Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar XE dostal pro rok 2016 pohon 4x4 a lepší multimédia
18.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Pohon všech kol je k dispozici s dvoulitrovým dieselem o výkonu 180 koní a benzinovým třílitrem. Trakci zlepšuje, zrychlení zhoršuje.
Jaguar XE již rozhodně není žhavou novinkou. Přesto nechybí na stánku značky na losangeleském autosalonu, neboť Britové odhalili modelový rok 2016. Tou nejzásadnější inovací je příchod pohonu všech kol, jímž mohou být osazeny dvoulitrový turbodiesel a přeplňovaný třílitrový šestiválec. V obou případech je dále standardem osmistupňová automatická převodovka ZF a také systém AdSR (Adaptive Surface Response), který je funkční při jakékoliv rychlosti a automaticky upravuje odezvu plynu, převodovky a stabilizačního systému v závislosti na povrchu.
Samotný systém pohonu všech kol spoléhá na převodovou skříň s vícelamelovou mokrou spojkou, která dokáže v případě potřeby připojit přední nápravu za pouhých 165 milisekund. Stejnou technologii používají i modely XF a F-Pace, přičemž standardně míří veškerý výkon na zadní nápravu. Vše přitom řídí elektronický mozek IDD (Intelligent Driveline Dynamics), který neustále monitoruje podélné přetížení a úhel natočení volantu, přičemž kromě lepší trakce v kluzkých podmínkách má zároveň i redukovat přetáčivost.
Jakkoliv přitom jeho výkony za zhoršených podmínek oceníte, jeho dynamika za sourozencem s pohonem jedné nápravy zaostává. V případě dvoulitrového dieselu o výkonu 180 koní a točivém momentu 430 Nm je totiž možné počítat s akcelerací z klidu na stovku za 7,9 sekundy, tedy o desetinu pomaleji než u zadokolky. Z 228 na 225 km/h poklesla nejvyšší rychlost, udávaná spotřeba se oproti tomu zvýšila z 4,2 na 4,7 litru na sto kilometrů.
Obdobně je na tom také verze XE S, jejíž 340 koní a 450 Nm zvládá běžně akceleraci na stovku za 5,1 sekundy. U varianty s pohonem všech kol je třeba počítat s časem o dvě desetiny delším, nejvyšší rychlost pak dokonce poklesla z 250 na pouze 193 km/h, z nějakého důvodu pravděpodobně elektronicky omezených. Tisková zpráva přitom naznačuje, že provedení AWD bude s touto pohonnou jednotkou k mání pouze na severoamerickém trhu, změna této strategie ale rozhodně není vyloučená.
Tím jsme hlavní novinku modelového roku 2016 probrali, přikročit tak můžeme ke změnám uvnitř. Zde se počítá hlavně s příchodem nového multimediálního systému InControl Touch Pro, který je spojen s 10,2palcovým displejem namísto osmipalcového. Zároveň přitom nabízí ostřejší grafiku a více funkcí než základní systém IControl. Jeho součástí je harddisk o kapacitě 60GB, který zachovává funkčnost navigace i po ztrátě signálu GPS.
Mimo to je možné počítat s lepším připojením k internetu, které podporuje až osm zařízení v jednu chvíli. A dorazil i nový adaptivní omezovač rychlosti, který dokáže vaše tempo upravit dle aktuálního limitu, zatímco přepracovaný asistent jízdy ve zvoleném pruhu počítá s minoritními zásahy do řízení. Zmínit pak můžeme i detekci únavy řidiče či novou aplikaci pro hodinky Apple Watch, která může na dálku spustit klimatizaci či nastartovat motor.
Objednávky je možné na britském trhu adresovat dealerům již nyní, k zákazníkům pak první vozy dorazí na jaře příštího roku. Česká cena modelů osazených pohonem všech kol momentálně známa není, ve srovnání se zadokolkou ale nejspíše příplatek bude zhruba padesátitisícový. Pokud tedy systém AWD bude k mání již od základní úrovně výbavy Pure, mohla by verze XE 2,0D startovat na 1,14 milionu Kč.
Jaguar XE dostal nově do vínku i pohon všech kol, se kterým je možné spojit dvoulitrový turbodiesel o výkonu 180 koní nebo benzinový třílitr
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 52 minutami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis