Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar XF Sportbrake: kočka s batohem je oficiálně venku
29.2.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ živé foto) Je až k nevíře, jak velké „drama” lze udělat z odhalování nové karosářské verze dobře známého vozu. Nyní jsme ale ve finále, kombi XF je tu.
Příběh odhalování Jaguaru XF Sportbrake alias kombi se táhne již od hloubi loňského roku. Nejprve jako by Britové zkoumali, co na to poví lid, poté ale už přišli s oznámením, že kombi bude a jak se bue jmenovat, vyrojily se první ilustrace, částečná odhalení a nakonec uniklo i pár prvních fotek.
Je to docela dlouhý příběh, uvážíme-li, že s XF se vlastně nic zvláštního nestalo a přibyla mu pouze trocha plechu na zádi. Navíc Jaguar tuto proměnu nikterak zvlášť nestyděl a dokonce se proháněl po všemožných koutech Evropy jen s lehce maskovaným prototypem lákajícím na sledování vývoje této novinky na Twitteru. Možná je to tím, že předchozí (a také první a dosud jediné) „kočičí” kombi X-Type bylo symbolem tehdejšího úpadku značky a zdrojem velké nevole. Jenže problémem byl spíše X-Type jako takový než tato jeho karosářská verze a vyvozovat z tehdejšího neúspěchu jakékoli závěry pro dnešek asi nemá smysl. Tak se pojďme podívat na to, co smysl má - vlastnosti XF Sportbrake.
Pokud začneme tradičně u vzhledu, pak je třeba říci, že nový kombík přesně plní očekávání do něj vkládaná. Zepředu je to již dobře známé faceliftované XF s atraktivní nízkou přídí, zezadu pak - v souladu se svým jménem - dynamicky střižený kombík s pozvolna klesající linií střechy i zadního okna. Designéři si navíc celkem obstojně poradili se zasazením podobných koncových světel jako u sedanu do zádi praktičtější verze a minimálně na fotografiích, i přes fakticky nemalou velikost (vůz měří na délku 4 966 mm a je tedy ještě o 5 mm delší než sedan, ostatní rozměry jsou totožné), působí XF Sportbrake docela kompaktním dojmem.
Jestli se vám bude líbit, nedokážeme předjímat, máme ale zato, že těm, kterým nejsou kombíky vyloženě protivné, se XF Sportbrake zamlouvat bude.
V interiéru zůstává vše při starém, tedy až na zavazadlový prostor a vlastně i prostor pro cestující vzadu. Karoserie údajně používá od sloupku B dále 100 procent nových dílů, což se má podepsat i na 48 mm navíc pro hlavy cestujících vzadu. A kdo seděl vzadu v XF uzná, že toto jsou centimetry, které přijdou vhod. Vrátíme-li se k zavazadelníku, ten nabízí v základu 550 litrů prostoru pro harampádí všeho druhu, po sklopení zadních sedadel až 1 675. Mezi „prémiovou” konkurencí jsou to hodnoty nejvýše průměrné, toto ale dozajista není ten typ kombíku, o jehož koupi by rozhodovalo množství palet s obkladačkami, které jeho kufr pojme.
U Jaguaru navíc nemysleli jen na objem. Víko kufru obsahuje LED nasvěcující prostor za vozem při nočním nakládání materiálu, k dispozici je sklápění zadních sedadel z prostoru pro zavazadla a za příplatek i různé „rozdělovače” a další praktické vychytávky pro samotný zavazadlový prostor.
Technická stránka vozu není prosta překvapení. Čekali jsme, že Sportbrake nabídne v tomto směru totéž co sedan, opak je ale pravdou. Pro začátek bude možné kombi pořídit jen a pouze s naftovými motory - čtyřválcovou 2,2 s výkonem údajně zvýšeným na 204 koní a šestiválcovým třílitrem s 240 nebo 275 koňmi ve variantě Diesel S. Jaguar ale už dříve řekl, že se dočkáme i kombi XFR s pětilitrovými benzinovým osmiválcem s výkonem 510 koní, a tak se tedy dá očekávat, že benzinové motory přijdou ke slovu později.
Zajímavější ovšem je, že pouze provedení kombi dostalo do vínku vzduchové odpružení kol, které nahrazuje standardní tlumiče. Zvládá přizpůsobovat světlou výšku vozu aktuálnímu zatížení a i díky tomu má vůz nabídnout identický projev na silnici jako sedan. Šéfinženýr Jaguaru Mike Cross k tomu doslova řekl: „XF Sportbrake se vyrovná sedanu jak co do aerodynamiku, tak co do torzní tuhosti. Použití vzduchového odpružení nám dovolilo stvořit vůz, který nabízí unikátní kombinaci komfortu a dynamiky bez ohledu na aktuální zatížení.”
Na potvrzení těchto slov si ale ještě počkáme - už proto, že kombíku přibylo k již tak nemalé pohotovostní hmotnosti nezanedbatelných 70 kilogramů navrch.
Další detaily nám Jaguar jistě prozradí na ženevském autosalonu, kde si XF Sportbrake odbude svou veřejnou premiéru. Všechno podstatné nám ale už bez dalšího váhání řekl dnes.












XF Sportbrake dokáže zapůsobit i v reálu
Slova Jaguar a kombi neplatí za kamarádi, novému XF Sportbrake ale nelze upřít jistou ladnost.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 4 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 6 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 7 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 9 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan