už máte vybráno?
Nejvýznamnější změnou u Jaguaru XK je představení základního modelu Touring, jehož cena bude díky jednotné specifikaci ponížena o 100 000 Kč
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 4 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 7 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 18:13 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie