Jaguar XE-R: ostřejší verze dostane 495 koní, vyšlápne si na BMW M3

Britská novinka bude profitovat z osmiválce, který se pod kapotu vejde překvapivě snadno. Kromě ní dorazí rovněž verze SVR naladěná na 550 koní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jaguar XE-R: ostřejší verze dostane 495 koní, vyšlápne si na BMW M3

11.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jaguar XE-R: ostřejší verze dostane 495 koní, vyšlápne si na BMW M3

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Britská novinka bude profitovat z osmiválce, který se pod kapotu vejde překvapivě snadno. Kromě ní dorazí rovněž verze SVR naladěná na 550 koní.

Ihned po představení Jaguaru XE bylo nad slunce jasné, že vrcholem nové modelové řady nezůstane verze S osazená přeplňovaným šestiválcem o výkonu 340 koní. Mluvit se začalo především o variantě SVR, za kterou by byla zodpovědná divize Special Vehicles. V takovém případě se dal očekávat pod kapotou pětilitrový osmiválec, který by byl naladěn na 550 koní. O tomto modelu ovšem dnes až tak mluvit nebudeme, místo toho si posvítíme na mezistupeň mezi absolutním vrcholem a základní nabídkou, tedy na Jaguar XE-R.

Také tato verze dostane do vínku zmiňovanou pohonnou jednotku V8, její výkon ovšem bude odladěn na 495 koní. S tímto výkonem se Jaguar hodlá postavit zavedené německé konkurenci, zejména pak Audi RS4, BMW M3 a Mercedesu C 63 AMG. Očekávat přitom máme sprint z klidu na stovku za méně než pět sekund, což je na výkonný osmiválec poněkud vyšší hodnota. Zvláště když šestiválcové modely od čtyř kruhů (řeč je o příští generaci) a bavorské vrtule se blíží 4 sekundám.

Zajímavý je pak fakt, že podle aktuálních informací nemá Jaguar jediný problém s implementací osmiválce pod kapotu. Právě naopak se pětilitr do motorového prostoru vejde snadněji než čtyřválce od Fordu nebo z nové rodiny Ingenium. Jen u motoru se ovšem modifikace verze XE-R nezastaví, očekávat máme také poladěné adaptivní tlumiče, rychlejší osmistupňový automat či pozměněný bodykit.

Kdy ovšem tento model dorazí, to zatím není jisté. Jeden z manažerů Jaguaru ovšem uvedl, že Jaguar potřebuje zhruba rok až 18 měsíců, než bude nový model řádně zabydlen na trhu. Poté by se výrazně měly navýšit prodeje značky, díky čemuž budou moci Britové začít řádně prozkoumávat okrajová teritoria. To sice neznamená, že sportovní verze měla dorazit až po tak dlouhé době, dříve ji však nečekáme.

Ještě pozdější termín je pak spjat s příchodem absolutního vrcholu XE SVR, stejně jako můžeme očekávat další karosářské verze odvozené od nového sedanu. Dorazit přitom má minimálně kupé, které by mělo sloužit jako nepřímý nástupce modelu XK. Britské zdroje ovšem naznačují, že takové provedení bude nejspíše spojeno až s faceliftem čtyřdveřového modelu, který je naplánován na závěru roku 2017.

Důvod takového zpoždění je logický, neboť nový Jaguar XK není pro automobilku prioritou. Místo toho se značka hodlá kromě sedanu XE a jeho derivátů věnovat také prvnímu crossoveru F-Pace. Ten bude ve standardní formě odhalen letos ve Frankfurtu, také v jeho případě se ovšem dočkáme ostrého provedení R, které rovněž počítá s přeplňovaným osmiválcem o výkonu 495 koní.

Zda ovšem dorazí také provedení SVR, to je prozatím sporné. Vše bude záviset na konkrétní poptávce, ve výsledku tak prý značka může nabídnout spíše luxusní varianty namísto sportovních. I ty ovšem budou osazeny osmiválcovým motorem. Ceny vrcholných verzí modelu F-Type přitom budou namířeny proti Porsche Macan, zatímco XE-R bude startovat zhruba na úrovni BMW M3.

Tím ovšem stále ještě nejsme na konci britské expanze, očekávat totiž máme i ostrý Jaguar F-Type. Také v tomto případě neslyšíme zmínky o verzi SVR poprvé, ani tentokráte ovšem nemůžeme posloužit konkrétními fakty. Ian Hoban, ředitel projektu, totiž pouze dodává, že má „seznam nápadů, který je delší než jeho ruka“.

Jelikož na všechny tyto možnosti bylo myšleno již při vývoji základních verzí, je zřejmé, že šasí zvládne daleko vyšší výkon, zvláště v kombinaci s nižší hmotností, která by byla spojena s karbonovými vlákny. Stejně jako v případě ostrého Jaguaru F-Pace jsou ale i zde prioritou možné obchodní úspěchy.

S jistotou tedy nyní můžeme uvést pouze tolik, že Britové mají ve hře hned několik vrcholných sportovních verzí. Aktuálně ale již není jasné, který trumf vynesou jako první a kdy. A taktéž je možné, že jim nějaké to eso zůstane zastrčené v rukávu.


Jaguar XE-R: ostřejší verze dostane 495 koní, vyšlápne si na BMW M3 - 1 - Jaguar XE-R prvni render
Jaguar XE-R se již ukázal na neoficiální ilustraci...

Jaguar XE-R: ostřejší verze dostane 495 koní, vyšlápne si na BMW M3 - 2 - Jaguar XE SVR render 01Jaguar XE-R: ostřejší verze dostane 495 koní, vyšlápne si na BMW M3 - 3 - Jaguar XE SVR render 02
...stejně jako provedení SVR, které by nabídlo 550 koní

Jaguar XE-R: ostřejší verze dostane 495 koní, vyšlápne si na BMW M3 - 4 - Jaguar XE Coupe render 01Jaguar XE-R: ostřejší verze dostane 495 koní, vyšlápne si na BMW M3 - 5 - Jaguar XE Coupe render 02
Mimo to se začalo spekulovat také o variantě XE Coupe, která by byla nepřímým nástupcem Jaguaru XK

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.