Jaguar Land Rover odhaluje nové motory Ingenium, slibují výkon i kultivovanost

Britové kladou na bedra nových agregátů neskromná očekávání. Jako první dorazí dvoulitrový diesel, který prý bude nejefektivnější ve své třídě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jaguar Land Rover odhaluje nové motory Ingenium, slibují výkon i kultivovanost

10.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jaguar Land Rover odhaluje nové motory Ingenium, slibují výkon i kultivovanost

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Britové kladou na bedra nových agregátů neskromná očekávání. Jako první dorazí dvoulitrový diesel, který prý bude nejefektivnější ve své třídě.

Pařížský autosalon se nezadržitelně blíží, a tak řada automobilek vytahuje své budoucí trumfy z rukávu. Jen v posledních dnech jsme si tak mohli představit nový Volkswagen Passat nebo Opel Corsa E, mimo ně ovšem budou ve městě nad Seinou debutovat také Jaguar XE a Land Rover Discovery Sport. Tyto dva modely se nám postupně odhalují, přičemž další dílek do britského puzzle přiložíme dnes.

Řeč bude o motorech Ingenium, které budou tuto dvojici pohánět. Navrženy prý byly tak, aby ve svých třídách převzali úlohu lídrů v oblasti výkonu, točivého momentu i kultivovanosti. Navíc jsou flexibilní natolik, aby mohly pohánět zadní nebo všechna čtyři kola. Spolupracovat přitom mohou s automatickými i manuálními převodovkami, stranou pak nezůstává ani hybridní pohonné ústrojí.

Každý agregát dostane identické vrtání, zdvih, stejné rozmístění válců i jejich půllitrový objem. Díky tomu budou moci Britové v závislosti na svých potřebách snadno měnit celkovou kubaturu, ať již směrem nahoru nebo směrem dolů. Pokud tedy bude třeba snížit emise, dorazí 1,5litrový tříválec. Kvůli vyššímu výkonu pak pro změnu nebude problémem výroba třílitrového šestiválcového motoru.

To jsou ovšem plány do budoucna, proto zpět do přítomnosti. Ta počítá s výrobou čtyřválcových dvoulitrů, které budou oproti momentálně používaným motorům lehčí o neskutečných 80 kilogramů. Sáhnout přitom budete moci po benzinových nebo dieselových verzích, „naftožrouti“ s označením AJ200D však do výroby dorazí jako první.

Automobilka bohužel nikterak nespecifikovala jejich výkon či spotřebu, pouze zmínila o 17 procent nižší tření vůči současným motorům. Díky tomu by turbodiesely měly nabídnout nejvyšší efektivitu i reakce ve svém segmentu. Dvojitý chladicí okruh by pak měl napomoci ve snižování emisí CO2, zároveň ovšem přispěje k rychlejšímu ohřevu kabiny.

Dále si pak britské automobilky chtějí být jisté spolehlivostí. Pohonné jednotky Ingenium proto mají na svém „hrbu“ ekvivalent osmiletého vývoje, do nějž spadá 72 000 hodin testů na dynometru a 3,2 milionu kilometrů na silnici. Jaguar a Land Rover pak navíc investovaly 40 milionů liber (cca 1,32 mld. Kč) do rozšíření a vylepšení motorářské divize v technickém centru ve Whitley.


Jaguar Land Rover odhaluje nové motory Ingenium, slibují výkon i kultivovanost - 1 - Jaguar Land Rover motory Ingenium 01Jaguar Land Rover odhaluje nové motory Ingenium, slibují výkon i kultivovanost - 2 - Jaguar Land Rover motory Ingenium 02
Nové motory Ingenium slibují vysoký výkon, nízkou spotřebu a výjimečnou kultivovanost. Jsme zvědavi, zda tomu i dostojí

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.