Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar XE SVR V8 nabídne 550 koní, chce ale také jezdit jen za 3,8 litru
29.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Britský sedan staví na hliníku. Vyrobeny z něj budou i čtyřválce nabízející prý kultivovanost šestiválce při nižší hmotnosti.
O chystaném malém sedanu Jaguaru hovoříme již bezmála dva roky. Letos v březnu nám britská automobilka dokonce prozradila název a rozjela větší než malé zásobování tiskovými zprávami. Ta poslední se týkala podvozku, zvláště pak zadní nápravy. Dnes se pro změnu můžeme podívat na tu přední, kterou budou tvořit dvojité lichoběžníky vyrobené z litého nebo kovaného hliníku. Tento materiál je přitom pro novinku zásadní, neboť tvoří 75 procent z veškeré struktury.
Jaguar navíc dodal, že vyvinul novou vysokopevnostní slitinu zvanou RC 5754, která do značné míry používá recyklovaný hliník. Britové sice aktuálně nezmiňují, o jaké procento jde, v roce 2020 by ale veškeré modely značky měly být tvořeny ze tří čtvrtin právě z recyklovaných komponentů. Tím by měla být zaručena nejen konkurenceschopná cena, ale také ohleduplnost k přírodě.
Nejvíce ovšem Jaguar lpí na nízké hmotnosti, která by spotřebu nejslabší naftové verze měla srazit na 3,8 litru na 100 kilometrů a emise CO2 tedy pod 100 g/km. Souběžně s tím však automobilka pase také po vysoké torzní tuhosti, která napomůže zlepšení jízdních zážitků. Proto ostatně hlavní technický specialista Mark White dodává, že XE bude „ve svém segmentu skutečným vozem pro řidiče“.
K tomu napomůže rovněž poslední generace elektrického posilovače, která má vašim rukám přinést více citu i variability. V nízkých rychlostech totiž odpor nebude tak enormní, aby nebylo náročné parkování. Mimo to pak můžeme ještě počítat se systémem ASPC (All Surface Progress Control), který po stisku tlačítka přebere kontrolu nad vozem a zaručí maximum trakce.
V rámci motorů, které váží 150 kilogramů a prozatím počítají s dvoulitrovým objemem a čtyřmi válci, lze pak očekávat vyvažovací hřídele, jež napomohou kultivovanosti. V kombinaci s dvojitým přeplňováním (u základních modelů bude jen jedno dmychadlo) pak dokonce máme dostat výkon šestiválce, hmotnost pohonné jednotky ale bude o osmdesát kilo nižší.
Jen kilogramy ale Jaguar nežije, mimo to lpí také na výdrži. Takový rozvodový řetěz by tak měl vydržet po celou dobu životnosti agregátu. Vačková hřídel nového motoru pak oproti 2,2litrovému dieselu počítá s třením nižším o 17 procent, ze stejného důvodu pak zmíněné vyvažovací hřídele používají kuličková ložiska.
Tím dnešní příval informací končí, dodat tak již můžeme pouze tolik, že s ohledem na půllitrový objem válců Jaguar zvažuje také produkci 1,5litrového tříválce a třílitrového šestiválce. To je ale hudba budoucnosti, dříve máme očekávat vrchol řady. Tedy model XE SVR V8, který pod kapotou bude hostit pětilitrový osmiválec produkující 550 koní.
Jaguar XE staví na recyklovaném hliníku. Ten přispěje k nízké hmotnosti, se kterou bude u verze SVR V8 kombinován výkon 550 koní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před hodinou - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 2 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie